اقیانوس ها میراث مشترک جهانی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

دبیر همایش ملی «تمدن دریایی-مسیر پیشرفت» با بیان اینکه اقیانوس ها میراث مشترک جهانی هستند، افزود: ضرورت تغییرات بنیادی در نحوه مدیریت اقیانوس ‌ها الزامی است؛ زیر در غیر این صورت اقیانوس ‌ها به عنوان میراث مشترک جهانی از بین خواهند رفت.

به گزارش مارین نیوز، امیر دریادار دوم فرامرز نصری دبیر همایش ملی تمدن دریایی صبح روز چهارشنبه در همایش ملی «تمدن دریایی-مسیر پیشرفت» با اشاره به نقش و اهمیت اقیانوس‌ها در عرصه‌های مختلف اظهار کرد: صید بی رویه، آلودگی، بهره برداری غیرمسئولانه، گرم و اسیدی شدن اقیانوس‌ها از مسائل پیچیده موجود در حوزه اقیانوس‌ها است.

وی با بیان اینکه رویکرد جامع و یکپارچه برای اداره اقیانوس‌ها به عنوان یک سیستم لازم است، گفت: حکمرانی اقیانوسی، اقتداری چندلایه‌ای و چند مقیاسی است.

امیردریادار دوم نصری با اشاره به اینکه حکمرانی بین المللی اقیانوس تلاش می‌کند که انعطاف پذیری لازم در مدیریت وجود داشته باشد، به کنوانسیون‌های مختلف اشاره کرد و درباره مدل سیستم پایدار گفت: این مدل مانا بر اساس تئوری سیستم‌ها است و عملیات، شناسایی سیستم، هماهنگی و غیره از جمله مؤلفه‌های آن است.

امیر دریادار دوم نصری با بیان اینکه اقیانوس ها میراث مشترک جهانی هستند، افزود: ضرورت تغییرات بنیادی در نحوه مدیریت اقیانوس‌ها الزامی است؛ زیرا در غیر این صورت اقیانوس‌ها به عنوان میراث مشترک جهانی از بین خواهند رفت.

احیای تمدن دریایی و تمدن سازی نیاز به چشم اندازی انگیزه بخش دارد

همچنین، ناخدا سید شهاب الدین حجازی، دبیر علمی همایش تمدن دریایی، برخورداری از نعمت دریا و ساحل را نقش مهمی در ارتقای توان دفاعی و نظامی کشور برشمرد و گفت: احیای تمدن دریایی و تمدن سازی نیاز به چشم اندازی انگیزه بخش دارد.

وی افزود: اقتصاد دریاپه، حقوق، فرهنگ، آموزش و دیپلماسی، تحقیقات و فناوری دریایی، تبیین مأموریت و اقتدار ۳۶۰ از جمله بخش‌های این همایش بود.

ناخدا حجازی از ارسال ۳۰۰ مقاله به این همایش خبر داد و گفت: ۲۵۷ مقاله پذیرش شدند.

پیش بینی ۳۱ برنامه اجرایی در راستای تحقق سیاست‌ های دریامحور

در ادامه این همایش علی اکبر صفایی، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به نقش و رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی اشاره کرد و گفت: دولت همه تلاشش را گذاشته تا کار جامع و درخوری را درباره سند سیاست‌های دریامحور انجام دهد.

صفایی به ویژگی‌های حکمرانی دریایی اشاره و اضافه کرد: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) هوشمندانه به توسعه دریامحور اشاره و تاکید داشته‌اند؛ مطالعات اجرایی سیاست‌های دریامحور شروع شده است و مباحث مقام معظم رهبری از مباحث امنیتی در دریا شروع می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه توسعه دریامحور دارای ستون‌های امنیتی، علم و فناوری و غیره است، گفت: دولت بر همین پایه و اساس در حال برنامه ریزی است و برای اینکه بتوانیم سند توسعه دریامحور را اجرایی کنیم، طرح‌هایی را آغاز کردیم.

وی از پیش بینی ۳۱ برنامه اجرایی توسط دولت برای ابلاغ سیاست‌های دریامحور خبر داد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

باید اقتصاد اقیانوسی را با نقش آفرینی جوانان دنبال کنیم

پ دی 21 , 1402
زمان مطالعه: 2 دقیقه فرمانده نیروی دریایی ارتش در دومین همایش ملی «تمدن دریایی- مسیر پیشرفت» گفت: امروز ما باید از اقتصاد دریامحور عبور کرده و به اقتصاد اقیانوس‍ها توجه کنیم و نگاهی به محدودیت‍ها نداشته باشیم و آینده را ببینیم. به گزارش مارین نیوز، امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده […]

همچنین بخوانید: