آخرین اخبار تجارت آبزیان اروپا مجله اینفوفیش (شماره 9 جولای 2023)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

آخرین اخبار

در جولای 2023 نرخ رشد تورم سالانه منطقه اروپا 5.3 درصد بود که نسبت به 5.5 درصد ماه ژوئن کاهش داشت. یک سال قبل، این نرخ 8.9 درصد بود. تورم سالانه اتحادیه اروپا در جولای 2023 6.1 درصد بود که نسبت به 6.4 درصد در ژوئن کاهش یافت. یک سال قبل، این نرخ 9.8 درصد بود. با این حال، محصولات غذایی به طور کلی نرخ تورم بالاتری را گزارش کردند.

در آگوست 2023، قیمت محصولات شیلاتی به طور کلی در مقایسه با ماه های قبل افزایش یافت. این امر به ویژه در مورد گونه های کف زیان صادق بود. نرخ تورم بالا باعث کاهش گردشگری داخلی در چندین منطقه شد که منجر به تقاضای کمتر برای گونه‌های ماهی سنتی که عمدتا بخش هتل، رستوران و پذیرایی (HORECA) را هدف قرار می‌دهند گردید.

سخت پوستان

عرضه فعلی از اندونزی کم است و این موجب افزایش قیمت ها می شود. در همین حال تقاضا در ایالات متحده آمریکا، واردکننده اصلی میگو وانامی اندونزیایی، در حال کاهش است. قیمت های بالای پیشنهادی اندونزی باعث کاهش بیشتر تقاضا می شود.

در آرژانتین، صید میگو در آب های ملی همراه با موجودی بالای سردخانه ها و رکود تقاضای  همچنان ادامه دارد. در اروپا نیز، ذخایر بالایی از میگوی آرژانتینی موجود است. قیمت ها برای همه سایزها به جز سایز بزرگ (که قیمت آنها ثابت ماند) بین ژوئیه و آگوست 0.10 یورو به ازای هر کیلوگرم کاهش یافت. در نتیجه، میگوهای سایز بزرگ (10 تا 20 عدد در هر کیلوگرم) اکنون با قیمت 0.80 یورو در هر کیلوگرم بیشتر از اندازه بعدی (20 تا 30 عدد در هر کیلوگرم) به فروش می‌رسند. در آگوست 2022، این تفاوت تنها 0.20 یورو در هر کیلوگرم بود.

قیمت خرچنگ نروژی تنها در یک ماه 1.00 کیلوگرم در بازار ایتالیا افزایش یافت که نشان می دهد این گونه محصولی محبوب در بخش رستوران ها است و در فصل توریستی کار می کند.

خرچنگ آبی یک گونه معرفی شده در دریای مدیترانه است که مشکلاتی را برای صنعت دوکفه ای ها به ویژه در ایتالیا ایجاد کرده است. دولت اجازه تجاری سازی این گونه را به عنوان یک اقدام اضطراری داد و همچنین در تلاش است زنجیره ارزشی برای این گونه جدید در بازار ایجاد کند. خرچنگ آبی با قیمت 4.50 یورو در هر کیلوگرم در بازار عرضه می شود و جایگزین جالبی برای سایر سخت پوستان موجود در بازار می کند. با این حال تقاضا کم است و باید بازار آن ایجاد شود و این محصول تبلیغ شود تا  تولید انجام شده از بین نرفته و به فروش برسد.

ماهیان آب شیرین

پانگاسیوس از احیای بازار خود در اروپا نشانه هایی را بروز داد؛ به ویژه در کشورهایی با سنت مصرف فراوان ماهی ، اما با درآمد کمتر به دلیل تورم بالا.

با این حال، اسپانیا که در گذشته یکی از کشورهای عمده واردکننده این گونه بود، نسبتاً تمایلی به واردات فیله پانگاسیوس ندارد. در واقع، در شش ماهه اول سال 2023، واردات اسپانیایی این محصول با 20 درصد کاهش به تنها 2140 تن رسید. آلمان با 5200 تن واردکننده مهم در نیمه اول سال شد که 35 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2022 است. قیمت فیله پانگاسیوس منجمد در مرز 4 دلار در هر کیلوگرم ثابت ماند.

ماهی سالمون

نروژ در ماه جولای 95620 تن ماهی سالمون به ارزش 9.6 میلیارد کرون صادر کرد که به معنای افزایش جزئی 1 درصدی از نظر مقدار اما افزایش قابل توجه 13 درصدی (1.1 میلیارد NOK) نسبت به جولای سال گذشته است.

قیمت فیله ماهی سالمون تازه در هفتمین ماه سال افزایش یافت و به همبن علت صادرات کلی غذاهای دریایی تقویت شد.

قیمت FOB برای ماهی آزاد نروژی تازه اقیانوس اطلس (فروش به بازارهای صادراتی در مرز نروژ) از 88.69 کرون (7.89 یورو) در هفته 30 به 77.87 کرون (6.94 یورو) در هفته 31 کاهش یافت.

سه بازار اصلی ماهی سالمون در هفتمین ماه سال؛ لهستان، فرانسه و دانمارک بودند، در حالی که چین بیشترین افزایش را از نظر ارزش 230 میلیون کرون (90 درصد) به ثبت رساند. حدود 3253 تن (+59 درصد) صادر شد.

شورای امنیت ملی خاطرنشان می کند که هرگز جولای چنین قوی برای صادرات ماهی سالمون به چین وجود نداشته است، با توجه به اینکه این ماه به طور سنتی فصل بالایی برای تقاضای این ماهی در بازار چین است و ژوئیه سال گذشته همچنان با COVID-19 و تعطیلی مشروط بود. این غول آسیایی تقاضای خوبی برای ماهی سالمون نروژی نشان می دهد، نه تنها در بخش رستوران، بلکه با تجارت الکترونیک و خواربار فروشی به عنوان کانال های نوظهور.

ماهی قزل آلا

نروژ در ماه جولای 5845 تن ماهی قزل آلا به ارزش 527 میلیون کرون صادر کرد که از نظر مقدار نسبت به ماه مشابه سال گذشته 14 درصد افزایش داشت در حالی که ارزش صادرات در مقایسه با آن تنها 1 درصد رشد داشت. صادرات ماهی قزل آلا برای یک ماه به رکورد بالایی رسید که 3 میلیون کرون بیشتر از رکورد ماه قبلی در ژوئن 2023 بود. ایالات متحده آمریکا، اوکراین و تایلند سه بازار اصلی این گونه در هفتمین ماه سال بودند. و به ویژه اوکراین بیشترین افزایش ارزش را در این ماه به ثبت رساندند (+188 درصد در ارزش صادرات).

تجزیه و تحلیل NSC شامل این است که برای چندین محصول، رشد قیمت اندازه گیری شده به ارز خارجی متوقف شده است. با محاسبه یورو، قیمت صادراتی قزل آلای تازه کامل تا 28 درصد کمتر از جولای سال گذشته است.

پایگاه داده NSC نشان می دهد که قیمت FOB ماهی قزل آلای تازه (HOG) در رابطه با فروش به بازارهای صادراتی در مرز نروژ به 67.67 کرون (6.03 یورو) در هفته 31 رسید که 2.6 درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشت. این کاهش پس از 4 هفته متوالی کاهش یافت: از 89.89 کرون (7.67 یورو) در هفته 26 به 65.95 کرون (5.87 یورو) در هفته 30.

سی بس و سی بریم

تجارت در چهار ماهه اول سال کمی کمتر از سال‌های گذشته بود، با انقباض یا رکود تقاضا در بازارهای عمده به ترتیب مقدار واردات ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و پرتغال. اسپانیا شاهد کاهش 15 درصدی مقدار واردات در چهار ماه اول سال بود، در حالی که انقباض در سایر بازارها اندک بود اما منعکس کننده تقاضای کندتر از حد انتظار بود. در مقابل، واردات هلند و ایالات متحده آمریکا به ترتیب 20 درصد و 7 درصد افزایش یافت و آنها را پنجمین و ششمین واردکننده بزرگ از نظر مقدار برای این دوره کرد. انتظار می‌رود که تعداد گردشگران در اروپا که تقریباً در سال 2022 به سطح قبل از همه‌گیری کووید-19 بهبود یافته است، در سال 2023 به سطوح بی‌سابقه برسد. بدون شک تعداد گردشگران بیشتر تقاضا برای ماهی سی بس و سی بریم را که در بسیاری از رستوران‌های مدیترانه‌ای همیشه محبوب هستند، افزایش می‌دهند.

قیمت ماهی‌ سی بریم از ابتدای سال به میزان قابل توجهی کاهش یافته و این کاهش برای ماهی‌های سایز کوچک و متوسط در بازار عمده‌فروشی اسپانیا به 30 درصد رسیده است. ماهی های بزرگ قیمت خود را حفظ کرده اند و به ازای هر کیلوگرم 7.20 یورو به فروش می رسند که نسبت به ابتدای سال 3 درصد افزایش داشته است. قیمت ماهی سی بس همچنان بالاتر از ماهی سی بریم است که منعکس کننده ادامه عرضه کم است. ماهی های بزرگ در بازار اسپانیا 13.70 یورو در هر کیلوگرم قیمت داشتند، در حالی که ماهی های کوچک و متوسط به ترتیب 9.20 یورو در هر کیلوگرم و 5.35 یورو در هر کیلوگرم به فروش می رسید.

ماهی سی بس و سی بریم یک محصول مورد قبول در بخش HORECA، به ویژه در رستوران های ماهی سطح بالا هستند. این به ویژه برای نمونه های با اندازه بزرگتر صادق است. در نتیجه، قیمت سی بس بزرگ یونان در آگوست 2023 به میزان 1.50 یورو به ازای هر کیلوگرم در مقایسه با ماه گذشته برای سی بس بزرگتر از 1 کیلوگرم افزایش یافت. برعکس، گونه‌های کوچک‌تر روند کاهشی را گزارش کردند که برای ماهی‌های 200 تا 300 گرمی 10 درصد کاهش یافت. این سایز عمدتا در سوپرمارکت ها فروخته می شود و در ازای خرید سه ماهی با تخفیف همراه است.

روند مشابهی برای ماهی سی بریم گزارش شده است. اندازه های کوچکتر بین ژوئیه تا آگوست 2023 به میزان 0.20 یورو در هر کیلوگرم کاهش یافت، در حالی که اندازه های بزرگتر در مدت مشابه 0.50 یورو در هر کیلوگرم افزایش یافتند.










تعداد بازدید:
۰

لینک کوتاه: کپی کن!

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تعمیر 17 فروند شناور در بندر شهید رجایی

س مهر 18 , 1402
زمان مطالعه: 7 دقیقه تعمیر 17 فروند شناور در بندر شهید رجایی میلاد پاشازاده کد خبر : 2155 ۱۴۰۲/۰۷/۱۸ در 6 ماه ابتدایی سال 17 فروند شناور پس از انجام تعمیرات زیر آبی در تعمیرگاه دریایی بندر شهید رجایی به آب انداخته شد. منبع

همچنین بخوانید: