تهدید معیشت با تحدید ته‌لنجی

صدای اعتراض ساکنان بندرهای جنوبی کشور گرچه به تهران رسید و قوانین وضع شده برای کالای همراه ملوان یا همان ته‌لنجی تا حدودی اصلاح شد اما لنج‌داران همچنان به این محدودیت‌ها گلایه دارند. یکی از نمایندگان بوشهر در مجلس می‌گوید مردم اگر سرمایه‌ای را که برای خرید لنج گذاشته‌اند، در بانک می‌گذاشتند سود بیشتری می‌بردند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، حسن ملک، یک فعال اقتصادی در بندر گناوه معتقد است که مردم بومی و لنج‌داران که از طریق ته‌لنجی روزگار می‌گذرانند و امرارمعاش می‌کنند از محدودیت‌های ایجاد شده برای بار همراه ملوان متضرر شده‌اند و درخواست دارند اوضاع به‌حالت قبلی بازگردد تا بیش از این ضرر نکنند.

ملک که یک فعال اقتصادی در بندر گناوه است درباره روند شروع محدودیت‌ها برای بار همراه ملوان به ترابران گفت: «محدودیت‌ ته‌لنجی به حدود سه سال قبل بازمی‌گردد. در گذشته سفرها بدون محدودیت بود اما در ابتدا تعداد سفرها را محدود کردند. محدودیت بعدی برای میزان بار ته‌لنجی بود که ابتدا به ۳۰ ماشین و تعداد اقلام هم به ۹۷ قلم محدود شد.»

او در ادامه به ذکر کالاهایی که برای واردات محدود شده‌اند، اشاره کرد و گفت: «برخی کالاها مثل پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی حذف‌شده‌اند.»

ملک افزود: «مجدداً محدودیت دیگری تصویب شد و تناژ ته‌لنجی به ۶۰ تن و تعداد اقلام هم از ۹۷ قلم به ۵۷ قلم رسید؛ یعنی هم نوع کالاها محدود شد و هم مقدار آنها به ۶۰ تن رسید! البته گفته‌اند که این محدودیت اصلاح شده اما این اصلاحیه دردی از مردم دوا نمی‌کند چون فرق چندان زیادی با محدودیت قبلی ندارد.»

این فعال اقتصادی در بندر گناوه که با لنج‌داران در ارتباط است، گفت: «لنج‌داران معتقدند این محدودیت برای آنها زیان‌آور بوده است و بازاریان از محدود شدن اقلام نارضایتی دارند. چون بسیاری از کسبه گناوه در کار پوشاک یا لوازم بهداشتی هستند و می‌گویند این محدودیت‌ها باعث شده کاسبی آنها تعطیل شود.»

ملک تأکید کرد که خواسته لنج‌داران و مردم بومی که از این طریق روزگار می‌گذرانند این است که محدودیت‌ها برداشته شود و اوضاع به‌حالت قبل بازگردد تا لنج‌داران و کسبه بیش از این ضرر نکنند.

تصمیم‌گیری برای ته‌لنجی بدون آشنایی با لنجداری

همچنین غلامحسین کرمی، نماینده دشتی و تنگستان با اعتراض نسبت به این محدودیت‌ها می‌گوید: «افرادی برای لنج و تجارت دریایی و کالای همراه ملوان تصمیم‌گیری می‌کنند که هیچ آشنایی و آگاهی نسبت به این مسائل و زندگی ملوان‌ها ندارند. متاسفانه تصمیم‌گیرندگان با نگاه قاچاق به این مسائل نگاه می‌کنند و همین مسئله موجب اعتراض و گلایه مردم محلی شده است.»

او تاکید می‌کند: «تصمیم‌گیران این قضایا، با کسانی مشورت می‌کنند که با این موضوع از نزدیک سروکار ندارند. آنها باید از ملوان و لنج‌دار و مردم محلی که از این طریق روزگار می‌گذرانند، مشورت بخواهند تا بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.»

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید نیازهای منطقه به‌درستی شناسایی و بر همین اساس تصمیم‌گیری شود، به گلایه می‌گوید: «بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی و یک‌مرتبه لیست می‌دهد که ۱۵۰ قلم کالا می‌تواند به‌عنوان ته‌لنجی وارد شود، مدتی بعد این لیست را به ۹۰ قلم کالا تقلیل می‌دهند و الان هم آن را به حدود ۵۰ قلم رسانده‌اند. اصلاً مشخص نیست با چه حساب‌وکتابی این محدودیت‌ها ایجاد شده و همین مسئله جای سوال دارد.»

کرمی می‌افزاید: «حرف مرزنشینان و ملوان‌ها این است که آنها سرمایه‌ زیادی را برای خرید شناور و لنج پای کار آورده‌اند. برخی  تمام زندگی‌ خود را فروخته و لنج خریده‌اند. از آن طرف با ایجاد این محدودیت‌ها سفر برای آنها مقرون‌به‌صرفه نیست. آنها می‌گویند اگر سرمایه خود را در بانک می‌گذاشتند سود بیشتری دریافت می‌کردند. در حالی که این همه سرمایه را در دریا گذاشته‌اند و اکنون سودی که از سفر ۴۰ روزه به دست می‌آورند بسیار ناچیز است، بنابراین درخواست دارند که ظرفیت حمل ته‌لنجی بیشتر شود و ۶۰ تن حداقل به ۱۰۰ تن افزایش یابد تا حداقل بخشی از نیازهای آنها تامین شود.»

او در ادامه خطاب به مسئولان استانی و دولت می‌گوید: «اگر می‌خواهید سروته دریانوردی سنتی را هم بیاورید، خوب برای جوان‌ها شغل ایجاد کنید که سر کار بروند. در آن صورت مردم حاضرند که شناورهایشان را دودستی تقدیم شما کنند. اصراری نیست حتماً کار دریایی انجام شود. در این منطقه کاری غیر از کار دریایی وجود ندارد که جوان‌ها انجام دهند.

کرمی با بیان اینکه یا برای این مردم شغل ایجاد کنید یا بگذارید مردم از همین طریق امرارمعاش کنند، می‌افزاید: «متاسفانه نگاه منفی به ملوان‌ها و لنج‌داران در بین همکاران من در مجلس هم وجود دارد. زمانی‌که من نماینده در مجلس از مردمم دفاع کردم همکارانم در مجلس به من گفتند که چرا از قاچاقچیان دفاع می‌کنی. من در پاسخ به آنها گفتم بیایید از نزدیک وضعیت مردم را ببینید تا نگاهتان تغییر کند.»

او یادآور می‌شود: «ملوان‌ها و لنج‌داران کالا را در گمرک جمهوری اسلامی تخلیه و بر اساس لیست وزارت صمت وارد می‌کنند. همه اینها با مجوز دولت و در چهارچوب قانون است بنابراین قاچاقی در کار نیست. قاچاق به کالایی می‌گویند که بدون هماهنگی باشد. کالایی که این افراد با مجوز وارد می‌کنند معنی قاچاق نمی‌دهد.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه لنجداران می‌خواهند نگاه مجلس و دولت به آنها تغییر کند، گفت: «کسی با ساماندهی شدن واردات کالا مشکلی ندارد. مشکل و اعتراض مردم به این است که ساماندهی باید به گونه‌ای باشد که معیشت آنها لطمه نبیند. قانونی که قرار است تعریف شود باید مطابق با نیاز منطقه باشد و بر اساس آن دستور و بخشنامه صادر شود.»

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مذاکره با هند و چین بری تامین تجهیزات فاز یک بندر چابهار

س دی ۵ , ۱۴۰۲
سه شنبه, ۵ دی ۱۴۰۲ وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: «اجرای فاز دو بندر شهیدبهشتی چابهار با تشکیل کنسرسیومی متشکل از بخش خصوصی و نهادهای عمومی باید هر چه سریع‌‌تر در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار بگیرد.» به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از وزارت راه […]