دریافت عوارض آلودگی محیط‌زیست از کشتی‌ها

دریافت عوارض از کشتی‌های انتشار دهنده گاز‌های گلخانه‌ای در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از مانا، مؤسسه آلفا‌لاینر در آخرین گزارش هفتگی اعلام کرد که در صورت اجرای طرح EU Emissions Trading System (ETS)   که در سال ۲۰۲۱ میلادی به منظور کاهش ۵۵ درصدی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۳۰ میلادی تصویب شده است، از کشتی‌های آلوده‌کننده محیط‌زیست عوارض دریافت خواهد شد.

این طرح برای کشتی‌های مسافری و باری بیش از ۵۰۰۰ GT  تصویب شده و از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی حدود ۳۷ تا ۴۰ درصد ناوگان کانتینری را با ۱۰.۵ Mteu ظرفیت شامل خواهد شد.

بر‌اساس این گزارش این طرح برای سفر‌های کشتی‌ها از کشور‌های دیگر به اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد که در صورت عدم رعایت آن عوارض یا جریمه برای کشتی‌ها در نظر گرفته می‌شود.

به این ترتیب شرکت‌های کشتیرانی هزینه‌ای را برای کمک هزینه کربن بر‌عهده خواهند گرفت و در واقع می‌توان گفت یک هزینه اضافی بر حمل‌و‌نقل دریایی افزوده خواهد شد.

هزینه‌ها بر‌اساس کشتی‌ها و مسیر‌ها با هم متفاوت هستند. برای عدم رعایت انتشار کربن جریمه‌هایی که در نظر گرفته شده عبارتند از:

مسیر آسیا -اروپای شمالی ۲۰ تا ۲۸ یورو

آسیا-مدیترانه ۱۱ تا ۲۰ یورو

اروپا -آمریکای شمالی ۳۵ تا ۴۲ یورو

داخل اروپا ۱۶ تا ۲۹ یورو

در این میان برای کشتی‌های خط کشتیرانی مرسک تا ۷۰ یورو در نظر گرفته شده بود که به ۴۲ یورو کاهش یافت و کشتی‌های سبز هاپاگ لوید و سایر کشتی‌های مجهز به سوخت مشمول هزینه اضافه نخواهند شد.

برای اینکه کشتی‌ها شامل جریمه نشوند باید سوخت سازگار با محیط‌زیست مصرف کنند، ولی کارشناسان معتقدند یک هزینه اضافی برای اپراتور‌ها منظور خواهد شد که همین کار شاید باعث شود آنها به سمت سوخت سبز و کم کربن حرکت کنند.

شرکت‌هایی که شامل این دستورالعمل می‌شوند خط کشتیرانی MSC، مرسک، CMA CGM و کاسکو هستند. ضمناً هزینه‌های جمع‌آوری شده برای کربن‌زدایی مصرف می‌شود.

گفتنی است؛ این طرح در ۱۴ ژوئیه سال ۲۰۲۱ میلادی تصویب شد و از اول ژانویه ۲۰۲۴ میلادی برای کشتی‌های باری و مسافری بالای ۵۰۰۰ GT و به‌تدریج تا سال ۲۰۲۷ میلادی برای همه کشتی‌ها اعمال می‌شود.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

چالش‌های اصلی صنعت و صنف دریانوردی

ی دی ۱۰ , ۱۴۰۲
مشکلات دریانوردی را به‌ویژه در ایران تحریم‌زده پایانی نیست، از هر طرف که بنگری و از هر زبان که بشنوی نامکرر است؛ از تهدیدات ایمنی و امنیتی و تطبیق با قوانین و الزامات جدید گرفته تا نوسازی ناوگان و هوشمندسازی و… تحریم‌ها هم به نوبه خود ضربات جبران‌ناپذیری به پیکر […]
چالش‌های اصلی صنعت و صنف دریانوردی