دستیابی تایلند به دو گونه جدید میگو برای مقابله با بیماری

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گفته دپارتمان شیلات تایلند ، این کشور به دو نژاد جدید از میگوی سفید اقیانوس آرام ( میگوی وانامی) برای تقویت صنعت آبزی پروری تایلند با موفقیت دست یافته است.

پرافان لیپایاکول، معاون دپارتمان شیلات تایلند گفت: سویه جدید  پچادا 1، (Petchada 1 ) یک ژنوتیپ با رشد سریع، و سویه جدید دیگر به نام سیدا 1، یک ژنوتیپ مقاوم به بیماری است که به حفظ ایمنی صنعت بومی پرورش میگو کمک خواهند کرد.

این دپارتمان با آژانس توسعه تحقیقات کشاورزی برای احیای مزارع میگو که از سال 2012 به دلیل شیوع سندرم مرگ و میر زودهنگام، که به عنوان بیماری نکروز حاد کبدی (EMS-AHPND)  نیز شناخته می شود، همکاری کرده است.

آقای پرافان گفت این بیماری باکتریایی به بخش آبزی پروری تایلند آسیب جدی وارد کرده است.

میگوی سفید، هم در بازارهای داخلی و هم در بازارهای خارج تقاضای زیادی دارد. صنعت میگو یکی از منابع اصلی درآمد صادراتی تایلند است که به طور متوسط 100 میلیارد بات در سال درآمد ایجاد می کند.

آقای پرافان گفت: “این اقدام نوآورانه و توسعه ای ( دستیابی به دو ژنوتیپ جدید) می تواند به پایداری صنعت میگوی تایلند کمک کند.”

سویه های جدید توسط تیمی از زیست شناسان دریایی با استفاده از روش های اصلاح انتخابی و نشانگرهای ژنتیکی مولکولی ساخته شده اند. این تیم برای ارزیابی تنوع ژنتیکی و مطالعه DNA عاری از بیماری، گونه‌های مختلفی از میگوی سفید اقیانوس آرام را از ایالات متحده، گوام و تایلند انتخاب کردند.

میگوها در یک روش دقیق تحت سیستم ایمنی زیستی مطلوب برای بررسی ظرفیت رشد و تنوع ژنتیکی آنها تغذیه شدند. این مطالعه نشان داد که سویه های داخلی تایلند به عنوان جمعیت پایه بهترین بودند.

مولد میگوی ژنوتیپ Petchada 1  در مرکز تحقیقات و توسعه ژنتیکی آبزیان در استان پتچابوری توسعه یافته است که در مقایسه با میگوی سایر منابع، پتانسیل رشد بالایی دارد.

مولد Sida 1  که از مرکز تحقیقات و توسعه ژنتیکی حیوانات ـبزی در استان ناخون سی تامارات به دست آمده بالاترین میزان بقای EMS-AHPND را در مقایسه با همتایان خود دارد.

آقای پرافان گفت: “این هنوز در مرحله تحقیق و توسعه است.” “گام بعدی آزمایش آن در مقیاس تجاری است. امیدواریم با کاهش تلفات در بین پرورش دهندگان میگو، این کار گامی مهم در جهت یک صنعت پایدار میگو باشد.”

 

 

تعداد بازدید: ۰

لینک کوتاه: کپی کن!

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دوره‌ های تخصصی ایمنی کانتینر و کالای فله خشک برگزار می شود

د دی 18 , 1402
زمان مطالعه: 2 دقیقه تین نیوز معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اجرای دقیق و موثر الزامات مربوط به ایمنی کالاهای خطرناک، از برگزاری دوره های مختلف آموزشی در زمینه ایمنی حمل، جابه جایی و نگهداری کالای خطرناک، با هدف ارتقای سطح ایمنی بنادر […]

همچنین بخوانید: