رونق گردشگری تالاب انزلی با رویش نیلوفر‌های آبی

رونق گردشگری تالاب انزلی با رویش نیلوفر‌های آبی

رضا حسن پور در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با شروع فصل گرما استان گیلان به دلیل برخورداری از سواحل زیبای دریای خزر به عنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری کشور، میزبان تعداد زیادی گردشگر می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان ادامه داد: در میان شهرستان‌های ساحلی استان، بندر انزلی به دلیل وجود تالاب بین‌المللی انزلی همواره از نظر میزان جذب گردشگر در صدر قرار دارد.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به آغاز رویش نیلوفر‌های آبی که زیبایی تالاب را صد چندان می‌کنند، هم اکنون شاهد رونق بیش از پیش گردشگری و گشت دریایی در این تالاب هستیم.

وی با اشاره به اینکه این رخداد طبیعی در تالاب بین‌المللی انزلی، هر ساله علاوه بر جذب گردشگران داخلی باعث جذب گردشگران خارجی نیز می‌شود، اذعان داشت: گردشگران می‌توانند با استفاده از شناور‌های تفریحی مجاز فعال در نقاط مختلف تالاب، برای دیدن نیلوفر‌های آبی به قسمت‌های مختلف تالاب بین‌المللی انزلی سفر کنند و زیبایی‌های طبیعی منطقه بهره‌مند شوند.

وی به برگزاری تور‌های گشت تفریحی در تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: به منظور ارائه خدمات مناسب از سوی قایق‌های تفریحی به گردشگران، همواره نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر چگونگی عملکرد این قایق‌ها صورت می‌گیرد که در این راستا ساماندهی کامل این قایق‌ها صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: به لحاظ حفاظت محیط زیست تالاب انزلی، کندن این نیلوفر‌های زیبا توسط گردشگران ممنوع اعلام شده و در صورت رخ دادن این امر، جریمه مالی سنگینی از سوی دستگاه قضایی برای مجرم در نظر گرفته خواهد شد.

حسن پور با اشاره به اینکه این گیاه از گونه‌های ارزشمند تالاب به شمار می‌رود چرا‌که آب تالاب را از مواد شوینده تصفیه می‌کند، اذعان داشت: علاوه بر این غذای قو‌های زیبا را تأمین می‌کند و نیز بهترین مکان برای تخم ریزی ماهیان بومی تالاب به شمار می‌رود.

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در ادامه با اشاره به اجرای طرح توسعه پایدار در تالاب بین المللی انزلی از همکاری جوامع محلی ساکن در روستا‌های اطراف تالاب بین المللی انزلی در راستای حفاظت از محیط زیست تالاب و جذب هر چه بیشتر گردشگر خبر داد.

لازم به ذکر است، مهمترین رویشگاه‌های نیلوفر آبی سرخانکل، بخش‌هایی از سیاهکشیم، سلکه و اسفند در تالاب انزلی است، ولی این گیاه را می‌توان در نقاط دیگر تالاب نیز مشاهده کرد.

نیلوفر آبی انتشار محدودی در سطح جهانی و بالاخص در تالاب بین‌المللی انزلی دارد و واجد ارزش‌های زیبا شناسی و گیاه شناختی است.

آغاز دوره گل‌دهی نیلوفر آبی یا به عبارتی لاله تالابی بسته به شرایط آب و هوایی هر ساله از اوایل تیر تا اواخر شهریور ماه است.

نیلوفر آبی از گیاهان شناوری محسوب می‌شود که ریشۀ آن در داخل آب قرار داشته و ساقه و برگ‌ها و گل در خارج از آب، ولی در تماس با آن یعنی به شکل شناور در سطح آب مشاهده می‌شود. برخی افراد محلی بذر‌های این گیاه را که در گویش گیلکی به آن سله باقلا (باقلای آبگیر) گفته می‌شود، چیده و به عنوان پسته دریایی در معرض فروش قرار می‌دهند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ورود امارات به توسعه بندر کراچی پاکستان

د تیر ۱۲ , ۱۴۰۲
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، گروه بنادر ابوظبی مالک و اداره کننده ۱۰ بندر در امارات متحده عربی بوده و به دنبال گسترش شبکه جهانی خود از آفریقا تا آسیای مرکزی است. کاپیتان «محمد جمعه الشمیسی» ، مدیر عامل گروه گفت که این توافقنامه نشان‌دهنده استراتژی گروهش در راستای سرمایه‌گذاری […]