«خشکسالی» کانال پاناما را به زانو درمی‌آورد

سید ابوالفضل جعفری‌نژاد&nbspمترجم

سازمان کانال پاناما اعلام کرده است که تعداد روزانه کشتی‌های مجاز به استفاده از این کانال در ماه فوریه به ۱۸ مورد می‌رسد‏،‌ به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود که نفتکش‌های بزرگ از مسیر کانال پاناما کنار گذاشته شوند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از shipping watch، سازمان کانال پاناما (ACP) هفته گذشته اعلام کرد که تعداد روزانه کشتی‌های مجاز به استفاده از کانال پاناما در ماه‌های آینده به تدریج کاهش می‌یابد و در فوریه به ۱۸ مورد می‌رسد. این کاهش قابل توجهی نسبت به ۳۲ موردی است که از مدتی پیش اجرا شده بود و در نوامبر به حدود ۲۴ مورد کاهش یافت.

این کاهش به دلیل خشکسالی شدید کانال پاناما است. بر اساس گزارش مقامات کانال، سطح آب در دریاچه گاتون که آب مورد نیاز قفل‌های کانال پاناما را تأمین می‌کند، به پایین‌ترین حد خود در این زمان از سال رسیده و در سطوح بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است.

قفل‌های کانال پاناما مجموعه‌ای از سازه‌های هیدرولیک هستند که برای انتقال کشتی‌ها از سطح آب اقیانوس آرام به سطح آب اقیانوس اطلس در کانال پاناما استفاده می‌شوند. این قفل‌ها اختلاف سطح ۱۶۰ فوتی (۴۹ متر) بین دو اقیانوس را جبران می‌کنند.

مسیر تردد  نفتکش‌های تغییر می‌کند

بر اساس تحلیل شرکت چارترینگ کشتی پوتن و شرکا(Poten & Partners)  از بازار نفتکش، پس از اعلام مقامات کانال پاناما در کاهش عمده تعداد عبور و مرور روزانه کشتی‌ها در این کانال، نفتکش‌ها و کشتی‌های باری خشک مجبور خواهند شد مسافت‌های طولانی‌تری را در اطراف کانال طی کنند.

این شرکت چارترینگ کشتی با اشاره به کشتی‌هایی که خدمات موسوم به  Tramp۱ ارائه می‌دهند، می‌گوید: «این شناور‌ها به دلیل کاهش شدید تعداد کشتی‌های مجاز به استفاده از کانال پاناما (اسلات‌ها۲) مجبور خواهند شد مسیر‌های خود را تغییر دهند و از کانال پاناما دور شوند. »

شرکت چارترینگ پوتن و شرکا در پایان گزارش خود نتیجه‌گیری می‌کند که کاهش روزانه تعداد کشتی‌های مجاز به استفاده از کانال پاناما باعث می‌شود که کشتی‌ها مجبور شوند مسیر‌های طولانی‌تری را طی کنند. این امر می‌تواند منجر به افزایش تقاضا برای تن مایل و احتمالاً استفاده از بخش‌های حمل‌ونقل فله شود، زیرا کشتی‌های فله‌بر می‌توانند مسافت‌های طولانی‌تری را طی کنند.

کشتی‌های ترمپ یا همان کشتی‌های بدون برنامه زمانی، بیشتر از سایر کشتی‌ها تحت تأثیر کاهش روزانه تعداد کشتی‌های مجاز به استفاده از کانال پاناما قرار می‌گیرند. این به این دلیل است که آنها نمی‌توانند مانند کشتی‌های کانتینری، مجوز تردد از این کانال را از قبل رزرو کنند؛ بنابراین در انتهای صف قرار می‌گیرند و ممکن است زمان‌های انتظار بسیار طولانی را در صف انتظار تجربه کنند.

بر اساس این گزارش؛ کشتی‌های نفتی بزرگ ممکن است به طور کامل از کانال پاناما کنار گذاشته شوند،‌ زیرا آنها نمی‌توانند مانند کشتی‌های کانتینری نوبت را از قبل رزرو کنند و به احتمال زیاد نمی‌توانند در مزایده مجوز تردد از این کانال شرکت کنند.

به تازگی یک کشتی غول‌پیکر حامل گاز‌های بسیار بزرگ موسوم به VLGC، با پرداخت ۲.۸۵میلیون دلار، برنده مزایده شد. در نتیجه، کاهش روزانه تعداد کشتی‌های مجاز به تردد در کانال پاناما می‌تواند قیمت گاز مایع را افزایش دهد و بر تأمین انرژی جهان تأثیر بگذارد.

احتمال افزیش کرایه‌ها و سودآوری شرکت‌های مالک

طبق تحقیقات آژانس کلارکسون، کاهش ترانزیت از کانال پاناما باعث می‌شود که کشتی‌های بزرگ‌تر گاز و نفت، مانند VLGC‌ها و LNGC‌ها، بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند؛ زیرا این کشتی‌ها قادر به حمل بار بیشتری هستند و در نتیجه می‌توانند ضمن کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، نرخ بهره‌برداری بالاتری داشته باشند.

بخش LNG قبلاً تحت تأثیر محدودیت‌های کانال پاناما قرار گرفته است. با ادامه این روند کاهشی تا سال ۲۰۲۴، نرخ بهره‌برداری از شناور‌ها ۰.۵ تا ۱ درصد افزایش خواهد یافت.

وضعیت برای بازار VLGC حادتر است. کاهش ترانزیت به معنای افزایش تقریباً ۴.۷ درصدی مسافت است. در همین حال، تقاضا برای کشتی‌های VLGC نیز به میزان ۳.۳ درصد افزایش خواهد یافت. به عبارت ساده‌تر، کشتی‌های VLGC مجبور خواهند شد مسافت بیشتری را برای عبور از کانال پاناما طی کنند، در حالی که تقاضا برای این کشتی‌ها نیز در حال افزایش است. این امر باعث افزایش نرخ کرایه و سودآوری شرکت‌های مالک کشتی‌های VLGC خواهد شد.

در حالی که این تغییرات بر اکثر بخش‌های حمل‌و‌نقل دریایی که از کانال پاناما استفاده می‌کنند تأثیر خواهد گذاشت، انتظار می‌رود کشتی‌های VLGC و LNGC بیشترین تأثیر را از این تغییرات متحمل شوند. تعداد عبور و مرور در بخش LNG از قبل کاهش یافته است. اگر این تعداد همچنان کاهش یابد و کشتی‌های بیشتری تصمیم به دور زدن دماغه ‌امید نیک (واقع در ساحل جنوبی آفریقای جنوبی مشرف به اقیانوس اطلس) بگیرند، نرخ بهره‌برداری می‌تواند ۰.۵ تا ۱ درصد افزایش یابد.

کلارکسون می‌نویسد: «هنوز مشخص نیست که این محدودیت‌ها چقدر طول می‌کشد، اما روشن است که تأثیر قابل توجهی بر سطح درآمد در سال آینده می‌تواند داشته باشد.»

کانال باید ایمن شود

تعداد عبور و مرور روزانه در کانال پاناما به دلیل خشکسالی از قبل محدود شده است. در سپتامبر، تعداد عبور و مرور روزانه شناور‌ها از ۳۶ کشتی معمول به طور متوسط به ۳۲ کشتی کاهش یافت. با این حال، کاهش عبور و مرور در کانال پاناما تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

در نوامبر، تعداد رزرو روزانه ۲۴ مورد خواهد بود و در دسامبر، ۲۲ ترانزیت قابل رزرو خواهد بود. از ژانویه به بعد، تعداد رزرو‌ها به ۲۰ مورد کاهش خواهد یافت. اما در فوریه، تعداد دوباره به ۱۸مورد کاهش خواهد یافت.

پس از اینکه بارندگی در ماه اکتبر به کمترین میزان خود از سال ۱۹۵۰ رسید، مقامات کانال پاناما هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کردند که بارندگی در هفته‌های آینده ۳۸ درصد کمتر از بقیه سال خواهد بود.

 

۱-کشتی‌های Tramp شناور‌هایی هستند که خدمات برنامه‌ریزی‌شده‌ای مانند کشتی‌های کانتینری انجام نمی‌دهند. آنها معمولاً در مسیر‌های مختلف به نمایندگی از مشتریان کار می‌کنند و برای حمل محموله‌های فله مانند غلات، زغال‌سنگ و مواد معدنی استفاده می‌شوند. این‌گونه کشتی‌ها همچنین می‌توانند برای حمل محموله‌های عمومی مانند کانتینر‌ها، خودرو‌ها و تجهیزات مورد استفاده قرار بگیرند. کشتی‌های Tramp معمولاً کشتی‌های بزرگ و چند منظوره هستند. آنها می‌توانند هم در آب‌های عمیق و هم کم‌عمق حرکت و محموله‌های سنگین را حمل کنند که در مقایسه با کشتی‌های کانتینری انعطاف‌پذیرتر هستند. کشتی‌های Tramp معمولاً گران‌تر از کشتی‌های کانتینری هستند که این امر به دلیل اندازه بزرگ‌تر و پیچیدگی بیشتر آنها است.

۲-در صنعت کشتیرانی، اسلات به زمان و مکانی گفته می‌شود که یک کشتی می‌تواند از کانال پاناما عبور کند.  اسلات‌ها توسط اداره کانال پاناما (ACP) صادر می‌شوند. اداره کانال پاناما برای کشتی‌ها بر اساس اندازه و نوع آنها، زمان و مکانی را برای عبور از کانال تعیین می‌کند. کاهش اسلات‌ها به این معناست که تعداد کشتی‌هایی که می‌توانند روزانه از کانال عبور کنند، کاهش می‌یابد. این امر می‌تواند منجر به تأخیر در حمل‌و‌نقل و افزایش هزینه‌ها شود.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ضرورت اجرای کامل تکالیف دستگاه‌ها در زمینه جوان‌سازی جمعیت

چ آبان ۱۷ , ۱۴۰۲
به گزارش بازار، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت سکوت و بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه را موجب بی‌اعتباری بیشتر این سازمان‌ها نزد ملت‌های جهان دانست و تصریح کرد: این مسئله علاوه بر تاثر و تأسف فراوان، گواهی بر […]