گزارش به اعضا: گزارش جلسه هماهنگی توسعه صادرات بخش کشاورزی به قزاقستان

زمان مطالعه: 3 دقیقه

گزارش به اعضا: گزارش جلسه هماهنگی توسعه صادرات بخش کشاورزی به قزاقستان

زمان: یکشنبه از ساعت 10 تا 12

مکان: وزارت جهاد کشاورزی، ساختمان قدیم، طبقه هفتم، سالن جلسات معاونت بین الملل

حاضرین: آقایان فتحی مدیرکل دفتر بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی، قنادزاده نماینده سازمان توسعه تجارت، عراقی از شرکت پشتیبانی امور دام، آزادی نماینده سازمان شیلات، عظیمی از شرکت جهاد نصر، مطلق مدیرعامل شرکت جهاد استقلال، خانم افضلی روابط عمومی بین الملل اتاق ایران و اقایان نامی، هاشمی، نورانی، رضایی و خدایی نمایندگان تشکل های تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی، اتحادیه خشکبار، صادرکنندگان میوه و تره بار، زعفران و آبزیان و تعدادی از کارشناسان دفتر بین الملل وزارت جهاد کشاورزی

خلاصه مباحث:

1- در ابتدا آقای فتحی ضمن تشکر از حضور نماینگان بخش خصوصی و ارگان های ذیربط در این جلسه به اهمیت و ضرورت توسعه روابط اقتصادی با کشور قزاقستان اشاره کرده و موارد ذیل را شرح دادند:

  • اسناد پایه ای توسعه تبادلات در سطوح سیاسی مقامات ارشد در کشور امضا شده و طرف قزاقستانی بیش از ما بر این امر پافشاری می کند و پیشنهاد تشکیل یک شرکت مشترک برای مدیریت این کار را دارد.
  • لغو رویداد از سوی قزاقستان برای تمام تجار و گردشگران ایرانی انجام شده و هر ایرانی می تواند بدون ویزا دو هفته در آن کشور اقامت داشته باشد.
  • قزاقستان درآمد ارزی خوبی داشته و کشور قدرتمندی است و واردات میوه و سبزی و سایر اقلام کشاورزی بالایی دارد.
  • حجم تجارت دو کشور به 530 میلیون دلار رسیده و هدفگذاری سه میلیارد دلار انجام شده است.
  • فرصت تولید و کشت فراسرزمینی (جو، گندم، گوشت و…) در آن کشور فراهم است.
  • تبادلات بانکی به سرعت در حال حل شدن است.

مجموعاً بستر مناسبی فراهم شده و اراده سیاسی در هر دو کشور برای توسعه همکاری وجود دارد و نیازهای هر دو طرف هم مشخص شده است و لذا مقرر شده که در 8 تیرماه هیئتی به سرپرستی آقای پیمان پاک در معیت نمایندگان بخش خصوصی ایران به آن کشور سفر کند. در این سفر قرار است در مورد شرکت هم صحبت شود و به احتمال زیاد مسئولیت را به شرکت جهاد استقلال خواهیم داد.

2- در ادامه آقایان عظیمی (شرکت جهاد نصر)، نامی (رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی)، خدایی (اتحادیه تولید و تجارت آبزیان)، هاشمی (دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار)، نورانی (رئیس هیئت مدیره صادرکنندگان میوه و تره بار)، رضایی (انجمن زعفران) و خانم ها افضلی (سرپرست معاونت بین الملل اتاق ایران) و عجم لو (مدیر کل خریدهای خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران) به ترتیب نکات و موارد مد نظر خود را به شرح زیر بیان نمودند:

ظرفیت ها و توانایی برای اجرای پروژه های توسعه ای در قزاقستان

  • اعلام آمادگی صادرات ماشین آلات کشاورزی
  • بیان سوابق و آمارهای صادرات آبزیان و خوراک آبزیان ایران به قزاقستان که طی سه سال گذشته از 100 به 350 هزار دلار رسیده و قابلیت توسعه دارد.
  • کاهش صادرات خشکبار ایران به قزاقستان و ضرورت ارزیابی ریشه های آن
  • ضرورت حل مشکل نقص و انتقال پول و برقراری سیستم تبادلات بانکی بین دو کشور
  • ظرفیت رو به رشد صادرات میوه و تره بار (حدود 200 میلیون دلار)
  • مشکل کمبود کانتینر یخچالی و سیستم حمل و نقل و بررسی امکان استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی
  • عدم امکان برنامه ریزی صادراتی به دلیلی تغییرات مکرر قوانین و ضوابط وزارت جهاد کشاورزی
  • گلایه از این که چرا شرکت هایی مانند جهاد استقلال یا جهاد نصر محور مذاکرات و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه هستند و بخش خصوصی واقعی همواره در حاشیه قرار می گیرد و لذا اهداف تعیین شده (3 میلیارد) به نتیجه نمی رسد.

3) در جمع بندی آقای فتحی درخواست کردند که نمایندگان تشکل ها موضوع را به اعضای خود اعلام نمایند و در مورد حضور قوی در هیئت اقتصادی همراه آقای پیمان پاک جدیت ورزند و اسامی شرکت های علاقه مند را به دفتر بین الملل وزارت جهاد کشاورزی اعلام نمایند.

فایل پیوست



تعداد بازدید:
۰

لینک کوتاه: کپی کن!

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ارسال کالاهای بشر دوستانه از طریق "کریدور شمال جنوب" به افغانستان

د خرداد 22 , 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه ارسال کالاهای بشر دوستانه از طریق “کریدور شمال جنوب” به افغانستان میلاد پاشازاده کد خبر : 1691 ۱۴۰۲/۰۳/۲۲ این کالاها، از طریق بیش از 100 دستگاه کانتینر متعلق به ناوگان کشتیرانی ج.ا.ا، وارد بندر چابهار و از طریق حمل و نقل ترکیبی به افغانستان ارسال شد.

همچنین بخوانید: