جزیره شیدور خلیج فارس ظرفیت بِکر گردشگری!

ایران مملو از شگفتی‌ها و دیدنی‌های خارق‌العاده است که بسیاری از آن‌ها ناشناخته مانده‌اند یا به‌دلیل عدم رسیدگی مناسب، آسیب‌های جدی دیده‌اند. وظیفه همه ما برداشتن گامی به سوی حفظ آثار طبیعی کشور عزیزمان است و باید در کنار لذت از آن‌ها آگاهی لازم را برای نگهداری‌شان بدست آوریم.

به گزارش راد،  میان جزایر زیبای جنوبی ایران، جزیره‌ای به نام شیدرو(مارو) در هرمزگان قرار گرفته است جزیره‌ای کوچک و کاملا مرجانی است با تنها حدود یک کیلومتر مربع مساحت دل هر گردشگری را می رباید زیبایی خاص و مثال زدنی این منطقه بخصوص سواحل و آب‌های نیلگونش، مناظری تماشایی و بی‌نظیر به وجود آورده است.

آب‌های نیلگون و ماهیت مرجانی ساحل، جزیره مارو را به مالدیو ایران معرف کرده است
جزیره مارو یا شیدور، یکی دیگر از جزایر چشم‌نواز هرمزگان است که البته خالی از سکنه و هر گونه امکانات رفاهی است. آب‌های نیلگون و ماهیت مرجانی ساحل جزیره مارو، آن را به مالدیو ایران مشهور کرده است. این جزیره به عنوان یکی از جزایر ناشناخته خلیج فارس شمرده می‌شود که به خاطر حضور مارهای زنگی در زبان محلی، مارو خوانده می‌شود. ازهمین‌نظر، با وجود طبیعت بکر و زیبای جزیره مارو، به دلیل داشتن همین مارهای سمی و خطرناک است که هیچ امکانات رفاهی در آن یافت نمی‌شود. شیدرو نام اصلی این جزیره مرجانی است که در زبان عامیانه و محلی، آن را «مارو» خطاب می‌کنند.
جزیره مارو هرمزگان، در ۱/۵ کیلومتری جزیره لاوان  در آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار گرفته و جزئی از شهرستان ابوموسی به شمار می‌آید

جزیره شیدرو جزء مهم‌ترین زیستگاه‌های
لاک پشت‌های دریایی
این جزیره جزء مهم‌ترین زیستگاه‌های لاک پشت‌های دریایی است. لاک پشت‌ها در این مکان تخم‌گذاری می‌کنند و حتی می‌توان شاهد عبور پرندگان مهاجر از این منطقه بود. به همین دلیل است که برای بازدید از این جزیره زیبا، باید از سازمان محیط زیست مجوز دریافت نمایید.این جزیره در بین گردشگران کمتر شناخته شده است و توریست زیادی را جذب خود نمی‌کند. به همین دلیل خوشبختانه هنوز هم طبیعت بکر و دست نخورده‌ای را در دل خود دارد. بسیاری از پرندگان مهاجر در فصل مهاجرت، چند صباحی را در این جزیره سپری و گاهی نیز تخم‌گذاری می‌کنند.

از وجود پرندگان مختلف جزیره شیدرو سیر نمی‌شوید
یکی دیگر از جاذبه‌های این جزیزه، گونه‌های مختلف جانوری و پرندگانی است که در آنجا زندگی می‌کنند و شما از دیدنشان سیر نمی‌شوید؛ لاک پشت‌هایی که این مکان را محل زندگی خود می‌دانند، و مار‌های زنگی که شاید تجربه دیدنشان تنها برای شما در همین جزیره مقدور باشد.
جزیره مرجانی شیدرو تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران است
تنوع پستانداران آبزی در آب‌های اطراف جزیره مارو هرمزگان بسیار زیاد است. به همین دلیل این جزیره مرجانی تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران قرار دارد. جالب است بدانید که حتی سازمان ملی حفاظت از منابع طبیعی، یعنی IUCN نیز از این منطقه محافظت می‌کند.
یکی از مهم‌ترین گونه‌هایی که در جزیره مارو هرمزگان وجود دارند، لاک پشت‌های دریایی هستند. لاک پشت‌های دریایی مختلفی در این جزیره زندگی می‌کنند. در این میان می‌توان به لاک پشت منقار عقابی، لاک پشت سبز و انواع مختلف دیگر لاک پشت‌ها اشاره کرد که در این جزیره تخم‌گذاری می‌کنند.
طبیعت بکر و دیدنی این جزیره باعث می‌شود تصور کنید به تماشای گوشه گمشده‌ای از بهشت نشسته‌اید.
در هنگام طلوع آفتاب، نسیم خنک دریا بر صورت شما می‌وزد و شما پا برهنه بر روی شن‌های نرم ساحلی قدم بر می‌دارید و در خلیج نیلگون می‌توانید تلألو نور خورشید را نظاره‌گر باشید.
در جزیره مارو هرمزگان خبری از امکانات اقامتی نیست. در نتیجه هزینه سفر شما به این جزیره، تنها محدود به قایق و خورد و خوراک خواهد بود.
آنچه که باعث شده جزیره شیدور را مردم محلی، مارو بنامند استدلال خاص آن هاست، مردم این اهالی علت این نام‌گذاری را وجود مارهای زنگی سمی در این جزیره عنوان کرده که زیر شن‌ها مخفی می‌شوند.
جزیره مارو یا شیدور از جزایر استان هرمزگان و از توابع بندر لنگه است که تنها ۱.۵ کیلومتر با جزیره لاوان فاصله دارد.
طبیعت زیبای مسیر رسیدن به این جزیره در میان آب‌های نیلگون خلیج فارس، یکی از جذابیت‌های گردشگری آن است که سفر شما را بسیار لذت‌بخش می‌کند.
بسیاری از پرندگان مهاجر که در این میان می‌توان به پرستوی دریایی معمولی، سفید، تیره، پشت تیره، کاکلی بزرگ و کاکلی کوچک اشاره کرد در این جزیره می‌توان مشاهده کرد.
جزیره مارو شامل انواع گونه‌های گیاهی از جمله درخت مسواک، چوچ، پل جالیزی، پا گربه‌ای، گل ماهور شرقی، چمن‎شور، اسفرزه، اویار سلام، سریم، نوک لک‌لکی، آفتاب‌پرست ساحلی و اترپلیکس است. در مناطق کم‌ارتفاع این جزیره بیشتر گیاهان شورپسند و مقاوم در برابر کم‌آبی دیده می‌شوند و تپه‌های شنی گیاهی این جزیره با درختچه‌های هالوفیتی پوشیده شده‌اند.
بارزترین گونه پرندگانی که در جزیره مارو هرمزگان می‌توان دید، پرستو‌های دریایی هستند.
آب‌های نیلگون خلیج فارس مهمان ویژه ای در دل خود جای داده است مسئولان هوای این مهمان را ندارند، امید است که متولیان گردشگری دریایی از خواب غفلت بیدار شده و جزیره شیدرو(مارو) که جزئی از شهرستان ابوموسی است را دریابند و برای این منطقه بکر،زیبا و خارق العاده برنامه ای ویژه تدارک ببینند تا در آینده نه جندان دور شاهد حضور گرشگران داخلی و خارجی در این جزیره کوچک

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

طرح تدقیق سواحل باید مبنای مطالعات سواحل مکران باشد

ی اردیبهشت ۱۰ , ۱۴۰۲
به گزارش مانا، حسین دهقان صبح امروز (۱۰ اردیبهشت ماه) در بازدید از بندر شهید رجایی با اشاره به طرح تدقیق سواحل که توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام گرفته گفت: این طرح باید مبنای تمام  پروژه‌های مطالعاتی  در حال انجام در سواحل مکران قرار گیرد. وی ادامه داد: باید اثر زیست […]
طرح تدقیق سواحل باید مبنای مطالعات سواحل مکُران باشد