تشریح اقدامات سازمان بنادر برای احیا خلیج گرگان ۸۰ روز پس از دستور رئیس جمهور/ ۳ دایک ۵۰ هکتاری برای تخلیه رسوبات کانال آشوراده احداث می‌شود/ پیوست‌ زیست‌ محیطی در احیای خلیج گرگان مد نظر خواهد بود

زمان مطالعه: 3 دقیقه



مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان از برنامه‌ریزی برای احداث ۳ دایک ۵۰ هکتاری برای تخلیه رسوبات کانال آشوراده خبر داد و گفت: پیوست‌های زیست‌محیطی در احیای خلیج گرگان حتما مد نظر خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی؛ رئیس جمهور در بازدید از جزیره آشوراده و کانال خزینی، دستور داد که کانال‌های ورودی آب به این منطقه، لایروبی شود و مسئولان بدون فوت وقت و سریع برای احیای خلیج گرگان اقدام کنند.

سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه چندین بار در زمینه توسعه این منطقه، مطالعه انجام شده و اکنون، دیگر زمان اجرا است و تعلل، پذیرفتنی نیست، همچنین دستور داده بود که حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز، نشست کارشناسی، تشکیل و اقدامات لازم به‌سرعت آغاز شود.

حدود ۸۰ روز بعد از دستور رئیس جمهور، حالا مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان درباره آخرین اقدامات صورت گرفته برای لایروبی کانال‌های جزیره میانکاله و خلیج گرگان با هدف احیای این خلیج متعاقب تصویب اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی در هیئت دولت به همین منظور، می‌گوید: عملیات اجرایی پروسه لایروبی خلیج گرگان در حال اجراست و تجهیزات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار پروژه اعم از بیل‌های مکانیکی و ماشین‌آلات مربوطه، در حال انتقال به منطقه است.

اله‌یار اسعدی با بیان اینکه پیمانکار در حال تجهیز کارگاه خود در منطقه است، درباره آخرین اقدامات اجرایی صورت گرفته نیز عنوان کرد: در حال شناسایی لایروب‌های شمال کشور هستند تا با چند لایروب قراردادشان را منعقد کنند و وارد منطقه شوند.

وی افزود: ابتدا باید دایک در منطقه احداث شود تا لایروب وارد آن شود و تخلیه رسوب کانال را انجام دهد که بر اساس مطالعات و پیش‌بینی‌های انجام شده قرار است ۳ دایک هر کدام به مساحت ۵۰ هکتار احداث شود که هم‌اکنون دایک نخست در حال احداث است.

 مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان با بیان اینکه لایروبی برای احیای خلیج گرگان از کانال آشوراده آغاز می‌شود، درباره حجم کار و برنامه زمان‌بندی پروژه تا اتمام کار نیز، گفت: همه این موارد در قراردادی که البته هنوز نهایی نشده است، گنجانده خواهد شد.

اسعدی با تاکید بر اینکه قطعا این لایروبی‌ها که هدف نهایی آن حل یک بحران زیست محیطی است، با توجه به مسائل زیست محیطی و لحاظ کردن پیوست‌های مربوطه در این زمینه انجام می‌شود، اضافه کرد: کل پروژه با هماهنگی و نظر محیط زیست به پیش می‌رود و هر موردی که رعایت الزامات محیط زیستی باشد و به ما ابلاغ شود، در فرآیند کار مد نظر قرار خواهد گرفت.

یادآوری می‌شود، پس از دستور ویژه رئیس جمهوری در اسفندماه سال گذشته برای تامین اعتبارات لایروبی کانال‌های ارتباطی بین دریا و خلیج گرگان، وزیر راه و شهرسازی که در جریان سفر به همراه رئیس جمهوری از جزیره آشوراده بازدید به عمل آورده بود، ضمن بیان اینکه تصمیمات مطلوبی در این بازدید گرفته شد، لایروبی کانال‌ها را یکی از مهمترین تصمیمات اخذ شده در این بازدید خوانده و گفته بود: متاسفانه مشکلات جدی در زمینه خشک شدن خلیج گرگان برای منطقه ایجاد شده است؛ از این رو بنا به دستور رئیس جمهوری مقرر شد به‌زودی لایروبی منطقه و احیای خلیج گرگان آغاز شود.

 

 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

چالش کمبود نیروی انسانی متخصص دریایی به راهکارهای اجرایی نیاز دارد/ برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مجدد قانون بورسیه برای رشته‌های دریایی و دریانوردی/ اشاعه فرهنگ دریایی از طریق رسانه‌ها و درج مطالب در کتاب‌‌های درسی

ش اردیبهشت 31 , 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه در نشست هیأت اندیشه‌ورزی جامعه دریایی و بندری، بر اقدام عملی و راهکار اجرایی برنامه محور برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص و دریانورد به عنوان یکی از چالش‌های جدی در کشتیرانی و مشاغل دریایی در خشکی و نزدیک به ساحل تاکید شد. […]
چالش کمبود نیروی انسانی متخصص دریایی به راهکارهای اجرایی نیاز دارد

همچنین بخوانید: