سرمایه‌گذاران آماده سرمایه‌گذاری در بخش دریایی ایران هستند/ بندر چابهار با کمک گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رونق گرفت

سرمایه‌گذاران آماده سرمایه‌گذاری در بخش دریایی ایران هستند/ بندر چابهار با کمک گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رونق گرفت

به گزارش خبرنگار مانا، خسرو سرایی که در نشست خبری «همایش اقتصاد دریامحور ایران» که مقرر است در اوایل بهمن‌ماه سال جاری با محوریت کریدور شمال-جنوب برگزار شود سخن می‌گفت، با بیان اینکه مذاکرات برای جذب سرمایه‌گذاری در بنادر ایران در حال انجام است، اضافه کرد: هندی‌ها در فاز یک بندر چابهار حضور دارند، اما این مانع از حضور دیگر کشور‌ها در فاز‌های بعدی چابهار نیست و ما آماده جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این بندر و سایر بنادر کشور هستیم به همین سبب هم‌اکنون برخی کشور‌های همسایه و حاشیه خلیج فارس برای سرمایه گذاری در حمل‌و‌نقل دریایی کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی با اشاره به ابلاغیه ۹ بندی رهبر معظم انقلاب در موضوع توسعه دریامحور، تأکید کرد که سازمان بنادر و دریانوردی طی ماه‌های گذشته در تدوین این سند نقش ایفا کرده است.
سرایی در خصوص اینکه نهاد‌های متعددی در حوزه دریایی کشور اثرگذار هستند نیز گفت: در بند یک سیاست‌های کلی ابلاغی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، به سیاست‌گذاری یکپارچه اشاره شده است، ایشان مدیریت چابک، یکپارچه‌سازی و واکنش سریع را درخصوص مدیریت بخش دریایی مهم دانسته‌اند بنابراین ما نیز به آن سو در حرکت هستیم.
مدیر‌کل ترانزیت و توافقنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید مجدد بر ابلاغیه توسعه دریا محور خاطر نشان کرد: امروزه ۷۰ فعالیت اقتصادی با دریا و بندر مرتبط است که حمل‌و‌نقل و کشتیرانی فقط یکی از آنها‌ست، بنابراین کشور‌های دریایی در آب‌های سرزمینی خود متوقف نشده‌اند و در اقیانوس‌ها مشغول استخراج کانی‌ها خارج از ۲۰۰ مایلِ حریمِ خود هستند، آبزی‌پروری، گردشگری دریایی، انرژی‌های تجدید پذیر و پاک، شیرین‌سازی آب دریا و نمک‌زدایی، کشتی سازی و … بخشی از موارد مرتبط با اقتصاد دریامحور است که ما نیز باید به این قبیل امور مبادرت بورزیم.
وی با اشاره به اینکه تا سال ۲۰۳۰ میلادی حدود ۳ تریلیون دلار در بخش دریایی جهان سرمایه‌گذاری خواهد شد، ادامه داد: هر یک دلار سرمایه‌گذاری در دریا ۵ دلار عایدی خواهد داشت و به پایایی و اقتصاد ملی کمک خواهد کرد.
سرایی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی همت خود را برای توسعه این بندر گذاشته است و در آن نقشی راهبردی دارد هم اکنون نیز تعرفه‌های بندری در این بندر به صورت رقابتی درآمده تا آنجا که فعالیت بندری در آن نسبت به سال قبل تا دو برابر افزایش یافته است.
مدیر‌کل ترانزیت و توافقنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص کریدور شمال-جنوب نیز تصریح کرد: میزان استقبال طرف‌های ذی‌نفع از این کریدور مانند هند و روسیه به میزان تسهیلگری ما در این مسیر کریدوری بستگی دارد. هر‌چه ما بستر را فراهم‌تر سازیم آن‌ها نیز به استفاده از کریدور اقبال نشان خواهند داد.
وی همچنین با تأکید بر اینکه حمل‌و‌نقل چندوجهی در کشور فراهم است، تأکید کرد: با توجه به اینکه اسناد و داده‌ها باید در حوزه ترانزیت به صورت الکترونیک مبادله شوند؛ حمل‌و‌نقل چند وجهی در کشور نیازمند دیجیتالی سازی است که با تثبیت نگاه لجستیکی در کشور این مهم نیز رخ خواهد داد.
در ادامه جلسه، مسعود پل‌مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، اظهار داشت: همان طور که پیش از این هم اعلام کردیم، ابلاغ این سند راهبردی می‌تواند بسیاری از مشکلات و خلأهای موجود در حوزه دریا که موانع اصلی پیشبرد اهداف اقتصادی کشور هستند را برطرف کند.
وی با بیان اینکه چهارمین همایش بین‌المللی «اقتصاد دریامحور ایران، کریدور شمال-جنوب» روز‌های ۳ و ۴ بهمن ۱۴۰۲ با همکاری انجمن کشتیرانی، سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می‌شود، افزود: این چهارمین دوره از همایش اقتصاد دریامحور است، انجمن به عنوان بخش خصوصی متولی بندر و دریا، سال ۹۴ همین همایش را آغاز کرد و با زیرفصل‌های مختلف تا پیش از شیوع کرونا سالانه برگزار شد.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: با توجه به بیانات رهبر انقلاب در توسعه دریامحور، احتمالاً سال آینده نام این همایش از اقتصاد دریامحور به همایش توسعه دریامحور تغییر می‌کند، برای حضور در این همایش، سازمان‌های مرتبط با حوزه تجارت در برخی کشور‌های جنوب خلیج فارس و دیگر کشور‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند، همچنین تعدادی از سفرای کشور‌های خارجی مقیم ایران در این همایش حضور می‌یابند.
پل‌مه اضافه کرد: ما به عنوان مجموعه مردم‌نهاد تلاش کرده‌ایم بدون نیاز به کمک مالی دولت و با توانمندی بخش خصوصی، صرفاً از دولت تسهیل گری در قوانین را مطالبه کنیم.
وی در خصوص اثرات برگزاری همایش اقتصاد دریا محور ایران در دوره‌های گذشته بر حوزه دریایی کشور نیز گفت: با هم‌اندیشی که در دوره قبل در بندر چابهار به وجود آمد با تسهیل‌گری سازمان بنادر و دریانوردی و کمک گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خطوط مستقیم کانتینری به/از بندر چابهار فعال شدند تا سرمایه‌گذاران دیگر نیز برای فعالیت در این بندر ترغیب شوند به هین علت امروز شاهدیم که کار در بندر چابهار سرعت گرفته و میزان فعالیت آن رو به رشد گذاشته است.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پوتین در حال پیروزی در جنگ اوکراین است

ی آذر ۱۲ , ۱۴۰۲
  به گزارش مانا، برای نخستین‌بار از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ که رئیس‌جمهور روسیه دستور حمله به اوکراین را صادر کرد، به نظر می‎ رسد ولادیمیر پوتین در حال پیروزی در این جنگ است. او کشورش را در شرایط جنگ قرار داده و تسلطش بر قدرت را تقویت کرده است. به […]