تجارتی پرسود با “جراح کوچک”

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مرین‌پرس/همدان از آنجایی که در گذشته زالو در طبیعت ایران صید و در پزشکی استفاده می‌شد، نیازی به پرورش این جانور مفید در کشور نبود، اما در چند سال اخیر به دلیل آلودگی ناشی از مصرف بی‌رویه سموم کشاورزی، تعداد زالوها کاهش چشمگیری یافته است.

زهکشی تالاب‌ها و دریاچه‌ها و شخم زدن زمین‌های کشاورزی با تراکتور به جای اسب از دیگر دلایل کم شدن زالوی طبیعی در ایران است و همین امر تولید زالو را به ضرورتی پُر سود تبدیل کرده است.

به این ترتیب است که با توسعه پرورش زالو از یک سو فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان بیکار ایجاد می‌شود و از سوی دیگر افزایش درآمد اقتصادی  بویژه برای روستاییان رقم خواهد خورد و سود خوبی هم نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود.

امین زارعی متولد ۱۳۷۲  فوق لیسانس  معماری و فعال در زمینه پرورش زالو در استان همدان بوده که از سال ۹۵  حدود شش سالی است که در این زمینه فعالیت می‌کند و در حال حاضر نیز پیگیر راه اندازی بزرگترین کارگاه پرورش زالو کشور در این استان است.

به گفته وی برای راه‌اندازی بزرگترین طرح پرورش زالو کشور  در استان همدان  خطا و آزمون این طرح را  در کلاردشت مازندران انجام داده‌ و بی‌گدار و یک‌شبه به فکر چنین پروژه‌ای نیفتاده است.

زارعی در گفت‌وگو با مرین‌پرس، اظهار کرد: کارگاه پرورش زالو طبی فعلی بنده دارای تولید سالیانه ۱۰۰ هزار نخ زالو بوده و برای ۵ نفر اشتغال به همراه داشته است.

وی افزود:در حال حاضر تولید زالو کارگاه بنده در تمام دکترین‌های  سطح شهر همدان  توزیع می‌شود اما به واسطه اینکه زالو در همدان چندان مصرفی ندارد حدود ۹۵ تا ۹۶ درصد از تولیدات زالو کارگاه خود را به سایر استان‌ها و شهرستان‌ها ازجمله‌ اهواز،ساری،تهران،آمل،چابهار و به‌ویژه استان‌ها و شهرهای کردنشین کرمانشاه،سنندج ،مهاباد ارسال می‌کنم ضمن اینکه از شهر بصره نیز سالیانه دوبار برای خرید زالو به ما مراجعه دارند.

زارعی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر زالوی مولد ۳۰ هزار تومان  بوده و هر زالوی مولد نسبت به دو سال پیش افزایش قیمت ۱۰ برابری داشته است،خاطرنشان کرد:با توجه به افزایش ۱۰ برابری قیمت زالو مولد نسبت به دو سال پیش و گرانی ملزومات پرورش و  تکثیر زالو در حال حاضر راه‌اندازی کارگاه فعلی بنده با تولید سالیانه ۱۰۰ هزار نخ زالو به اعتباری افزون بر یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد .

وی در ادامه با اشاره به طرح دیگر خود برای راه‌اندازی و ایجاد کارگاه پرورش و تکثیر زالو، اظهار کرد: اقدام برای اخذ مجوز  کارگاه دوم پرورش زالو خود را در اراضی جورقان روبروی شهرک‌ صنعتی از سال ۹۸ به صورت رسمی آغاز کرده‌ام و حدود چهار سال است که به دنبال مجوز هستم.

وی با بیان اینکه این طرح  با ظرفیت یک میلیون و ۸۰ هزار  قطعه زالو بزرگترین طرح پرورش و تولید زالو در کشور بوده که در کشور کارگاه مختص به زالو شبیه آن وجود ندارد،افزود: آزمون و خطای این پروژه را در کلاردشت مازندران انجام داده‌ام و سپس برای چنین طرحی اقدام کرده‌ام.

کاهش مصرف آب در پرورش زالو

وی با بیان اینکه ۹۵ تا ۹۹ درصد کسانی که در زمینه پرورش زالو فعالیت دارند تخصص و سواد لازم در این زمینه را ندارند،افزود:در این زمینه مطالعات بسیاری داشته‌ام  و با آزمون و خطا مصرف آب در پرورش زالو را  به یک بیستم کاهش داده‌ام در حالیکه سایر واحدهای پرورش زالو  هر روز دارای تعویض آب هستند.

زارعی با اشاره به اینکه طرح بزرگترین کارگاه پرورش زالوی بنده  مورد استقبال شیلات کشور قرار گرفته است،تصریح کرد: این پروژه حداقل تولید سالیانه یک تن زالو خواهد داشت که باید نسبت به  اخذ  مجوز برای صادرات آن اقدام شود ضمن اینکه پیگیر اخذ سیب سبز  طرح  برای آنزیم گیری نیز هستیم.

وی با اشاره به مشکل فعلی این طرح برای اجرا، گفت: اگر سازمان جهاد کشاورزی همدان مخالفت خود را بردارد و اجازه دهد، قول داده‌ام ظرف دوسال اول ۲۰  نفر  در این طرح مشغول به کار شده  واین تعداد افراد در این مجموعه بیمه شوند.

زارعی خاطرنشان کرد: طی چهار سال گذشته در پیگیری‌های انجام شده برای اخذ مجوز، همه موافقت‌های اصولی این طرح گرفته شده و از ۳۵ اداره استعلامات لازم را اخذ کرده‌ام.

جهاد کشاورزی به جای تسهیل  این طرح سنگ‌اندازی می‌کند

وی بیان کرد: در ابتدا با طرح اولیه موافقت شد و موافقت پروانه تأسیس را نیز جهاد کشاورزی به بنده ارائه داد و زمین را در ابتدا تأیید کردند اما با اخذ استعلامات از ۳۵ اداره و طی کردن روند عریض و طویل اخذ مجوز طرح بنده را در رابطه با زمین طرح  جهاد کشاورزی چند روز پیش مخالفت کرد.

این جوان کارآفرین با بیان اینکه طرح توجیهی بنده را رد کرده‌اند،افزود: همه موافقت‌های اصولی را گرفته‌ایم و منتظر پروانه تأسیس بودم که در دقیقه ۹۰ با طرح من یک شبه مخالفت شده است.این اقدام آنان مثل این است که شبه یک قانون بوده و صبح قانون جدید دیگری بگذارند و به واسطه این قانون جدید طرح توجیهی فوق را رد کنند.

زارعی با اشاره به اینکه مخالفت جهاد  این است که می‌گویند زمینی که برای این طرح انتخاب کرده‌ای باید زمین دیم باشد،گفت: زمین بنده هم از همان ابتدا در سند قدیمی خود دیم قید شده  اما آنان می‌گویند در گوگل ارث این زمین، زمین آبی است و طبق قانونی که از اواخر مهر ماه سال‌جاری آمده به چنین طرح‌هایی در اراضی آبی مجوز داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی به جای تسهیل  این طرح سنگ‌اندازی می‌کند، اظهار کرد: بنده یک کارآفرین و تولید کننده در حوزه جهاد کشاورزی هستم که قصد تولید زیر نظر سازمان جهاد را  دارم  و انتظار است که در امر تولید مشکلات پیش روی هر تولید کننده از جمله بنده  تسهیل شود .

زارعی با اشاره به اینکه در این طرح بنده مصرف آب را در بحث پرورش و تکثیر زالو به یک بیستم کاهش دادم، تصریح کرد: این طرح یک طرح سد خاکی است  که از آن  استقبال بسیاری شده است.

وی گفت:در این طرح پرورش و تکثیر زالو  در گلخانه به صورت خاکی استخری  کاشت گیاهان گلخانه‌ای  با حداقل ترین آب و استفاده از نور انجام می‌گیرد که  از محاسن این طرح به شمار می‌رود.

زارعی بیان کرد: به من می‌گویند برو زمینی بگیر که از چاه‌های قبلی دارای  پروانه آب باشد و وقتی زمین را پیدا می‌کنی می‌گویند این زمین آبی است در حالیکه در سند زمین قید شده این زمین جز اراضی دیم است.

وی خاطرنشان کرد:بنده این زمین  دیم را سال ۹۸ خریداری کرده‌ام و علاوه بر آن نسبت به خرید  چاه و آب قنات هم اقدام کرده‌ام و طرح بنده را  در استعلامات اداره آب موافقت کرده است اما این سنگ اندازی جهاد کشاورزی در انتهای کار موجب مشکل شده است‌. 

اشباع بازار زالو در همدان

این جوان  پرورش دهنده زالو  میزان استفاده از زالو طبی در شهر همدان را در هفته حداکثر  ۱۰۰۰ نخ برشمرد و گفت: امسال بازار  زالو استان همدان اشباع شده و  افراد  بسیاری بدون  مجوز و پروانه  و یا داری پروانه  نسبت به پرورش این موجود کوچک مفید روی‌ آورده‌اند،ضمن اینکه میزان تولید امسال کارگاه بنده نیز رو به افزایش است که به‌طور قطع همه این عوامل  موجب اشباع شدن بازار پرورش و تولید و تکثیر زالو در همدان خواهد بود.

زارعی در ادامه تصریح کرد:در کشور ما مافیای دارو حرف اول را می‌زند  و در حال حاضر در کشور زالو  در صنایع دارویی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد ،در حالیکه در  سایر کشورها  استفاده از زالو در صنایع آرایشی کاربرد بسیار فراوانی دارد.

داروسازی کشور نیاز به زالو دارد

وی بیان کرد: کشور  در بحث داروسازی به  آنزیم گیری از زالو  نیاز  فراوانی دارد اما متأسفانه در کشورمان فرآوری زالو به‌ویژه در زمینه صنایع آرایشی و بهداشتی بسیار کمرنگ است.

زارعی همچنین با اشاره به اینکه اصولاً خاصیت زالو به خاطر آنزیم‌های آن است نه به خاطر خونی که می‌مکد ،گفت: حدود ۱۰۰آنزیم زالو تاکنون شناخته شده که در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر هستند و هنگام مکیدن خون انسان توسط زالو ، آنزیم باارزشی وارد بدن انسان می‌شود.

وی با بیان اینکه زالو معروف به “جراح کوچک”همافرودیت بوده و تخم‌گذار است و ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان می‌برد که رشد کند،اضافه کرد: هر زالو بین چهار تا هشت تخم (پیله) می‌گذارد و در هر پیله یک تا ۱۰ زالو وجود دارد؛ زالو اگر یک بار غذای کامل بخورد یک تا دو سال می‌تواند بدون مکیدن خون زندگی کند چرا که در اندام‌های وی کیسه‌های خونی وجود دارد که ماده ژلاتین درست کرده و می‌تواند از آن استفاده داشته باشد.

زارعی با اشاره به  وجود  بیش از ۶۰۰ گونه زالو در دنیا، افزود: زالوی طبی «مدیسینالیس»، «ورباما» و «اورینتالیس»  سه نوع زالوی طبی معروف هستند که گونه آخری جزء گونه‌های  ایرانی و دارای  آنزیم مؤثر هیدریدین است.

فعالیت دو واحد پرورش و تکثیر زالو دارای مجوز در سطح استان همدان

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان همدان هم از فعالیت دو واحد پرورش و تکثیر زالو دارای مجوز در سطح استان همدان خبر داد و گفت: این دو واحد در مجموع  دارای ۳۵۰ هزار قطعه پرورش زالو هستند .

احمد بختیاری در گفت وگو با مرین‌پرس، افزود: علاوه بر این  حدود ۱۰ تا ۱۲ واحد پرورش و تکثیر زالو نیز به صورت خانگی و فاقد مجوز با تولید حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار قطعه فعالیت دارند.

وی  با اشاره به متقاضی جدید در رابطه با طرح پرورش و تکثیر زالو، خاطرنشان کرد:یک طرح  جدید  متقاضی پرورش و تکثیر زالو نیز در رابطه با امور اراضی دارای مشکل بوده که پیگیر مرتفع شدن و حل مشکل این طرح برای آغاز فعالیت هستیم،ضمن اینکه یک واحد جدید هم  پروانه تأسیس خود را اخذ کرده و به دنبال راه‌اندازی و بهره‌برداری طرح خود است.

بختیاری با بیان اینکه تولید زالوی این واحدها در حال حاضر فعلاً برای مصارف طبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: به دنبال آن هستیم که زالوی پرورشی این واحدها، فرآوری و از آن علاوه بر مصارف طب سنتی در تهیه مواد آرایشی، پماد و … نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ایجاد زیرساخت فراوری زالو یک ضرورت است

وی با اشاره به اینکه در این رابطه دو سال پیش پیگیری‌هایی نیز انجام گرفت و تاحدودی هم پیش رفتیم اما مشکلات ارزی موجب عدم به سرانجام رسیدن موضوع شد، خاطرنشان کرد:در حال حاضر زالوی پرورشی این واحدها برای مصارف طب سنتی به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

بختیاری با اشاره به اینکه اگر در پرورش زالو تنها بخواهیم به طب سنتی اکتفا کنیم مطمئنأ با واحدهای جدید واحدهای قدیم بازار خود را از دست می‌دهند، بیان کرد: برای افزایش واحدهای پرورش و تکثیر زالو  فراهم کردن زیرساخت‌های این فعالیت جدید ضرورت دارد و باید برای پرورش زالو زیرساخت‌های فرآوری را نیز ایجاد کنیم.

به گزارش مرین‌پرس،در پایان اینکه با توجه به توصیه‌هایی که به گسستن زنجیرهای اقتصاد کشور از نفت می‌شود، تجارت‌هایی، چون پرورش زالو که در امر صادرات و توسعه و درآمدهای ارزی  از نقش موثری برخودارند حمایت از این مشاغل و ایجاد زیر ساخت‌های لازم در این رابطه در بحث فرآوری و تسهیل و مرتفع سازی روند مشکلات فعالان این حوزه  نیازمند توجه ویژه تر بوده که نباید از آن مغفول ماند.

انتهای پیام

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آغاز عملیات اجرایی تکمیل موج‌ شکن فاز اول بندر نخل ناخدا

ش آذر 26 , 1401
زمان مطالعه: 9 دقیقه مرین‌پرس مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار کرد: عملیات اجرایی تکمیل موج شکن فاز اول بندر نخل ناخدا بندرعباس با حضور استاندار، مدیرکل بنادر و دریانوردی و جمعی از مدیران استان آغاز شد. به گزارش مرین‌پرس به نقل از روابط عمومی بنادر و دریانوردی، حسین […]

همچنین بخوانید: