پیش‌بینی اکونومیست از سرنوشت عذاب این روز‌های اسرائیل!

به گزارش مانا، هفته نامه اکونومیست در سرمقاله شماره ۱۴ اکتبر سال ۲۰۲۳، به بررسی وضعیت کنونی بین اسرائیل و فلسطین پرداخته و یک پرسش مطرح کرده است: آیا این جنگ به هرج و مرج ختم خواهد شد یا ثبات؟

در این مطلب آمده است:  حمله حماس وضعیت موجود بین اسرائیل و فلسطینی‌ها را خطرناک کرده است. هفته‌های آتی مشخص خواهد کرد که آیا جنگ در غزه خاورمیانه را در یک هرج و مرج  عمیق‌تر فرو می‌برد یا خیر، اما تغییر حتمی است.  بیش از ۱۲۰۰ اسرائیلی، که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند در خیابان در یک جشنواره موسیقی کشته شدند. احتمالاً ۱۵۰ نفر دیگر نیز اسیر شده باشند. وقتی در سپیده دم ۷ اکتبر اولین بولدوزر حماس حصار امنیتی اسرائیل را شکست، اعتقاد اسرائیل به اینکه می‌تواند به طور نامحدود با پول و حملات هوایی فلسطینیان را مدیریت کند، نقش بر آب شد.
اکوایران در ادامه ترجمه این تحلیل آورده است: این مقایسه خطرناک است. زیرا نابود کردن حماس در منطقه‌ای با دو میلیون نفر فقیر که جایی برای فرار ندارند، غیرممکن خواهد بود. به باور اکونومیست مقایسه حمله حماس با حملات ۱۱ سپتامبر بهتر از مقایسه با داعش است. به این دلیل که تهاجم آمریکا به افغانستان و عراق نشان داد که هزینه‌های تهاجم با چه شدتی افزایش می‌یابد.

در چنین لحظه‌ای، خویشتن داری بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. این به نفع اسرائیل است، زیرا درگیری‌های خیابانی خطرناک است و گروگان‌ها بی‌دفاع هستند. این کار همچنین حمایت بین‌المللی را حفظ می‌کند. خویشتن‌داری در حمله زمینی به انتخاب سیاستمداران اسرائیل بستگی دارد. قبل از جنگ، سیاستمداران اسرائیل، به خاطر قانون جدیدی که اختیارات دادگاه عالی را محدود می‌کند، دچار یک دوپارگی عظیم شده و اسرائیل را در معرض فروپاشی قرار داده بودند. فراخوان‌های نافرمانی مدنی علیه نتانیاهو چراغ سبزی برای حماس بود.

اما در حال حاضر غم و اندوه و وحشت مردم را دوباره گرد هم آورده است، اما چپ گرایان همچنان دولت راست افراطی بنیامین نتانیاهو را به دلیل اختلافات با ارتش و سرویس‌های امنیتی بر سر دادگاه و همچنین نادیده گرفتن امنیت در غزه به دلیل دلبستگی به کمک به شهرک نشینان یهودی کرانه باختری، سرزنش می‌کنند.  

اگر جنگ غزه به مرز شمالی آن با لبنان گسترش یابد، اسرائیل در خطر بزرگی قرار خواهد گرفت. هر چه نبرد در غزه طولانی‌تر و خونین‌تر باشد، حزب الله بیشتر احساس می‌کند که باید برای حمایت از برادرانش به پا خیزد.  

یک جنگ گسترده‌تر، احتمالاً آتش بسی را که بین اسرائیل و همسایگان عربش از جمله بحرین، مراکش، امارات متحده عربی و عربستان سعودی بر اساس توافق ابراهیم ایجاد شده بود، از بین می‌برد. به عقیده اکونومیست، این گروه، نماینده خاورمیانه جدیدی است که عملگرا است و به جای ایدئولوژی بر توسعه اقتصادی متمرکز است. هنوز نوپاست، اما پتانسیل تبدیل شدن به نیرویی برای اعتدال  و احتمالاً حتی امنیت را دارد. با این حال، حماس نشان داد که غفلت امضاکنندگان پیمان از فلسطینی‌ها یک اشتباه است.
جنگ چگونه به پایان می‌رسد؟ اسرائیل هیچ گزینه خوبی در دسترس ندارد: اشغال ناپایدار است، دولت حماس برای اسرائیل غیرقابل قبول است و یک دولت دست نشانده غیرقابل تصور است. اگر اسرائیل حماس را در غزه نابود کند و از غزه خارج شود، مشخص نیست چه گروه دیگری جایگزین آن‌ها شود.

بنابراین، استراتژیست‌های اسرائیلی باید به این فکر کنند که چگونه شرایطی را برای زندگی در کنار فلسطینی‌ها ایجاد کنند، هرچند که امروز دور به نظر می‌رسد. شاید یک دوره کوتاه حکومت نظامی در غزه، و جستجو برای رهبران فلسطینی قابل قبول برای هر دو طرف.

انتظار می‌رود که اسرائیل یک حمله زمینی عظیم را در غزه آغاز کند. اما چقدر عمیق و چقدر سخت؟ وزیر دفاع اسرائیل، از قطع غذا، آب و انرژی خبر داده است. مقامات اسرائیل و جو بایدن حماس را با داعش (که آمریکا قول ریشه کن کردن آن را داده بود) مقایسه کرده‌اند.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

احداث مگا بندر در هند برای پهلو‌گیری کشتی‌های غول‌پیکر کانتینری

ی مهر ۲۳ , ۱۴۰۲
به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از بلومبرگ؛ بندر کانتینری Vizhinjam در جنوبی‌ترین نقطه این کشور واقع است و می‌تواند بخشی از تجارت دریایی بین‌المللی را که در حال حاضر تحت سلطه چین انجام می‌شود در اختیار داشته باشد و هند را به بزرگترین قطب واردات و صادرات جهان […]