گنج پنهان و چشم انداز دریایی رهبر انقلاب

دیدگاه رهبری در حوزه دریا، بنیادین و اساسی است که اگر مسئولان درک مناسبی از این دیدگاه‌ها دریافت می‌کردند- که نکردند- تا کنون کشور ما به قطب اقتصادی منطقه و حتی فراتر تبدیل شده بود.

به گزارش راد،  رهبری با تعبیر بسیار قابل تامل نسبت به سواحل مکران تحت عنوان «گنج پنهان» می‌گوید:

« در چند سال گذشته بحث توسعه سواحل مکُران مطرح شد و دولت ها هم از آن استقبال کردند اما پیشرفت جدی در این موضوع نیازمند فرهنگ سازی است… مسئله آبادسازی سواحل مکُران نیز جزو همین کارهای اساسی است که باید با همکاری دولت، برنامه های مورد نظر در این منطقه با سرعت بیشتری دنبال شود.  سواحل گسترده جمهوری اسلامی و به ویژه ساحل دریای عمان و عقبه آن در منطقه مکُران ثروت عظیم ملی است که اگر دولت و سایر مسئولان با نگاه راهبردی به مناطق دریایی، به کمک بیایند، این منطقه عظیم و مهم می تواند توانایی های زیادی را برای جمهوری اسلامی به وجود آورد».

آیت الله خامنه ای در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت با رهبر انقلاب در هفته دولت ۱۴۰۱ به روشنی بیان می‌کنند:

«یکی دیگر از مسائل مهم اولویت‌های بخش اقتصاد، همین دریاست. من چند سال است که راجع به مسئله دریا تأکید کنم؛ خب یک حرکت‌های کوچکی هم انجام گرفته اما آن کاری که باید بشود ، نشده است. دریا خیلی مهم است؛ خود دریا، آب دریا، محصولات دریایی، بنادر موجود، مناطق مسکونی ای که اطراف دریا می شود به وجود آورد، یک منبع ثروت فوق العاده است برای کشور. ما، هم در شمال دریا داریم، هم در جنوب دریاهای آزاد داریم که این یکی از امتیازات بزرگ کشور ماست؛ ما باید از این، حداکثر استفاده را بکنیم. …فواید دریا برای یک کشور و یک ملت، فواید راهبردی است؛ فواید بزرگ و کلان است. … توسعه استفاده از ظرفیت بی بدیل دریا» از اولویت هاست».

شوربختانه بی‌توجهی مسئولان وقت، زمان را از ما گرفت؛ هر چند در چند ماه اخیر با موضع گیری صریح و قوی دولت سیزدهم به سمت دریا، امیدها برای تحقق نگاه رهبری زنده شده است.

بررسی نگاه فرهنگی، اقتصادی و امنیتی رهبر انقلاب به دریا، جالب، عمیق، درس‌آموز، راهبردی و تعیین‌کننده است و تکلیف شرعی و وظیفه ملی همه را معلوم و معین می‌کند. بررسی این نگاه‌ها که در بیانات ایشان متبلور است، دو نکته را برای فعالان حوزه دریا به خوبی تبیین می‌کند: اول: راه را درست می‌رویم. دوم: تلاش بیشتری بکنیم:

رهبر جمهوری اسلامی ایران همواره نگاه فرهنگی به مسائل را مد نظر قرار داده‌اند و به مقوله فرهنگ بسیار تاکید دارند تا جایی در باره فرهنگ می‌گویند: «فرهنگ آن چیزی است که من حاضرم جانم را برایش بدهم» این نوع از بیان از زبان یک رهبر مقتدر، نشان می‌دهد که فرهنگ چه ارزشی دارد و رهبر به بعد فرهنگی مسائل چقدر اهمیت می‌دهد. به راحتی می‌توان گفت: فرهنگ در اولویت است در هرجا و هر زمینه.

دریا و اقتصاد دریاپایه هم از نگاه فرهنگی قابل دید و بررسی است. چیزی که در کشور ما به شدت از آن غفلت شده است و رسانه‌ها – به خصوص رسانه ملی- در این باره بسیار کم کار کرده است. مقام معظم رهبری در باره چنین نظری دارند:

«با وجود سابقه دریانوردی ایرانیان در گذشته که باعث انتقال فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی به مناطق دیگر دنیا شد و سواحل طولانی دریایی در شمال و به‌خصوص جنوب ایران، فرهنگ استفاده از فرصت‌های دریا در کشور مورد غفلت واقع شده و باید به فرهنگ عمومی مردم تبدیل شود….فرهنگ سازی در این زمینه و ایجاد فهم عمومی از دریا به عنوان یک زیر ساخت اساسی ضروری است».

ایشان در مناسبت دیگری حتا به مصداق‌هایی از کار فرهنگی می‌پردازند:

«تولیدات هنری از جمله پویانمایی در شناساندن فرصت های متنوع دریا مؤثر است. با استفاده از تولیدات هنری و معرفی ظرفیت‌های پیشرفت دریاپایه کشور چه در بخش نظامی و چه در بخش عمرانی، شوق مردم به استفاده از این فرصت افزایش خواهد یافت».

این که فرصت‌های دریا  چگونه به فرهنگ عمومی می‌تواند تبدیل شود و مزایای این نگرش چیست، بحث مفصلی می‌طلبد؛ اما در یک فشرده می‌توان گفت: باور ما ایرانی‌ها به این که ما یک کشور دریایی هستیم نه یک کشور خشک، آن‌قدر مهم و اساسی است که می‌تواند روند و رویه اقتصاد کشور و حتا نشاط ملی کشور را تغییر دهد و به اوج برساند. ما در این باره سخن‌ها گفتیم و باز در سال آینده، در راستای فرهنگ سازی دریایی سخن خواهیم گفت.

دریا و امنیت ایران

«دسترسی به آب های آزاد، اتصال به چهار گوشه جهان از راه دریا و امکان دفاع از کشور در بستر دریا از جمله برکات دریاست که مردم و مسئولان باید به آن توجه کنند».

***

در این نوشتار کوتاه که گذری به دیدگاه‌های حضرت آیت الله خامنه ای بود، حداقل سه نگاه بنیادین قابل تشخیص است: نگاه فرهنگی به دریا، نگاه اقتصادی به دریا و نگاه امنیتی به دریا. اگر مباحث ایشان را دنبال کنیم، ارکان دیگری از اندیشه دریایی درخواهیم یافت؛ اما در همین مختصر به چند نتیجه روشن می‌توان دست یافت:

در نگاه فرهنگی به دریا، نواقص شدید و عقب‌ماندگی بزرگی داریم و بی‌تردید خواست و امر رهبری بر این است که جبران کنیم. تمامی رسانه‌های کشور باید برای فرهنگ سازی دریایی به صف شوند و عموم ابزارهای فرهنگی، هنری و ادبی باید در اختیار ترویج فرهنگ دریایی قرار گیرد. اگر ابعاد و عمق «فرهنگ» را دریابیم  و «اجزاء مرتبط با دریا»‌را به آن بیفزایم و «نتایج حاصله» ‌را برآورد کنیم، تازه درخواهیم یافت که رهبر چه گفت و مساله چقدر مهم و اثربخش است.

در نگاه اقتصادی به همین بسنده می‌کنیم که هیچ کشوری به اوج صنعت و اقتصاد نرسیده مگر این که به دریا تکیه کرده باشد و این نکته‌ای ثابت شده است. ایران نیز به عنوان یک کشور دریایی، می‌تواند با تکیه به دریا به سرعت نابسامانی اقتصاد خشکی‌زده را رفع کند و به بالندگی بزرگ تاریخی خود برسد.

و امنیت. نگاه امن ازدریا به کشور، نگاهی است راهبردی، دقیق، موثر و موفق. روزگار دریا نقطه ضعف ما بود. کشور ما از سمت دریا بی‌نگهبان رها شده بود و دو طرف دریایی ما دو چشم اسفندیار ما شده بود. اما امروز وضعیت کاملا متفاوت است و این دریاست که می‌تواند از ما محافظت کند. هم از حیث اقتصادی کمک برساند و هم از حیث نظامی. با وجود سلحشوران دریایی ایران زمین در بخش اقتصادی و نظامی اکنون دریا محل امن ما و کشور ماست. نگاه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره دریا و اقتصاد دریاپایه را حسن ختام سال ۱۴۰۱ روزنامه دریایی اقتصاددریامحور می‌دانیم و با امید به این که سال ۱۴۰۲ سال شکوفایی اقتصاد دریاپایه باشد و شاهد رویکرد همگانی به سمت دریا و نعمات دریا باشیم، خود و همه مسئولان و فعالان را به مداقه در فرمایشات رهبری دعوت کرده و سال خوبی را برای همه ایرانیان آرزو می‌کنیم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شناخت ارزش های معماری بافت تاریخی، راهکاری برای توسعه بندر کنگ

ش فروردین ۲۶ , ۱۴۰۲
بنادر لنگه و کنگ، از بنادر تاریخی و با هویت کناره‌های سواحل خلیج فارس بوده و بافت و سیمای شاخص این بنادر به علل و شرایط شکل‌گیری و تغییراتشان را در طول تاریخ ایجاد کرده است. به گزارش راد، در حال حاضر اولویت های اصلی شورای شهر به عنوان یکی […]
شناخت ارزش های معماری بافت تاریخی، راهکاری برای توسعه بندر کنگ