رشد بالای ترانزیت از مسیر بنادر شمالی ایران رقم خورده است/ باید در جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه دریایی و بندری موفق عمل کنیم

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی در آیین اختتامیه چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی (ICOPMAS ۲۰۲۲) که امروز عصر در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: همایش ۲ روزه کاری پرفشار را پشت سر گذاشتیم و بسیار خوشحالیم که شاهد انتقال و تبادل اطلاعات علمی هستیم چرا که همایش بسیار خوبی در شان یک همایش بین‌المللی برگزار شد که دستاوردهای آن به عنوان چراغ راه مدنظر قرار دارد.

ایران به نقطه عطف هم‌پیوندی کشورهای همسایه تبدیل شده است

وی ادامه داد: شرایط ویژه و اتفاقات خاصی در دنیا و منطقه در حال رخداد است و در این بین روابط ایران و کشورهای همسایه بهبود یافته است و شاهد تغییر رویکرد کشورها نسبت به جمهوری اسلامی ایران هستیم و این یک نقطه عطف است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در کشور و نیز مسیر کریدور شمال جنوب در این ایام به حقیقت خواهد پیوست، گفت: می‌توانیم با ورود کشورهای همسایه و نیاز کشورهای شمال، جنوب و شرق به یکدیگر شاهد هم‌پیوندی آن‌ها از طریق ایران باشیم. 

صفایی افزود: درصد رشد ترانزیت در بنادر شمالی کشور بسیار زیاد است و باید شاهد افزایش ترانزیت در این بنادر باشیم؛ این مسئله نشان می‌دهد مسیر حمل‌ونقل دریایی باز شده است و این اتفاق پالس مثبتی برای دست اندرکاران و فعال حوزه دریا و بندر است.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد دریا نیز از زمانی که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد، سازمان بنادر و دریانوردی منتظر اسناد بالادستی نماند و فعالیت‌ها را پیش برد، عنوان کرد: سازمان بنادر پروژه‌ها را در حد توان خود پیش برد و کار را آغاز کرد.

میزان سرمایه‌گذاری از ابتدای دولت سیزدهم در بنادر ملکی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱ سرمایه‌گذاری ۱۷۹ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریالی از منابع دولتی و بخش خصوصی در بنادر ملکی، صورت گرفت، گفت: پروژه‌های اولیه مورد نیاز جهت تحقق اهداف نیز شامل ۶۸۰ پروژه به ارزش ۴۴۰ هزار میلیارد ریال است که این اعداد و ارقام جدای از سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی است که محقق خواهد شد.

12 فروند کشتی به ناوگان دریای خزر ملحق شده است

صفایی با اشاره به اینکه ۱۲ فروند کشتی به ناوگان دریای خزر ملحق شده و کشتی‌های دیگر نیز در حال خرید و ساخت هستند، خاطرنشان کرد: استفاده از حداکثر توان داخل برای ساخت کشتی و تامین فاینانس برای توسعه ناوگان در دستورکار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در حوزه کسب و کار در حمل و نقل دریایی نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده و سهولت اخذ مجوز از اقدامات ارزنده است که توسط شورای عالی ترابری تصویب میشود و هر فعالی بتواند ارزش افزوده ایجاد کند در ۳۴ رشته فعالیت دریایی میتواند کسب مجوز داشته باشد و در این راستا مهم است که استانداردهای لازم ایجاد شود چرا که فعالیتهای دریایی بر مبنای قوانین و مقررات بین‌المللی است.

تلاش سازمان بنادر برای استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه دست پیمانکاران، مشاوران و مهندسان را در حوزه سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی به گرمی می‌فشاریم، عنوان کرد: منابع انسانی به عنوان یک اولویت در حوزه حمل و نقل دریایی برای سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار دارد و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و شاهد جذب نیرو بوده‌ایم و امیدوار هستیم در برنامه هفتم توسعه نیز تسهیلات ویژه‌ای را در نظر گیریم تا رضایت خاطر بیشتری برای علاقمندان حوزه دریایی ایجاد شود و تمام تلاش سازمان بنادر بر این است که از ظرفیت دانشگاه‌های دریایی کشور به بهترین شکل استفاده کنیم.

صفایی ادامه داد: همچنین باید در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق عمل کنیم و شاهد ورود سرمایه‌گذاران بزرگ به کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه خداراشاکر هستیم که سیاست‌های خیلی خوبی در حوزه دریا در مجمع تشخیص مصلحت نظام مدنظر قرار گرفته است، اظهار کرد: همچنین از ظرفیت برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی برخوردار هستیم که باید با همکاری مجلس شورای اسلامی به خوبی از آن استفاده کنیم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سواحل مکران می‌تواند زمینه‌ساز رقابت کشور در حمل‌ونقل دریایی با دنیا باشد/ دریا می‌تواند عامل رشد تولید و مهار تورم باشد

چ اردیبهشت 20 , 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، کمال علیپور خنکداری در آیین اختتامیه چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی (ICOPMAS ۲۰۲۲) كه امروز عصر در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، اظهار داشت: از مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی بابت برگزاری چنین […]
سواحل مکران می‌تواند زمینه‌ساز رقابت کشور در حمل‌ونقل دریایی با دنیا باشد/ دریا می‌تواند عامل رشد تولید و مهار تورم باشد

همچنین بخوانید: