اخبار تجاری اینفوفیش 1 فوریه 2023 تاخیر در حمل و نقل و ارسال به دلیل کووید و سال نو چینی

زمان مطالعه: 9 دقیقه

تعطیلی کارخانه ها در چین به دلیل شیوع دوباره کووید-19 و تعطیلات سال نو چینی موجب اختلال در حمل و نقل جهانی گردید. Container xChange که یک مجموعه آلمانی است در بررسی اخیر حدود 2300 عضو صنعت زنجیره تامین تایید کرد که چالش های دوگانه سال نو چینی و COVID19 بر زنجیره تامین جهانی تاثیر گذاشته است. بنیانگذار و رئیس Logistics Trends and Insights گفت که تعطیلات قبلی سال نو چینی، همراه با کاهش تخمینی 40 درصدی سفارشات تعطیلات از ایالات متحده نسبت به سال گذشته، منجر به تعطیلی بسیاری از کارخانه های چینی دو هفته زودتر از پیش بینی ها شد. این علاوه بر تعطیلی برخی از کارخانه ها به دلیل شیوع سراسری COVID19 در نوامبر 2022 است.

با این حال، در یادداشتی روشن تر اعلام شده که  ازدحام در بنادر آمریکا در حال رفع است و به دنبال کاهش واردات ایالات متحده و تعطیلی طولانی تر کارخانه ها در چین، شرایط در حال بهبود است. گزارش شده است که اکثر بنادر بزرگ در ایالات متحده به آرامی به ظرفیت عادی و استفاده از ذخایر خود باز می گردند.

سریلانکا : انعقاد پروتکل های کیفی جدید برای باز کردن قفل بازار چین

تفاهم نامه ای توسط وزارت شیلات سریلانکا با اداره کل گمرک چین برای تدوین پروتکل های کیفیت و قرنطینه برای ورود به بازار چین (برای صدور مجوز ترخیص صادرات غذاهای دریایی) امضا شده است. این توافقنامه به 38 شرکت سریلانکا اجازه می دهد تا 29 قلم ماهی و محصولات شیلاتی را به چین صادر کنند.

در اوایل ژانویه، سریلانکا اعلام کرد که مذاکرات با چین در مورد توافق تجارت آزاد را از سر گرفته است. به گفته وزیر بازرگانی سریلانکا، گسترش تجارت با چین به بازسازی بخشی از پیشرفت اقتصادی از دست رفته به دلیل چالش های اقتصادی اخیر پیش روی این کشور کمک می کند.

ژاپن: تولید کننده پیشرو و مهم ترین بازار ماهی ماکرل در نروژ

ژاپن تولید کننده و تامین کننده اصلی ماهی ماکرل (از خانواده  تن‌ماهیان با نام علمی Scombridae) در سطح جهان و در عین حال ژاپن مهم ترین مقصد کشور نروژ، برای این محصول است. تقاضای زیاد مصرف کنندگان ژاپنی برای ماهی ماکرل اقیانوس اطلس (بزرگتر و چاق تر از گونه های محلی) منجر به حجم بالای واردات این گونه از نروژ می شود. در همین حال گونه های محلی (کوچکتر و لاغرتر)، ماهی ماکرل اقیانوس آرام و ماهی بلوماکرل برای مقاصد کنسرو مورد تقاضا هستند.

اطلاعات اداره آمار ژاپن در “نظرسنجی درآمد و هزینه خانواده در سال مالی 2022” نشان می دهد که میانگین مصرف سالانه این ماهی در یک خانواده ژاپنی متشکل از دو یا چند نفر در سال 2021، 815 گرم است، در حالی که قیمت هر 100 گرم آن 0.77 دلار در سال 2022  است. ماهی ماکرل به صورت منجمد است و در طول سال مصرف می شود اما به صورت فصلی، قیمت ها در زمستان و اوایل بهار کمتر است و با افزایش مصرف قیمت آن نیز افزایش می یابد. مجموع صادرات ماهی ماکرل منجمد طی ژانویه تا نوامبر 2022 به 119319 تن به ارزش 133.8 میلیون دلار رسید که عمدتاً وارد بازار ویتنام، تایلند و مصر شد.

هنگ کنگ

واردات ماهی غذای دریایی زنده در سه ماهه سوم سال 2022 به میزان 19.8 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2021 کاهش داشت . این کاهش به دلیل عرضه کمتر برخی انواع ماهی هامور و سایر ماهی‌های دریایی توسط صادرکنندگان چینی (به ترتیب 26.6 و 28.6درصد) مربوط می گردد. در سال 2022، صادرات ماهی و محصولات شیلات چین با تمرکز بر بازار داخلی کاهش یافت. انواع هامورها 42.5 درصد از کل واردات ماهی زنده هنگ کنگ را تشکیل می دهند.

نروژ

بر اساس شاخص Nasdaq Salmon Index، قیمت ماهی سالمون نروژ در هفته دوم ژانویه 2023 نسبت به هفته قبلی 7.41 درصد افزایش یافت.همچنین  6.63 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2022 افزایش  داشته است. بر اساس اعلام انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالمون نروژ میانگین قیمت هر کیلوگرم ماهی سالمون شکم خالی با سر تازه 9.69 دلار آمریکا است. مقدار صادرات برای هفته دوم ژانویه 2023 نسبت به هفته قبل 25 درصد کاهش یافته است و در مقایسه با سال 2022 در همان دوره، 4 درصد (629 تن) کاهش یافته است.

ژاپن

واردات سوریمی منجمد طی ژانویه تا سپتامبر 2022 نسبت به مدت مشابه در سال 2021 با 21.6 درصد افزایش به بیش از 19 هزار تن رسید. از نظر ارزش هم با 16.3 درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال 2021 به  59 میلیون دلار آمریکا رسید. در میان تامین کنندگان، افزایش از پاکستان، ویتنام و هند (با افزایش قابل توجه 64.5٪) ثبت شده است.

از سوی دیگر، کاهش عرضه از کشورهای تایلند، اندونزی و میانمار مشاهده شد. در مجموع در سه ماهه سوم، هند از تایلند (به عنوان بزرگترین تامین کننده سوریمی ژاپن) و همچنین ویتنام و پاکستان پیشی گرفت.

تقاضا برای محصولات مبتنی بر سوریمی در ژاپن در سال 2022 پس از تأثیر شدید همه گیری کووید-19 در سال 2020 به طور کامل بهبود و افزایش چشمگیر یافته است.

ژاپن : بازار ماهی تون تویوسو

عرضه فعلی ماهی تون تازه و منجمد از منابع وارداتی و داخلی در بازار حراج به دلیل آب و هوای بد در فصل زمستان به میزان قابل توجهی کاهش یافته  روندی که انتظار می رود تا پایان فوریه ادامه داشته باشد. قیمت ها نیز از اوایل ژانویه 2023 کاهش یافته است.

در همین حال، واردات سالانه ماهی تون تازه و منجمد در سال 2022 افزایش 1.4 درصدی را در مقایسه با سال 2021 ثبت کرد و به 201 هزار و 500 تن رسید. نزدیک به 70 درصد از کل واردات ماهی تون منجمد با گرید ساشیمی است که با افزایش 6 درصدی همراه بود. 30 درصد باقی مانده از واردات ماهی تون تازه/سرد شده (27.6 درصد کاهش) و فیله ماهی تون منجمد (5.1 درصد کاهش) است. گوشت فیله ماهی تون منجمد  tuna loins به دلیل ماندگاری طولانی‌تر و جابجایی آسان در بخش خدمات غذایی همچنان محبوبیت و تقاضای خود را حفظ می‌کند.

آمریکا: بازار میگو

تقاضا برای غذاهای دریایی، به ویژه آن هایی که به عنوان اقلام لوکس(از جمله میگو) محسوب می شوند  به دلیل تعطیلات ضعیف است. انتظار می‌رقت که تقاضا برای مصرف غذاهای دریایی با ارزش بالا در طول تعطیلات رشد کند، اما به هر حال چون قیمت به دلیل تورم بالا گران‌تر می‌شود، بنابراین تمایل به خرید بیشتر ضعیف خواهد بود.

به گفته تحلیلگران، تخفیفات قیمتی ارائه شده در سطح عمده فروشی تنها در صورتی موثر خواهد بود که سوپرمارکت ها، توزیع کنندگان و رستوران ها نیز قیمت های خود را کاهش دهند. تخفیف قیمت باید به دست مصرف کننده برسد تا تقاضا افزایش یابد و در نتیجه موجودی بالای میگو در سردخانه ها جذب شود.

مجموع واردات میگوی آمریکا طی ژانویه تا نوامبر 2022 به قریب 780 هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه در سال 2021 حدود 3.4 درصد کاهش داشت. خام کاهش یافته است. از میان گروه های مختلف، رشد 10.7 درصدی محصولات میگوی آماده منجمد نشان‌دهنده این است که تقاضا برای میگوی آسان و آماده طبخ محصولات در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی افزایش یافته و مصرف اقلام کمتر لوکس در رستوران‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی بیشتر شده است.

تامین میگو در بازار جهانی

میگوی ببری سیاه که زمانی محصول غالب بود در حال بازگشت است. به گفته رابینز مک اینتاش، افزایش اخیر تولید میگوی مونودون دارای عوامل محرک بالقوه ای مانند شیوع کمتر بیماری و هزینه کمتر پرورش در مقایسه با میگوی وانامی است. پرورش میگوی ببری سیاه می تواند جایگزینی برای پرورش دهندگان با سرمایه محدود در کشورهایی مانند چین، ویتنام و بخش هایی از هند باشد که اینان اغلب در استخرهای میگوی سفید خود با بیماری دست و پنجه نرم می کنند. بازار صنعت میگوی ببری سیاه در ایالات متحده همچنان درخشان است، اما گسترش بازارهای بیشتر برای پایداری مورد نیاز است.

در همین حال، مک‌اینتاش کاهش جزئی در تولید میگوی پرورشی جهانی در سال 2023 را پیش‌بینی کرد. کاهش 1 درصدی تولید جهانی، با کاهش 4 درصدی در آسیا، کاهش2.7 درصدی در آمریکای لاتین و با مقداری افزایش از تولیدکنندگان دیگر. کاهش به 4.87 میلیون تن نسبت به 4.97 میلیون تن در سال 2022 پیش بینی می شود.

آمریکا: در چند هفته اول سال 2023، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) دو صادرکننده میگوی هند و اکوادور را در فهرست هشدار واردات خود برای استفاده از نیتروفان ها قرار داده است. اضافه شدن به هشدار واردات، پورت را مجاز می کند که مقامات نظارتی محموله های این دو شرکت را تا زمانی که ثابت شود محصولات آنها عاری از بقایای دارویی هستند، ضبط کنند.

فدرال رزرو برنامه آزمایشی برای تلاش برای کاهش تورم  در ایالات متحده دارد. این امید وجود دارد که مصرف کنندگان با توجه به اعلام این خبر، خرید برخی از اقلام لوکس را افزایش دهند.

همچنین، در هفته های آینده در فصل‌های فوتبال حرفه‌ای و کالج (بسکتبال)، مصرف میگو در بارها، رستوران‌ها و خرید خانه از سوپرمارکت افزایش می‌یابد؛ اگر هر دو فصل با بازی‌های پلی‌آف هیجان‌انگیز به پایان برسند.

اروپا: به دنبال کاهش واردات میگوی آمریکا و ژاپن (به ترتیب 19.8 درصد و 11.9 درصد)، مجموع صادرات میگو به اروپا نیز طی ژانویه تا نوامبر 2022  با 4.9 درصد کاهش به حدود 806 هزار  تن نسبت به مدت مشابه در سال 2021 رسید.

در ماه نوامبر، کل صادرات جهانی با کاهش 7.5 درصدی مواجه شد چرا که بازارهای اصلی یعنی آمریکا و چین به ترتیب 19.8 درصد و 16.4 درصد  نسبت به 2021 کاهش واردات داشتند. با این حال، صادرات جمعی در داخل بازارهای اصلی اروپا در بلژیک (24.6٪)، هلند (14.3٪)، فرانسه (39.2٪) و آلمان (80.8 درصد) افزایش یافت.  این در حالی است که در ماه نوامبر، کل صادرات در بلژیک (14 درصد)، بریتانیا (4.2 درصد)، ایتالیا (21.7 درصد) و آلمان (42.8%) افزایش یافت.

 بازار جهانی کنسرو ماهی تون، ماکرل و ساردین

تایلند: صادرات ماهی تون کنسرو شده و فرآوری شده از بزرگترین تولیدکننده جهان از نظر مقداری 9.1 درصد و از نظر ارزش 20 درصد در سال 2022 نسبت به سال 2021 افزایش یافته است.

در میان ده مقصد برتر، صادرات برای همه به جز مصر (18.7-٪) افزایش یافته است. با وجود این کاهش صادرات، مصر دومین بازار صادراتی تایلند با سهم بازار 11.3 درصدی بود. ایالات متحده مقصد صادرات پیشرو با سهم بازار 22.1 درصد و با افزایش واردات 20.7 درصد در دوره بررسی بوده است.

قیمت های بازار عمده فروشی انواع آبزیان فراوری شده و نیمه فراوری شده

آمارهای مهم تجارت آبزیان چین طی سال های 2018 تا 2022

مقدار و ارزش (صادرات/واردات )، مقاصد صادراتی و مبادی وارداتی

فرصت های تجاری و رویدادها

 



تعداد بازدید:
۰

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پیشنهاد ایجاد خط کشتیرانی منظم و مشترک بین ایران و قزاقستان…

س بهمن 25 , 1401
زمان مطالعه: 9 دقیقه مدیرعامل سازمان بنادر با پیشنهاد تشکیل خط کشتیرانی مشترک و منظم بین تهران و آستانه در دریای خزر، تاکید کرد: با توجه به تحولات منطقه و برنامه‌های روسیه برای توسعه روابط با کشورهای منطقه در جنوب خلیج فارس، لازم است هر چه سریع‌تر به یک برنامه […]

همچنین بخوانید: