گزارشی از بازار مولد میگو در سال‌های 2022-2023

زمان مطالعه: 27 دقیقه

مقدمه

برنامه ریزی تکثیر و پرورش میگو از برنامه اولتوسعه کشور شروع شد و در دوره دولت پنجم و ششم سرمایه گذااری در تاسیسات زیربنایی صورت گرفت . فعالیت تکثیر و پرورش میگو در ایران به مدد تلاش های انجام شده توسط دست اندرکاران این صنعت (بخش خصوصی و دولتی) از سال 1392 تا کنون پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است. بطوریکه سطح زیر کشت از حدود  هکتار در سال  به 16390 هکتار در سال 1401 افزایش یافته است. همچنین میزان تولید میگو در سال  حدود  تن بوده که با برنامه ریزی های انجام شده در سال 1393 به حدود سه برابر افزایش یافت و به  تن رسید و در سال 1394 به دلیل بروز بیماری لکه سفید در استان بوشهر به حدود 18 هزار تن رسید که حدوداً با 20 درصد کاهش تولید همراه بود. در سال 1401 بر اساس اعلام سازمان شیلات ایران 60139 هزار تن حاصل گردید.

تولید جهانی میگو نزدیک به 7 میلیون تن است و ایران در رتبه دهم جهان قرار دارد . کشورهای اصلی عبارتند از چین ، هند، اکوادر، اندونزی ،ویتنام ،تایلند ، مکزیک ، برزیل ، عربستان و ایران هستند. 84 در صد میگوی وانامی جهان در پنج کشور چین ،هند ، اکوادر ، اندونزی و ویتنام تولید میشود. این مقاله نگاهی به وضعیت جهانی مولد دارد و نشان میدهد که آمریکا مهم ترین کشور در اصلاح نژادو تولید مولد میگو در جهان است و علی رغم ایفای نقش اصلی در تولید مولد اما میزان پرورش میگوی آمریکا تنها 2035 تن و در رتبه 28 جهان قرار دارد ولی همان گونه که ذکر شد این کشور نقش چشمگیری در صدور مولد به کشور های اصلی تولید کننده میگو دارد .

در ایران 47 مرکز تکثیر وجود دارد که میتوان گفت برنامه مولد سازی قوی وجود ندارد و هیچ هسته اصلاح نژاد میگو در کشور وجود ندارد و تنها مرکز SPF کشور در پژوهشکده کشور در بوشهر است .

چنانچه نگاهی به راندمان تکثیر میگو در مراکز کشور و مقایسه آن با مولدین وارداتی داشته باشیم متوجه می شویم که شرایط چندان مناسب نیست و بعضا راندمان تولید پست لارو کمتر از یک سوم مولدینی است که در سال های اخیر وارد شده است (راندمان تولید در سال 99 شصت و چهار هزار پست لارو به ازای هر مولد ، در سال 1400 نود و چهار هزار پست لارو به ازای هر مولد و در سال1401 صد ونه هزار پست لارو به ازای هر مولد بوده است ) که بخشی از این افزایش ناشی از مولد وارداتی بوده است. این گزارش نشان میدهد چنانچه بخواهیم در بازار جهانی میگو حضور داشته باشیم باید تجدید نظر جدی در نوع نگرش دولت و بخش خصوصی به صنعت تکثیر و تولید مولد صورت پذیرد.

به روز رسانی گزارش بازار جهانی مولدین میگو در سال های 2022-2023

این گزارش توسط انجمن میگو تهیه شده است و امسال درک خوبی از (1) بحرانی ترین تغییرات در پویایی بازار در سال 2022 و نیمه اول سال 2023 (2) سهم بازار بازیگران پیشرو در بازارهای مختلف و (3) نگرانی هایی که بازی گران مختلف مولدین در مورد تجارت مولدین در نظر دارندارائه شده است و شامل های کشور چین، هند، اندونزی، و ویتنام، و همچنین به روز رسانی برای برخی از مهم ترین شرکت های تولید مولد میگو است.

چین

بازار چین همچنان بزرگترین بازار مولدین جهان است. با این حال این یک بازار بسیار مبهم است و تعداد کمی از منابع رسمی نظر هایی را در مورد واقعیت این وضعیت ارائه می دهند. خوشبختانه من موفق شدم از منابع خودم که با واقعیت در چین آشنا هستند نظاراتی به دست بیاورم و آنچه در ادامه می آید بر اساس اطلاعاتی است که از این منابع غیررسمی به دست آورده ام.

با توجه به اندازه بازار بیشتر منابع تخمین می زنند که چین سالانه حدود 1.4 تا 1.6 میلیون قطعه مولد استفاده می کند. حدود 700000 تا 800000 مولد نسل دوم تولید داخلی هستند که از حوضچه های پرورش انتخاب شده اند. منابع بیان می کنند برنامه های اصلاح نژاد از نظر حجمی که تولید می کنند در حال افزایش است اما کیفیت اغلب مشکوک و همخونی رایج است. شرکت های فعال در این بخش شامل Kehai، Guantai، Bangpu و Guangdong Haid میباشند.

نیمی دیگر از بازار مولدین شامل مولدین نسل اول تولید شده و وارداتی بومی از برنامه های اصلاح نژاد است – بخش کوچکی کمتر از 10٪. این تخمین کمی بیشتر از سال 2019 است که طبق گزارش ها حدود 600000 مولد وارداتی بود. بازار مولدهای وارداتی امروزی همچنان تحت تسلط American Penaeid Inc. (API)است که ادعا می کند بیش از 400000 مولد در سال 2022 به چین فروخته است. این بدان معناست که این شرکت سهم بازاری حدود 55 تا 65 درصد از کل واردات را دارد اما این به این معنی است که این شرکت دارای سهم بازار است. مشخص نیست چه میزان از این مقدار از لاروهای والدین (لاروی که تبدیل به مولد میشوند )و چه مقدار از مولدین بالغ تشکیل شده است. بنابراین سهم بازار واقعی API ممکن است کمتر باشد. طبق منابع من دیگر بازیگران بازار چین عبارتند از SyAqua، Top Aquaculture Technology، و CP Foods از تایلند. بازیگران مستقر در ایالات متحده مانند Primo Broodstock در حال حاضر متعلق به Tongwei) Hendrix Genetics – Kona Bay و Shrimp Improvement Systems (SIS) . و Blue Genetics مستقر در مکزیک همه سهم جزئی بازار دارند.

در حالی که بیشتر شرکت ها بر فروش مولدین با رشد سریع و متعادل تمرکز می کنند API و Blue Genetics لاین مقاوم را می فروشند. API به طور گسترده ای به دلیل لاین مولدین مقاوم به بیماری خود شناخته شده است که تقاضای زیادی دارد زیرا شیوع بیماری در چین همچنان بالاست. Blue Genetics جایگاه ویژه ای در بازار چین با لاین بسیار مقاوم به بیماری پیدا کرده است که کشش خوبی با پرورش دهندگان چینی که با بیماری هایی مانند IMNV دست و پنجه نرم می کنند دارد. این باعث می شود که آن را به دومین تامین کننده بزرگ در سال 2022 پس از API تبدیل کند.


بزرگترین چالشی که American Penaeid Inc (API) در سال گذشته با آن مواجه شد طوفان Ian بود که در سپتامبر 2022 فلوریدا را درنوردید. طوفان با بادهایی با سرعت بیش از 240 کیلومتر در ساعت به تشکیلات API برخورد کرد که سیل و باد منجر به خسارت شد. علیرغم آسیب به گلخانه‌های مزرعه و شبکه برق محلی همه مولدین تولید شده در ابتدا به لطف ژنراتورهای پشتیبان زنده ماندند. متأسفانه از آنجایی که دسترسی جاده به مزرعه از بین رفت و ژنراتورهای پشتیبان فقط برای 72 ساعت سوخت کافی داشتند شرکت مجبور شد تصمیم دشواری بگیرد. آنها تصمیم گرفتند سوخت را صرفه جویی کنند و فقط ژنراتورهایی را که پشتیبان بخش ژنتیک و قسمتهایی با موجوداتی هستند که در فصل مولدین آینده حمل می شوند فعال نگه دارند. این شرکت تمام میگوهای غیرضروری را از بین برد تا میگوهای مهم را زنده نگه دارد و بتواند به تجارت مولدین خود ادامه دهد.


تصویر 1: آسیب به تاسیسات API پس از طوفان شدید بود اما میگو جان سالم به در بردند.
منبع: API

اگرچه سال 2022 سال بسیار چالش برانگیزی بود طبق گفته شرکت API این شرکت حدود 500000 مولد ارسال کرد که درست کمتر از 535000 مولدی بود که شرکت در سال گذشته به من گزارش کرد. در سال 2022 450000 قطعه از این مولدین به چین فرستاده شد اما اینها همه مولدین بالغ نبودند. در حالی که قبلاً فقط مولدین بالغ را به چین ارسال می کرد API شروع به ارسال پست لارو (به منظور تولید مولد) به مشتریان عمده مراکز تکثیر خود کرد تا مولدین کافی را در طول دوره چالش برانگیز دوران COVID-19 تأمین کند. این مشتریان مراکز تکثیر پست لارو (BMC) خود را برای رشد پست لارو برای تولید مولد به مولدین بالغ احداث کردند اما کیفیت مولدین بالغ که توسط این مشتریان رشد کردند رضایت بخش نبود. PPL (پست لارو برای تولید مولد) با نرخ استفاده نهایی فرضی 30٪ ارسال شد اما مشتریان چینی در نهایت از حدود 80٪ از پست لارو برای تولید مولد ارسال شده استفاده کردند. عملکرد رشد بسیاری از این مولدین بالغ محلی به اندازه زمانی که مستقیماً از فلوریدا ارسال می شد نبود. اکنون که کووید-19 به پایان رسیده و حمل‌ونقل آسان‌تر شده است API قصد دارد فقط محموله‌های مولدین بالغ را صادر کند که باید تعداد مولدین را که در گزارش SPF L. Vannamei Broodstock 2019 گزارش شده است کاهش دهد و ادعا کرد که 325000 مولد بالغ صادر کرده است.

علاوه بر چین API کشش خوبی در اندونزی دارد جایی که 11000 مولد بالغ را در سال 2022 به چندین مشتری مرکز تکثیر ارسال کرد. به گفته API دلیل اصلی موفقیت آنها در اندونزی این است که این کشور مناطق پرورش زیادی دارد که به شدت توسط بیماری ها به چالش کشیده شده است. API توضیح می دهد که مزرعه داران اندونزیایی مناطق پرورش را به عنوان مناطق سبز زرد و قرمز ارزیابی می کنند. تعداد کمی از مناطق سبز باقی مانده است و مزرعه داران در مناطق زرد و قرمز به طور فزاینده ای به جای تمرکز بر رشد سریع به ذخیره سازی میگوی مقاوم به بیماری روی می آورند. API ادعا می کند که تعداد فزاینده ای از مزرعه داران شاهد رشد ذخیره سازی API در مناطق زرد و قرمز بوده اند که منجر به افزایش تقاضا برای محصولات آن شده است. به دلیل تقاضای بیشتر مشتریان مرکز تکثیر و مزرعه داران جدیدی که مایل به استفاده از مولدین آن هستند API امیدوار است فروش خود را به اندونزی در سال 2023 دو برابر کند.

API شروع به ارائه هر دو میگوی کنگ و توربو در هند کرد که منبع آن ازشرکت Homegrown Shrimp USA که وابسته به شرکت CP Foods تایلند است. API با افتخار ادعا می کند که خط توربو CP Foods تایلند یکی از سریعترین میگوهای روی کره زمین است. در حالی که API به عرضه ذخائر خود بر اساس بقای بالا در محیط‌های چالش‌برانگیز ادامه می‌دهد مزرعه دارانی که می‌توانند حوضچه‌هایی با مدیریت خوب و تمیز فراهم کنند می‌توانند از این ذخیره استفاده کنند و با این لاین سریع الرشد به نتایج شگفت‌انگیزی دست یابند. پس از معرفی این ذخیره در بازار در سال گذشته و انجام یک دور آزمایش عملکرد API می گوید که اکنون بسیاری از مزرعه داران در حال ثبت سفارش های جدید هستند.

به گفته رابینز مک‌اینتاش تولید مولدین سی‌پی فود نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 15 درصد کاهش یافته است که عمدتاً به دلیل عقب ماندگی فروش به چین است. علیرغم این افت شرکت به احتمال زیاد همچنان چهارمین تولیدکننده بزرگ مولدین است و چند پیشرفت هیجان انگیز برای شرکت وجود دارد: (1) مشارکت با API و CP Foods تایلند که منجر به فعالیت آنها در ایالات متحده شد و (2) ) ورود احتمالی این تولید به بازار هندمیباشد.

همکاری بین Homegrown Shrimp USA و API که شامل تولید مولد API از لاین قبلی توربو و کنگ و توزیع آنها در بازارهای مختلف در سراسر جهان است منجر به فروش به مشتریان جدید در چین هند و اندونزی شده است. API حتی مولدهای Turbo و Kong را به قاره آمریکا فروخته است از جمله گواتمالا و ونزوئلا و امیدوار است به برزیل ، پرو و کلمبیا نیز بفروشد. لاین توربو یکی از سریعترین میگوهای جهان در نظر گرفته می شود در حالی که لاین کنگ بسیار مقاوم به بیماری است. Homegrown Shrimp USA مولدین را صادر نمی کند اما پست لاروهای تولیدی از لاین توربو خود به مزرعه داران داخلی به ویژه در کانادا و اتحادیه اروپا می فروشد. صادرات پست لارو آینده نیز به بریتانیا برنامه ریزی شده است.

بلافاصله پس از اینکه سازمان آبزی پروری ساحلی هند (CAA) در اوایل سال جاری اطلاع داد که شرکت‌هایی در تایلند و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی می‌توانند برای دسترسی به بازار درخواست دهند CP Foods تایلند مستنداتی را برای دریافت مجوز برای تامین مولدین L. vannamei و P. monodon ارسال کرد. فعال شدن فعالیت‌های CP Foods تایلند در هند می‌تواند کمک بزرگی برای CP Aquaculture India باشد که تا به امروز برای ادامه تجارت PL خود به تامین‌کنندگان دیگر وابسته است. مشارکت بین Homegrown Shrimp USA و API در حال حاضر دسترسی CP Aquaculture India را به برنامه ژنتیک CP Foods تایلند در ایالات متحده فراهم می کند. اما دسترسی به بازار برای عملیات تایلندی همچنین این شرکت را قادر می سازد تا مولدین P. monodon را به هچرهای هندی خود ارسال کند که می تواند منبع سوم برای پست لارو P. monodon از مولدهای اهلی شود. تایید CAA احتمالا کمی طول می کشد اما این شرکت امیدوار است که در نهایت این اتفاق بیفتد.

هند

واردات مولدین در سال های 2022 و 2023

از سال 2021 تا 2022 واردات مولد هند با 7 درصد کاهش به بیش از 255000 قطعه مولد رسید. در حالی که واردات مولدین در ژانویه 2022 برابر با سال های گذشته بود و واردات در فوریه حتی در بالاترین حد خود قرار داشت اولین کاهش واردات در سال 2022 در ماه های مارس و آوریل رخ داد زمانی که واردات شاهد کاهش سال به سال بود. با این حال پس از واردات متوسط تابستانی و افزایش واردات در ماه های سپتامبر و اکتبر کل واردات مولدین از سال 2021 جلوتر بود و حتی بین اوت و اکتبر به بالاترین حد خود رسید. این جهش واردات به محصولات پس از تابستان که در بحبوحه عرضه مازاد جهانی و قیمت‌های سر مزرعه به سرعت در حال کاهش بود رخ داد.


شکل 1: واردات مولدین هند برای اولین محصول سال 2020-2023

زمانی که قیمت سر مزرعه در نوامبر و دسامبر 2022 کاهش یافت واردات مولد به طور ناگهانی به 15000 (در مقایسه با 33550 در سال 2021) و 22000 (در مقایسه با 42000 در سال 2021) کاهش یافت. این کاهش واردات اولین نشانه این بود که فعالان مراکز تکثیر هند محتاطانه به اولین فصل ذخیره سازی در سال 2023 نزدیک می شوند و اصلاح تولید هند در حال انجام است. روند نزولی واردات مولدین از ژانویه تا مارس 2023 ادامه یافت و واردات ماهانه در ژانویه 44 درصد در فوریه 24 درصد و در مارس 38 درصد کاهش یافت.
تنها در ماه آوریل واردات مولدین نشانه‌هایی از بهبود را نشان داد با کمی بیش از 18000 مولد و افزایش 8 درصدی نسبت به سال گذشته. اگرچه من این را نشانه احتمالی بهبود وضعیت می دانستم اما تعداد واردات مولدین در ماه می بار دیگر افت کرد زیرا حتی 42 درصد در مقایسه با ماه می 2022 کاهش یافت.

سهم بازار واردات مولد هند

در سال 2022 با واردات کمی بیش از 110000 مولد از شرکت SIS (Shrimp Improvement System)توانست جایگاه برتر خود را حفظ کند. با این حال سهم بازار شرکت از 52 درصد به 43 درصد کاهش یافت و شکاف با Hendrix Genetics–Kona Bay به بیش از 10000 مولد کاهش یافت. Hendrix Genetics–Kona Bay سهم بازار خود را از 38% به 39% افزایش داد. دو شرکتی که به طور قابل توجهی از کاهش واردات توسط SIS سود بردند Benchmark Genetics که افزایش سهم بازار از 1٪ به 5٪ ر داشت و SyAqua افزایش سهم بازار از 3٪ به 9٪ را بدست آورد.


شکل 2: سهم بازار برنامه های اصلی اصلاح نژاد از سال 2019 تا آوریل 2023
منبع: سازمان آبزی پروری ساحلی

شروع سال 2023 غافلگیر کننده بود. علاوه بر کاهش واردات مولدین Hendrix Genetics–Kona Bay تایید واردات خود را به دلیل مثبت بودن آزمایش برای پاتوژن های خاص از دست داد. مرکز قرنطینه آبزی پروری هند Hendrix Genetics–Kona Bay را از لیست تامین کنندگان تایید شده حذف کرد. علیرغم لابی از داخل صنعت برای وارد کردن مجدد این شرکت مرکز قرنطینه آبزی پروری هند هنوز از این امر پیروی نکرده است. با این حال اکثر ذینفعان مطمئن هستند که Hendrix Genetics–Kona Bay در نهایت قادر به حل این مسائل خواهد شد.

در حالی که SIS (Shrimp Improvement System)با واردات سال 2022 برابری می کند به نظر می رسد SyAqua به گسترش خود در بازار هند در چهار ماه اول سال 2023 ادامه می دهد. کل واردات آن در این دوره در مقایسه با سال 2022 بیش از دو برابر شده است و این شرکت در حال حاضر مولدین را به بیش از 11 مرکز تکثیر فروخته است. Blue Genetics پس از چندین سال حذف از فهرست دوباره در لیست تامین کنندگان مورد تایید هند قرار گرفت و تاکنون تقریباً 5000 مولد را به چهار هچری مختلف فروخته است. آخرین اما نه کم اهمیت فعالیت API در هند نیز قابل ذکر است. API در نتیجه مشارکت تولید و توزیع خود با شرکت CP Foods Homegrown Shrimp USA شروع به عرضه CP Aquaculture India با مولد Homegrown Shrimp USA کرد.

تولید داخلی BMC(Broodstock Multiplication Centers)

در سال‌های 2022 و 2023 فعالیت مراکز تکثیر مولدین BMC (Broodstock Multiplication Centers) در هند افزایش یافت. این مربوط به BMC دولتی آندرا پرادش متعلق به گروه Ananda و BMR Blue Genetics BMC است که هر دو مرکز مولد L. vannamei را تولید می کنند. علاوه بر این مرکز تولید مولدین P. monodon شرکت Vaishnavi Aquatech فعالیت خود را آغاز کرده است و BMC (Broodstock Multiplication Centers) دولتی مجدداً برای تولید P. monodon آماده فعالیت شده است.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط مرکز قرنطینه آبزی پروری هند BMC (Broodstock Multiplication Centers)آندرا پرادش توسط گروه Ananda اداره می‌شود و PPL (پست لارو برای تولید مولد) را از Global Gen در اندونزی در ماه می 2022 وارد و 3400 مولد تولید کرد که در ژوئیه به شرکت CP Aquaculture هند فروخته شد. با این حال از آن زمان هیچ رقم جدیدی در به روز رسانی های منظم گزارش نشده است و به نظر می رسد BMC فعالیت خود را متوقف کرده است. بر اساس داده ها مرکز مولد BMR Blue Genetics دو دسته پست لارو برای تولید مولد از توسعه محصولات دریایی Blue Genetics USA) )وارد کرده است که از سال 2022 متعلق به Blue Genetics Global بوده است و زمانی که Blue Genetics مکزیک وضعیت خود را به عنوان تامین کننده تایید شده از دست داد. مرکز مولد هند Sea Products Development که اکنون متعلق به Blue Genetics Global است توانست وارد عمل شده و BMC (Broodstock Multiplication Centers) را با پست لارو برای تولید مولد از تاسیسات خود در تگزاس تامین کند. بر اساس داده های مرکز قرنطینه

آبزی پروری هند مرکز مولدین هند حدود 6700 مولد تولید کرد که منحصراً برای عملیات مرکز تکثیر BMR Blue Genetics عرضه می شد.

Vaishnavi Aquatech شریک Moana Technologies در هند اولین سری PPL (پست لارو برای تولید مولد) خود را از Moana Technologies در هاوایی به BMC (Broodstock Multiplication Centers)خود در گجرات در دسامبر 2022 وارد کرد. بین فوریه و آوریل این شرکت بیش از 3000 قطعه مولد تولید کرد که به مراکز تکثیر خود در آندرا پرادش عرضه شد. BMC (Broodstock Multiplication Centers)دولتی هند که قبلاً با موسسه اقیانوسی در هاوایی مرتبط بود اکنون برای تولید مولد آزمایشی با برنامه اصلاح نژاد P. monodon در جزیره آندامان استفاده می شود. این مولدین در اواخر سال 2023 تولید آزمایشی پست لارو به منظور پرورش را عرضه می کنند.

مرکز قرنطینه آبزی پروری هند درها را به روی تامین کنندگان مولد تایلندی باز می کند .

در فوریه 2023 مرکز قرنطینه آبزی پروری هند اعلام کرد که اینک به تامین کنندگان مولدین از کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز اجازه می دهد و درهای بازار مولدین هند را برای تامین کنندگان مولد تایلند و ویتنام باز می کند. این به طور بالقوه برای شرکت هایی مانند سی پی در تایلند جالب است که قبلاً مجبور بودند برای شرکتهای تابعه خود در هند از سایر تامین کنندگان مولد تهیه کنند زیرا نمی توانستند از تایلند به هند صادر نمایند.

مهمتر از آن قانون جدید مرکز قرنطینه آبزی پروری هند تعداد منابع احتمالی مولد P. monodon را افزایش می دهد. در حالی که در حال حاضر تنها Moana Technologies از هاوایی و Aqualma از ماداگاسکار تایید شده‌اند اکنون شرکت CP Foods از تایلند Moana Ninh Thuận از ویتنام و سایر تولیدکنندگان بالقوه در تایلند مانند Top Aquaculture و در آینده احتمالاً Viet- Uc ویتنام می تواند برای دسترسی به بازار هند درخواست تاییدیه دهند.

در سال 2022 SIS (Shrimp Improvement System) ادعا می کند که در مجموع 300000 قطعه مولد در بازارهای مختلف در سراسر جهان توزیع کرده است. بر اساس گزارش‌ها بزرگترین بازارهای این شرکت ویتنام و هند هستند که در هر دوی آنها SIS (Shrimp Improvement System)بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد. دیوید لئونگ مدیر عامل SIS تاکید می کند که این شرکت بر تامین لاین تولید مشتریان خود با لاین تولید متناسب با مناطق خاص با شیوه های پرورشی و شرایط آب و هوایی خاص خود تمرکز دارد. در حال حاضر این شرکت چهار لاین 1- SIS Superior 2- SIS Growth 3- SIS Hardy و 4- SIS Robust ارائه می دهد

از نظر موقعیت خود در چین SIS (Shrimp Improvement System)اهمیت بازار چین را تصدیق می کند و به طور فعال در حال بررسی راه های رشد فروش در این منطقه بوده است. علیرغم بروز بیماری و الگوهای آب و هوایی غیرمعمول که می تواند تولید را دشوار کند SIS همچنان متعهد به توسعه ژنتیکی است که برای بازار چین مناسب است. این شرکت در حال کار بر روی معرفی مناسب ترین لاین خود است و نتایج باید بعداً در سال 2023 یا 2024 ارائه شود. دیوید لئونگ می گوید در حالی که SIS همچنان بر هند ویتنام و چین تمرکز می کند شرکت اهمیت تنوع را درک می کند. بنابراین این شرکت به کاوش و توسعه سایر بازارهای صادراتی در سراسر جهان تمرکز دارد.


افتتاح مراکز تکثیر آنها در اندونزی ابتدا در جاوا در سال 2020 و سپس در بالی در سال 2022 یک تغییر بازی برای Hendrix Genetics–Kona Bay و شرکت تابعه محلی آن Kona Bay Indonesia بوده است. به گفته هندریکس ژنتیک مهاجرت به کشور با یک شریک قوی محلی ثابت کرده است که یک فرمول برنده است. کونا بای اندونزی در کنار تجارت با مشتری وفادار دیرینه خود و شریک JV JAPFA پذیرای مشتریان جدیدی بود که قبلاً قادر به مدیریت فرآیند اغلب پیچیده واردات -زمانی که شرکت فقط از هاوایی تامین می کرد- نبودند. هندریکس ژنتیک ادعا می کند که تعداد مشتریانش چهار برابر شده است و سهم بازار آن که در سال 2021 حدود 60 درصد بود بیشتر شد. هندریسک ژنتیک از نظر سهم بازار خود در اندونزی خوشحال است. بخش هیجان انگیز این شرکت این است که اکنون می تواند با صنعت اندونزی رشد کند و به آینده ای انعطاف پذیر برای صنعت اندونزی کمک کند.

در هند هندریکس ژنتیک نیز سهم بازار خود را گسترش داده است. علاوه بر این ساخت مرکز تکثیر میگو (BMC) با Sapthagiri یکی از بزرگترین گروه های هچری هند در حال انجام است و طبق برنامه در حال پیشرفت است. اولین ذخیره سازی پست لارو برای اواخر سال جاری برنامه ریزی شده است و دیوید دانسون مدیر عملیات میگو در هندریکس ژنتیک انتظار دارد اولین مولدین بالغ پرورش یافته توسط BMC را در سه ماهه اول 2024 به بازار با مدیریت آقای Deepak Patnaik (یک کارشناس با تجربه در صنعت میگوی هند با عملکردهای قبلی درشرکت های CP Aquaculture India ، Godrej ، Nutreco به عنوان مدیر Kona Bay هند و به هچری Sapthagiri پیوسته است) بفروشد. دیوید معتقد است که هندریکس ژنتیک هر آنچه را که برای تکرار موفقیتی که در اندونزی دیده است در اختیار دارد. با توجه به مجوز صادرات خود به هند این شرکت نشان می دهد که روند تعیین شده توسط مرکز قرنطینه آبزی پروری هند(CAA) را دنبال می کند. از آنجایی که هندریکس ژنتیک از خواسته های دولت هند پیروی می کند این شرکت امیدوار است که بتواند به زودی اخبار بیشتری داشته باشد.


تصویر 2
ساخت مرکز جدید تکثیر مولدین Hendrix Genetics و Sapthagiri در هند در حال انجام است. منبع: Hendrix Genetics–Kona Bay

دیوید می گوید در چین ترجیحات بازار می تواند از چرخه ای به چرخه دیگر تغییر کند و در سال 2022 این شرکت شاهد کاهش سهم بازار خود بود. با این حال گسترش بازار در چین یکی از ستون‌های اساسی استراتژی هندریکس ژنتیک است. دیوید توضیح می دهد که تقاضای اساسی همچنان گسترده است و سبد محصولات هندریکس ژنتیک از هاوایی و مالزی برای انواع مختلف پرورش در چین از گسترده تا بسیار فشرده مناسب است. حرکت بعدی این شرکت نزدیک شدن به بازار و همکاری با شرکای محلی است. اولاً از طریق شرکت تابعه خود Hendrix Genetics China و ثانیاً با شریک مناسب برای ایجاد زیرساخت فیزیکی از جمله بالقوه BMC. Hendrix Genetics این فرصت را می‌بیند که در چین نیز مانند اندونزی و هند به یک بازیگر قوی و طولانی مدت تبدیل شود اما تأکید می‌کند که این موفقیت در یک سال به دست نیامده است.

اندونزی


شکل 3: سهم بازار کل بازار مولد اندونزی (تولید محلی و واردات ) در سال‌های 2021 و 2022
منبع: منابع صنعتی محلی

بازار مولدین اندونزی طبق منابع صنعتی محلی حدود 140000 مولد در سال 2022 را تشکیل می داد. طبق منابع همین کونا بای اندونزی سهم بازار خود را از 60 درصد در سال 2021 به حدود 67 درصد در سال 2022 افزایش داده است. سایر بازیگران بازار که این کار را انجام دادند شامل API (افزایش سهم بازار از 6٪ به 7٪) و Benchmark Genetics (افزایش سهم بازار از 3٪ به 7٪) است. شرکت هایی که سهم خود را در بازار از دست داده اند عبارتند از SIS (اگرچه دومین تامین کننده بزرگ مولدین اندونزی است که به طور انحصاری مولدین را به CP Prima می فروشد) و SyAqua ( این شرکت به مشکلات عرضه در BMC خود برای کاهش اشاره کرد اما ادعا می کند که در مسیر بازپس گیری سهم بازار خود در اندونزی در سال 2023 را دارد).


Blue Genetics Global (Blue Genetics) از ارائه اعداد برای PPL (پست لارو برای تولید مولد) و صادرات مولدین خود امتناع می ورزد اما ادعا می کند که به دنبال ادغام بین Blue Genetics Mexico و Sea Products Development (در حال حاضر نام خود را به Blue Genetics USA تغییر می دهد) در سال 2022 است در حال تقویت تجارت رکورد در سال 2023 خواهد بود عمدتاً از نظر پیشی گرفتن از مجموع ارقام فروش گذشته دو شرکت و رسیدن به فروش حداقل 70000 مولد است . ادعاهای Blue Genetics توسط داده های واردات مولدین از هند و منابع صنعتی در چین این را تأیید می کند.

امروزه Blue Genetics عمدتاً در چین هند اندونزی و تایلند (تامین مولدین بالغ و پست لارو برای مولد) فعال است اما همچنین به اروپا و آمریکای شمالی (پست لارو برای مولد) صادر می کند. این شرکت لاین مقاوم خود را از مکزیک و یک لاین با رشد سریع تامین می کند. از ایالات متحده به عنوان نمونه ای از موفقیت خوداین شرکت تاکید می کند که در سال های 2021 و 2022 جایزه “بهترین برند ژنتیک” را در نمایشگاه تیانجین در چین به دلیل عملکرد فوق العاده لاین مقاوم خود دریافت کرد.

Blue Genetics قصد دارد به شرکت های مکزیک اجازه دهد که آن ها به عنوان مرکز تولیدD&R و PPL (پست لارو برای تولید مولد) برای لاین مقاوم این شرکت باشند و از آنجا PPL (پست لارو برای تولید مولد) را به BMC (Broodstock Multiplication Centers) های خود در تگزاس و BMC های شریک خود در هند (BMR Blue Genetics) و تایلند (Topgen) ارسال خواهد کرد. بعد از فروش PL به پرورش دهندگان آمریکایی و اروپایی عملیات در تگزاس مرکز اصلی تولید آن برای مولدین بالغ خواهد بود که به چین اندونزی و سایر بازارها ارسال می شود. به این ترتیب این شرکت مهمترین گلوگاه خود را حل می کند: مقاصد حمل و نقل هوایی و ظرفیت از Baja California Sur در مکزیک محدود است. با این حال تعداد زیادی ظرفیت بار هوایی از تگزاس در دسترس است بنابراین حمل و نقل مقادیر زیاد از آنجا بسیار منطقی است.

بلو ژنتیک در حال حاضر از مزایای ادغام این دو شرکت در هند بهره می برد. با این حال برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد برای لاین مقاوم تر به دلیل چالش‌های مداوم بیماری نیاز به زمان برای تغییر تمرکز از لاین رشد سریع به لاین مقاوم را دارد. هدف این شرکت این است که لاین مقاوم خود را با مولدین بالغ محلی به موقع برای فصل ذخیره سازی بعدی از آگوست 2023 به بعد آماده کند.

ویتنام


شکل: سهم بازار واردات مولدین در سال 2022 در ویتنام
منبع: منابع صنعتی محلی و داده های رسمی مقام استانی Ninh Thuận

بر اساس بیانیه مقامات دولتی در سال 2022 ویتنام 171000 قطعه مولد L. vannamei وارد کرد که از حدود 200000 مولد در سال 2021 کمتر بود. گزارش شده است که Viet-Uc علاوه بر واردات حدود 60000 مولد L. vannamei در داخل کشور تولید کرده است.
دو شرکت SIS (Shrimp Improvement System)با 60 درصد سهم بازار و شرکت CP Foods با 30 درصد سهم بازار همچنان بر واردات مولدین در ویتنام تسلط دارند. در حالی که صادرات SIS به ویتنام در مقایسه با سال 2018 ثابت است طبق گزارش ها فروش سی پی فودز به ویتنام در مدت مشابه دو برابر شده است. تفاوت بزرگ بین SIS و CP Foods این است که CP Foods (مانند Viet-Uc) مولدین را فقط برای هچری های یکپارچه عمودی خود تامین می کند در حالی که SIS بر بازار آزاد تسلط دارد.
سایر تامین کنندگان بازار ویتنام شامل Thai Union، Kona Bay، Top Aquaculture، Benchmark، SyAqua، Aqua Bio و API هستند. با این حال در مجموع این شرکت‌ها کمتر از 10 درصد از سهم بازار را دارند و به دلیل برنامه‌های اصلاح نژاد یکپارچه CP Vietnam و Viet-Uc از یک طرف و تسلط محکم SIS (Shrimp Improvement System) بر روی این کشور نمی‌توانند رشد قابل توجهی در بازار آزاد کشور داشته باشند.
لازم به ذکر است که داده های رسمی دولت نشان می دهد که واردات مولدین در Ninh Thun در پنج ماهه اول سال 2023 تنها به 29215 مولد رسیده است که 12 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2022 کاهش داشته است. این مطابق با گزارش هایی است که تولید میگو در ویتنام به دلیل قیمت های پایین بازار و چالش های تولید داخلی احتمالاً سال به سال کاهش خواهد یافت.

در حالی که SyAqua آمار فروش رسمی خود را به اشتراک نمی گذارد این شرکت توزیع فروش بین چین، هند و سایر بازارهای آسیایی را به ترتیب 60 تا 65 15 تا 20 درصد و 15 تا 25 درصد تقسیم می کند. بر اساس فروش 24000 مولد به هند در سال 2022 کل فروش این شرکت باید بین 100000 تا 120000 مولد در سال 2022 باشد.

در سال 2022 SyAqua یک کارخانه خوراک آغازین کاملاً جدید در مالزی ساخت و سرمایه گذاری در برنامه اصلاحی لاین متعادل خود را افزایش داد و در عین حال ظرفیت BMC (Broodstock Multiplication Centers)خود را در ایالات متحده و همچنین دارایی های خود در تایلند و اندونزی را بهبود و گسترش داد. در سال 2023 این شرکت مدیر عامل جدیدی به نام فرد کائو را استخدام کرد که توسعه SyAqua را در سال های آینده تسریع خواهد کرد. مدیرعامل فعلی ریکاردو ملو در نقشی جدید بر توسعه مشارکت‌های جدید و A & M برای توسعه بیشتر SyAqua بر یک پلتفرم خدمات کامل متمرکز خواهد شد.

موفقیت SyAqua در هند (به روز رسانی کشور مراجعه کنید) این شرکت را شگفت زده نمی کند. مزیت قابل توجه لاین اصلی ژنتیک SyAqua (Balance line) این است که در طیف وسیعی از سیستم های پرورشی عملکرد خوبی دارد. علاوه بر این SyAqua سال‌ها تامین‌کننده خوراک لارو میگو (مرحله‌های zoea و mysis) در هند بوده است که به این شرکت برتری قابل توجهی می‌دهد زیرا با نیازهای بازار و مزارع پرورش میگو آشنایی دارد و به بازیکنان مراکز هچری قابل توجه کشور دسترسی دارد. SyAqua قصد دارد به نفوذ در بازار هند ادامه دهد و تا سال 2025 به بزرگترین تامین کننده غذای مولدین و هچری هند تبدیل شود.

یکی دیگر از بازارهای رو به رشد SyAqua چین است. در سال 2022 فروش SyAqua در چین 25٪ افزایش یافت. این شرکت ادعا می کند که پرورش دهندگان در چین از روند جهانی افزایش علاقه به لاین متعادل و مقاوم پیروی می کنند. پیشرفت‌های مختلف در سیستم‌های پرورشی که پرورش دهندگان چینی استفاده می‌کنند باعث می‌شود لاین متعادل و مقاوم مناسب‌تر با شرایط آنها باشد و بنابراین این لاین تقاضای بالایی دارند. بنابراین SyAqua معتقد است که پتانسیل کسب سهم قابل توجهی از بازار را دارد.

به گفته شرکت SyAqua در سایر بازارهای آسیایی نیز خوب عمل کرده است به ویژه در تایلند و مالزی جایی که ادعا می کند در حال حاضر دومین بازیگر بزرگ است. علاوه بر این این شرکت در سال 2022 شروع به عرضه به ویتنام کرده و در سال 2023 به رشد خود ادامه می دهد اما اذعان دارد که رشد آن زمان می برد زیرا رقابت با بازیگران قدیمی در آن بازار دشوار است. تنها بازار عمده آسیایی که در آن SyAqua در سال 2022 رشدی نداشت اندونزی بود. با این حال این شرکت انتظار دارد تا پایان سال جاری به سطح قبلی بازگردد.

تعداد بازدید: ۰

لینک کوتاه: کپی کن!

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کنگره آمریکا لایحه تحریم دریافت نفت ایران در بنادر و پالایشگاه را تصویب کرد

ش آبان 13 , 1402
زمان مطالعه: 27 دقیقه کنگره آمریکا لایحه تحریم دریافت نفت ایران در بنادر و پالایشگاه را تصویب کرد میلاد پاشازاده کد خبر : 2256 ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ این لایحه با هدف اعمال تحریم ها و متوقف کردن صادرات نفت ایران توسط نفتکش های موسوم به «ناوگان سایه» طراحی و تصویب شده است. […]

همچنین بخوانید: