بی‌برنامگی برای استفاده از سوخت متانول در کشتی

جمعه, ۱۳ مرداد ۱۴۰۲

سیما ذوکایی نعمتی&nbspگزارشگر

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به الزام IMO برای استفاده از سوخت سبز تا سال ۲۰۳۰؛ گفت: «هنوز هیچ برنامه و چشم‌اندازی برای تردد شناورهای موجود با سیستم محرکه سوخت مصرفی متانول نداریم و تمهیدات لازم برای تغییر موتور هم پیش‌بینی نشده است.»

مسعود پل‌مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران درباره آمادگی ایران نسبت به الزام IMO برای استفاده از سوخت متانول برای کشتی‌ها، اظهار کرد: «باتوجه به نرخ بسیار بالای سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع دریایی به‌ویژه کشتی و همچنین شرایط بسیار سخت تامین منابع بین‌المللی در ایران، بهره‌مندی از کشتی‌های جدید با مصرف سوخت متانول هرچند دست‎یافتنی اما بسیار سخت است و باتوجه به وضعیت موجود کشور شاید به صلاح و صرفه اقتصادی نباشد.»

او با بیان اینکه برای مصرف سوخت متانول در شناورهای موجود باید تغییرات اساسی در سیستم موتور انجام شود؛ ادامه داد: «تغییر موتور یا باید از لحاظ پایه‌ای و تبدیل سوخت یک‌گانه به دوگانه برای مصرف همزمان سوخت سنگین و متانول باشد و یا مکانیزم موتور کلا عوض شود که در هر دو مورد هزینه لازم برای ایجاد اصلاحات بسیار زیاد است؛ بنابراین در شرایط کنونی اقتصادی کشور، مصرف سوخت متانول برای کشتی‌های موجود امکان‌پذیر نیست.»

۷ سال فرصت برای اندیشه و اقدام

دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران و خدمات وابسته ایران با تاکید بر دستیابی به حداقل پایه‌های کشتی برای مصرف سوخت سبز در کشور تا سال ۲۰۳۰ به دلیل الزامی شدن تردد شناورها با این نوع سوخت، افزود: «متانول سوختی با قابلیت حل شدن در پایه آب است که مصرف آن بیش از ۹۰ درصد آلودگی‌های محیط‌زیستی را کاهش می‌دهد و باتوجه به الزام IMO نهایتا از ۷ سال دیگر استفاده از این نوع سوخت برای همه شناورها الزامی است.»

پل‌مه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای ۷ سال آتی برای استفاده از سوخت سبز در کشور انجام شده، توضیح داد: «متاسفانه تاکنون هیچ برنامه و چشم‌اندازی برای تردد شناورهای موجود با سیستم محرکه سوخت مصرفی متانول نداریم و تمهیدات لازم برای تغییر موتور هم پیش‌بینی نشده که دلیل اصلی این امر نبود امکان تامین مالی است.»

دولت برای سوخت سبز کشتی‌ها یارانه ندارد

او ضمن انتقاد از اینکه هیچ حمایت و سوبسیدی از سوی دولت برای شناورهای عبوری از آب‌های بین‌المللی وجود ندارد، اذعان کرد: «هرچند که در حال حاضر شناورهای فعال در حوزه خلیج فارس و مسیرهای کوتاه از الزامات قطعی برای استفاده از سوخت بدون گوگرد معاف هستند اما شناورهای عبوری از مسیرهای بین‌المللی ملزم به مصرف سوخت بدون گوگرد بوده و باید تا سال ۲۰۴۵ تمامی شناورها از سوخت های سبز استفاده کنند اما  برای تحقق این امر حمایت مالی و یا سوبسیدی اساسی به آنها اختصاص نیافته است»

دبیرکل انجمن شرکت‌های کشتیرانی و خدمات وابسته با تاکید بر ضرورت تبعیت از فرآیندهای حرفه‌ای بین‌المللی و پیوستن به زمره کشورهای مصرف‌کننده سوخت سبز در شناورها، خاطرنشان کرد: «باتوجه به تغییرات جهانی از همین امروز باید برای سفارش ساخت کشتی‌هایی با سوخت متانول و میزان تناژ لازم تحت پرچم ایران اقدام شود چراکه بدون این مهم ایفای نقش در فرآیندهای بین‌المللی میسر نخواهد بود.»


منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شهر بندری بصره به کانون اصلی عزیمت زائران اربعین حسینی به کربلا تبدیل می‌شود

ج مرداد ۱۳ , ۱۴۰۲
علی اکبر حسینی محراب در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مانا افزود: عزیمت زائران ایرانی و خارجی اربعین از منطقه آزاد اروند به شهر بندری بصره که ۵۰ کیلومتری با خرمشهر فاصله دارد انجام خواهد شد. وی گفت: انتقال زائران اربعین حسینی از بصره به کربلای معلا با استفاده از ناوگان […]