نقش و تأثیر عوامل محیطی و شیوه‌های مدیریت مزرعه بر برنامه انتخاب ژنتیکی میگو چکیده‌ای از سخنرانی دکتر پراکان در سمینار تخصصی اخیر شرکت cp تایلند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

شیوه های مدیریت مزرعه و عوامل محیطی نقش مهمی بر برنامه انتخاب ژنتیکی میگو دارد و  بر عملکرد و ویژگی های تحمل بیماری در آنها مؤثر است. در زیر نتایجی از عواملی که ممکن است بر نتیجه انتخاب ژنتیکی تأثیر بگذارند آورده شده است:

الف) تغذیه و غذادهی

ژنتیک میگو به تنهایی نمی تواند رشد مطلوب و مقاومت در برابر بیماری را تضمین کند. شیوه های تغذیه مناسب، از جمله رژیم های غذایی متعادل و کامل، کنترل کیفیت خوراک و دفعات مناسب تغذیه، برای به حداکثر رساندن پتانسیل ژنتیکی میگو ضروری است.

ب) اقدامات احتیاطی ایمنی زیستی

اجرای پروتکل های ایمنی زیستی سختگیرانه به کاهش خطرات بیماری و محافظت از سرمایه گذاری ژنتیکی کمک می کند. اقداماتی مانند قرنطینه، ضدعفونی، نظارت منظم بهداشتی و دسترسی کنترل شده به مزرعه از ورود و گسترش عوامل بیماری زا جلوگیری می کند.

ج) دما و نوسانات آن

عملکرد ژنتیکی میگو و تحمل بیماری تحت تاثیر دمای آب است. گونه های مختلف میگو ترجیحات دمایی متفاوتی برای رشد و مقاومت  در برابر بیماری دارند.حفظ محدوده بهینه نوسان دمایی می تواند عملکرد ژنتیکی را افزایش داده و موجب کاهش حساسیت به بیماری شود.

د) شوری و مواد معدنی

گونه های میگو دارای نیازهای خاص و متفاوتی به شوری و مواد معدنی هستند. برآوردن سطح و نسبت های بهینه شوری و مواد معدنی در محیط پرورش، عملکرد بهتر و مقاومت در برابر بیماری را تضمین می کند. انحراف از محدوده ایده آل می تواند میگو را تحت فشار قرار دهد و پتانسیل ژنتیکی و پاسخ ایمنی میگو را به خطر بیندازد.

هـ) سطوح اکسیژن

میگو برای رشد و عملکردهای متابولیک به سطوح اکسیژن محلول کافی نیاز دارد. سطوح ناکافی اکسیژن می تواند منجر به استرس، کاهش رشد، کند کردن تجزیه مواد آلی، رشد عفونت های فرصت طلب و افزایش حساسیت به بیماری شود. حفظ هوادهی و گردش آب کافی برای بهینه سازی عملکرد ژنتیکی میگو بسیار مهم است.

و) سایر پارامترهای کیفی آب

عوامل دیگری مانند pH، سطوح آمونیاک و نیتریت و شفافیت و کدورت آب نیز بر عملکرد ژنتیکی میگو تأثیر می‌گذارند. کیفیت نامطلوب آب می تواند میگو را تحت فشار قرار دهد و آنها را مستعد ابتلا به بیماری ها کند و عملکرد کلی آنها را مختل کند.

پرورش دهندگان میگو با ادغام انتخاب ژنتیکی با رویکرد کل نگر و مدیریت موثر مزرعه و در نظر گرفتن عوامل محیطی می توانند عملکرد میگو و تحمل بیماری را در سیستم های تولید خود افزایش دهند.

  • Charoen Pokphand Foods (CPF)
  • Prakan Chiarahkhongman DVM., CertAqV
  • ارائه شده توسط دکتر پاراکان در پانل تخصصی شرکت CP تایلند



تعداد بازدید:
۰

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رزمناوهای آمریکا و کانادا از تنگه تایوان عبور کردند

ش خرداد 13 , 1402
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آژانس فرانس پرس، یک ناوشکن آمریکایی و یک کشتی جنگی کانادایی در اقدامی تحریک آمیز امروز شنبه از تنگه تایوان عبور کردند. نیروی دریایی هر دو کشور در این خصوص اعلام کردند که کشتی های جنگی آمریکا و کانادا […]

همچنین بخوانید: