گام هماهنگ IRISL و OIEC برای تولید سوخت کم‌سولفور

چهارشنبه, ۱۰ آبان ۱۴۰۲

گروه ترابران

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) به‌منظور تولید سوخت کم‌سولفور در جزیره قشم، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، بر اساس گزارش روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) تفاهم‌نامه همکاری منعقد و طرفین بر ضرورت اجرای دقیق پروژه مشترک به‌منظور تولید و تأمین سوخت کم‌سولفور از محل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در جزیره قشم تأکید کردند.

در این تفاهم‌نامه که به امضای محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و محمدجواد شمس مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت رسید، مقرر شده است که با تشکیل کارگروهی به‌منظور اجرای دقیق و مطابق با برنامه زمان‌بندی در تولید سوخت کم‌‌سولفور، مطالعات امکان‌سنجی تولید سوخت کم‌سولفور در جزیره قشم با هماهنگی و همکاری دو طرف صورت گیرد.

همچنین در قالب این تفاهم‌نامه، دو طرف در حوزه تأمین مالی و فاینانس و نیز انتقال دانش فنی مورد نیاز توافق و تفاهم کردند تا در حوزه اخذ مجوز‌های لازم برای دریافت خوراک (نفت) و فروش محصول تولیدی در خلیج‌فارس گام‌های لازم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بردارند.

ضرورت توجه به رقابت‌پذیری سوخت کم‌سولفور ایرانی با سوخت منطقه

محمد‌رضا مدرس خیابانی، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ضرورت احداث پالایشگاهی به‌منظور تأمین سوخت مورد نیاز کشتی‌های گروه کشتیرانی و شناور‌های عبوری از منطقه خلیج فارس، گفت: «در حال حاضر بخشی از سوخت پرسولفور تولیدی ایران وارد فجیره در امارات می‌شود و پس از انجام فرایند سولفورزدایی روی آن، مجدد وارد ایران و به شناور‌های ایرانی فروخته می‌شود. در این میان باید به قیمت تمام شده سوخت تولیدی در ایران و رقابت‌پذیر بودن آن با قیمت سوخت خلیج‌فارس (فجیره و خورفکان) توجه داشت.»

او افزود: «در قالب همکاری مشترک با شرکت اویک به دنبال این هستیم تا این مشکل را برطرف کرده و سوخت کم‌سولفور را در قشم تولید و تأمین کنیم؛ هر چند که با همت وزارت نفت، اکنون بخشی از نیاز ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به سوخت کم‌سولفور از طریق پالایشگاه شازند در اراک تأمین می‌شود و تولید آن در پالایشگاه‌های جنوب کشور جهت کاهش مسافت حمل‌و‌نقل و جلوگیری از مخاطرات آن و نیز کاهش هزینه تأمین سوخت ضروری است.»

موانع تولید سوخت کم‌سولفور باید حذف شود

در این جلسه، محمدجواد شمس، مدیرعامل شرکت اویک نیز در این جلسه گفت: «زمان‌بندی برای اجرای این پروژه و عملیاتی شدن تفاهم‌نامه منعقد شده بسیار حائز اهمیت است و باید کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان دو شرکت، با کنترل و مدیریت دقیق، ضمن تهیه مطالعات امکان‌سنجی، پروژه را راهبری کنند.»

او افزود: «اگر مانعی بر سر راه تولید سوخت کم‌سولفور در جزیره قشم وجود دارد باید برداشته شود تا بتوان کاری مهم برای کشورمان صورت داد.»


منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

افزایش سطح ایمنی و ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر دیر

چ آبان ۱۰ , ۱۴۰۲
به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، راحله پورمحمد در جریان بازدید مدیرکل مهندسی عمران و نظارت برطرح‌های سازمان بنادر و دریانوردی از طرح‌های بندر دیر ازپیشرفت فیزیکی ۵۹ درصدی احداث ۴ پست اسکله رمپ در بندر دیر خبر داد. وی اضافه کرد: پروژه احداث چهار پست اسکله رمپ در دو […]