صحنه پر رونق پرورش ماهی قزل آلا در هند 18 آگوست 2023 / 27 مرداد 1402 نوشته ی متخصص آبزی پروری هندی گورویندر سینگ

زمان مطالعه: 7 دقیقه

پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان به لطف شرایط آب و هوایی مناسب و منابع آب قابل اطمینان، برای بسیاری از پرورش دهندگان ماهی در سیکیم که یک ایالت تپه ای کوچک در شمال شرقی هند است، یک سرمایه گذاری سودآور به حساب می آید.

سامداپ بوتیا یکی از پیشگامان پرورش دهندگان قزل آلای رنگین کمان سیکیم است.

سامداپ بوتیا بیش از یک دهه است که پرورش دهنده ماهی قزل آلای رنگین کمان است. این مرد 52 ساله ادعا می کند که یکی از اولین پرورش دهندگانی است که پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان را در سیکیم از روستای دورافتاده سریبادام، در حدود 100 کیلومتری گانگتوک، مرکز ایالت آغاز کرده است.

سامداپ دارای شش استخر رشد و تولید بچه ماهی است که سالانه حدود 300000 بچه ماهی تولید می کند که به معنای درآمد سالانه 10 لک روپیه (12094 دلار) است. او همچنین 7000 قطعه ماهی مولد دارد.

پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان سرنوشت روستا را به شدت تغییر داده است زیرا به ما کمک کرده تا درآمد بیشتری داشته باشیم. ما با درآمد حاصل از پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان خانه های لوکس ساخته ایم و در کارهای دیگری نیز سرمایه گذاری کرده ایم. مردی که در سال 2015 جایزه برترین پرورش دهنده ماهی را از کالج شیلات دانشگاه کشاورزی مرکزی، دریافت کرد، گفت: آبزی پروری به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب روستای ما و دسترسی شبانه روزی آب، یک سرمایه گذاری سودآور بوده است.

هاب قزل آلای رنگین کمان

سریبادام دهکده ای زیبا است که در ارتفاع 7000 پایی قرار دارد و با سایه بانی سبزاز تپه ها، چشمه ها و صومعه ها احاطه شده است. این دهکده مرکز پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان در سیکیم است که شامل 50 پرورش دهنده است و سالانه حدود 40 تن ماهی بالغ و 450000 بچه ماهی تولید می‌کند.

پرورش دهندگان می گویند پس از آن که مقامات ارشد اداره شیلات ایالتی همراه با تیمی از ICAR-DCFR (مدیریت تحقیقات پرورش ماهیان آب سرد) مستقر در اوتاراکند، در سال 2011 از این روستا بازدید کرده و پتانسیل این مکان را مشاهده کردند، به سراغ حمایت از پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان رفتند.

سریبادام یکی از مراکز اصلی پرورش ماهی قزل آلای سیکیم است

«در ابتدا شش روستایی از جمله من، تصمیم گرفتند که به پرورش ماهی قزل آلا بپردازند، در حالی که دیگران در مورد نتیجه آن نگران بودند. 40000 روپیه (483 دلار) برای ساخت یک تانک و همچنین 500 قطعه بچه ماهی در اختیار ما قرار گرفت. ما همچنین توسط مسئولان اداره شیلات آموزش دیدیم زیرا چیزی در مورد پرورش ماهی نمی دانستیم. زمانی که کل سرمایه ما به دلیل عدم تجربه مان از بین رفت، با عقبگرد شدید مواجه شدیم اما تسلیم نشدیم و از سال 2012 شروع به کسب سود کردیم.

پرورش دهندگان ماهی وجود آب و شرایط آب و هوایی عالی را برای تبدیل شدن روستا به قطب پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان نسبت می دهند.

ایندرا بهادر چتری، یکی از اعضای انجمن پرورش ماهی قزل آلا، اشاره می کند که مخاطرات می تواند منجر به خسارات هنگفت پرورش دهندگان شود:

“این ماهی به دمایی در حدود 14-18 درجه سانتیگراد نیاز دارد که معمولاً در اینجا موجود است، زیرا دما حتی در تابستان شدید به سختی از آن فراتر می رود. چشمه های طبیعی تضمین می کنند که ما به طور 24 ساعته آب بدون وقفه دریافت می کنیم، زیرا حتی یک اختلال جزئی می تواند فاجعه بار باشد و می تواند منجر به مرگ و میر شدید شود چرا که در گذشته با تخریب و از بین رفتن لوله های متصل به چشمه ها در سیل مواجه شده ایم.”

کال بهادر گورونگ، 40 ساله، یکی از پرورش دهندگان بزرگ ماهی در روستا، به یاد می آورد که در سال های 2016 و 2017 با خسارت جمعی 13 لک روپیه (15722 دلار) مواجه شد و لوله های آب مصرفی او در سیل شسته شد.

پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان یک تجارت سودآور است، اما ما برای پرورش به شدت به آب طبیعی وابسته هستیم. حتی یک اختلال جزئی می تواند کشنده باشد و منجر به مرگ و میر شدید شود. ما بیشتر نگران آب هستیم تا بیماری؛ و با ریختن نمک در آب کنترل می کنیم.»

ایندرا بهادر چتری، عضو انجمن تعاونی پرورش ماهی قزل آلا

تقاضا و عرضه

به گفته مقامات ارشد شیلات، سیکیم  با جمعیتی حدود 0.67 میلیون نفر (سرشماری 2011)دارای 760 کانال ماهی قزل آلای رنگین کمان (به صورت raceways ) با تولید سالانه 340 تن (2022-23) است در حالی که تولید آن در سال 15-2014 فقط 95 تن بوده است.

Surendra Bhandari دستیار مدیر شیلات منطقه می گوید :”سیکیم همچنین 9 کارگاه تولید لارو دارد که سه کارخانه متعلق به دولت و بقیه متعلق به پرورش دهندگان بخش خصوصی است. کل تولید بچه‌ماهی در این ایالت 619000 قطعه در سال‌های 2022-23 بود که بسیار بالاتر از 253000 تولید شده در سال 2018-2019 بود.ما حدود 1500 پرورش دهنده ماهی داریم که 500 نفر از آنها در پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان مشغول هستند. ما همچنین ماهی علف خوار و کپور معمولی تولید می کنیم.”

وی خاطرنشان می کند که پرورش قزل آلای رنگین کمان در سال 1986 با واردات تخم ماهی چشم زده از هیماچال پرادش در شمال هند به این ایالت شروع شد و در ابتدا در مزارع دولتی برای اصلاح نژاد و تولید لارو پرورش داده شد. اما از سال 2009 تا 2010، با حمایت مالی از پرورش دهندگان توسط NFDB، فرهنگ تولید ماهی قزل آلای رنگین کمان در بخش خصوصی آغاز شد.

“دولت تصمیم گرفت قزل آلای رنگین کمان را پرورش دهد زیرا ماهی با ارزش بالایی است و پرورش دهندگان می توانند سود خوبی کسب کنند و آب و هوا و پارامترهای کیفیت آب سیکیم برای ماهی بسیار مناسب است. دولت هم از پرورش دهندگان حمایت فنی و هم مالی می کند. همچنین 60 درصد یارانه برای خرید بچه ماهی به پرورش دهندگان ماهی تعلق می گیرد.

ماهی قزل آلا معمولاً در یک سیستم حوضچه های دراز و پلکانی رشد می کند

مقام‌های ارشد دولتی خاطرنشان می‌کنند که علیرغم مراقبت‌های گسترده از بچه‌ ماهی ها، میانگین میزان مرگ و میر ماهی های کوچک همچنان در حدود 15 تا 20 درصد است.

یوواراج شارما دستیار رئیس اداره شیلات منطقه سورنگ می‌گوید: «میزان مرگ و میر را می‌توان با نگهداری از بچه ماهی های کوچک (بیش از 75 میلی‌متر) کاهش داد، اما به دلیل در دسترس نبودن فضای پرورش بچه‌ماهی در این ایالت، لارو قزل‌آلا به صورت بچه‌ماهی یا تخم چشم زده از همان ابتدا ذخیره و پرورش شروع می‌شود.»

وی می افزاید: تراکم، 40 بچه ماهی در هر متر مکعب است و از خوراک پلت فرموله شده در اندازه های مختلف برای تغذیه ماهی استفاده می شود.

او گفت: “ما می دانیم که مشکلی در مورد دسترسی به خوراک وجود دارد و دولت ایالتی دو کارخانه را برای تولید خوراک ماهی ایجاد کرده که در آن تولید به صورت آزمایشی آغاز شده است.”

پرورش دهندگان موافق هستند که ماهی قزل آلای رنگین کمان در ایالتی که به دلیل تپه ماهوری بودن و نبود امکانات کافی دیگرفرصت های درآمدی آن محدود است، فرصت تازه ای به آنها داده است.

ما ماهی را به هتل ها و استراحتگاه های بزرگ در سیکیم می فروشیم زیرا ایالت ما گردشگران زیادی را از داخل و خارج از کشور جذب می کند. تولید من در سال گذشته 2800 کیلوگرم بود و درآمد آن حدود 15 لک (18113 دلار) بوده است. اگر دولت برای ما بچه ماهی بیشتری فراهم کند، تولید می تواند افزایش یابد.



تعداد بازدید:
۰

لینک کوتاه: کپی کن!

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

راه‌اندازی خط مسافری دریایی ایران-عراق ویژه اربعین

ج شهریور 3 , 1402
زمان مطالعه: 7 دقیقه جمعه, 3 شهریور 1402 گروه ترابران مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از راه‌اندازی خط مسافری دریایی ایران-عراق ویژه زائران اربعین حسینی خبر داد و اعلام کرد: امکان انجام ۲۰ سفر دریایی برای زائران اربعین از طریق ۳ فروند شناور به صورت روزانه فراهم شده […]

همچنین بخوانید: