سیاست‌های آبزی پروری اتحادیه اروپا – قسمت اول

زمان مطالعه: 4 دقیقه

01

آبزی‌پروری به پرورش ماهی، صدف، جلبک و سایر موجودات آبزی اشاره دارد. این می‌تواند در آب‌های دریایی، لب شور یا داخلی و همچنین در تاسیسات زمینی مجهز به سیستم های گردش آب انجام شود. توسعه پایدار آبزی پروری (از نظر محیطی،  اقتصادی و اجتماعی) یکی از اهداف اصلی سیاست مشترک شیلاتی (CFP[1], common fisheries policy) است.

02

آبزی پروری، عنصر مهمی از استراتژی اقتصاد آبی اتحادیه اروپا است. تولیدات آبزی پروری به امنیت غذایی کمک می‌کند و توسط قرارداد اروپای سبز به عنوان منبع پروتئین با ردپای کربن کمتر، ترویج می‌گردد. در سطح جهانی، به طور متوسط، ردپای کربن آبزی‌پروری بسیار کمتر از گوشت گاو، مشابهات گوشت گاو، گوشت خوک و مرغ است. ردپای کربن در بین گونه های پرورشی بسیار متفاوت است و برای آبزی‌پروری بدون خورا‌ک ‌دهی دستی، مانند پرورش صدف، کمترین میزان است. آبزی پروری همچنین می تواند فشار را از ذخایر ماهیان وحشی و زمین های کشاورزی کم کند. کمیسیون معتقد است که «رویکرد راهبردی و بلندمدت برای رشد پایدار آبزی پروری اتحادیه اروپا امروز بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود».

03

آبزی پروری یکی از سریع ترین رشدها را در میان غذاهای با رشد سریع در جهان دارد، اما اتحادیه اروپا جایگاه بسیار کمی را در این زمینه دارد. در سال 2020، کل تولید آبزی پروری اتحادیه اروپا به 1.1 میلیون تن رسید که کمتر از 1٪ از کل تولید جهانی (123 میلیون تن) را تشکیل می دهد (شکل 1 را ملاحظه کنید).ارزش تولیدات آبزی پروری اتحادیه اروپا در سال 2020 3.6 میلیارد یورو بود.

شکل 1 – تولید جهانی آبزی پروری طی سالیان، 1990-2020

04

بازار غذاهای دریایی اتحادیه اروپا تحت سلطه محصولات نشات گرفته از صیادی است، که 75 درصد از بازار محصولات شیلاتی را تشکیل می‌دهد. در سال 2020، محصولات وارداتی بیش از 60 درصد از عرضه غذاهای دریایی اتحادیه اروپا را تشکیل می دادند (شکل 2 را ببینید).

شکل 2 – عرضه و مصرف محصولات دریایی و آبزی پروری اتحادیه اروپا، 2020

05

توسعه بخش آبزی پروری اتحادیه اروپا تحت پوشش مقررات CFP است و توسط یک صندوق اختصاصی حمایت می شود: صندوق شیلاتی اروپا برای دوره 2007-2013، صندوق دریایی و صیادی اروپا برای سال‌های 2014-2020، و صندوق دریایی، صیادی و آبزی‌پروری اروپا برای سال های 2021-2027. با حمایت از این صندوق ها، اهدف CFP یعنی تضمین پایداری طولانی مدت زیست محیطی فعالیت های آبزی پروری در عین دستیابی به منافع اقتصادی و اجتماعی محقق می‌گردد.

06

آبزی پروری می تواند بر محیط زیست فشار وارد کند. چندین قانون اتحادیه اروپا در مورد محیط زیست است، در حالی که به طور انحصاری یا به طور خاص به آبزی پروری نمی‌پردازد بلکه به مسائلی می پردازد که بر آبزی پروری تأثیر می گذارد یا تحت تأثیر آن قرار می گیرد. علاوه بر این، برخی از سیاست های اتحادیه اروپا، مانند استراتژی اتصال مزرعه به سفره و استراتژی اقتصاد آبی، آبزی پروری و محصولات آن را در میان طیف وسیع‌تری از بخش‌ها و محصولات پوشش می‌دهد.

ارقام کلیدی در مورد تولید آبزی پروری اتحادیه اروپا

07

تولیدات آبزی پروری اتحادیه اروپا (شکل 3 را ملاحظه فرمایید) از نظر گونه‌های پرورشی و کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در آن قراردارند، بسیار متمرکز است.

شکل 3 – گونه های اصلی آبزیان پروری در اتحادیه اروپا، 2020

 

08

شکل 4 نشان می‌دهد که از نظرمقدار در سال 2020 کشورهای اسپانیا، فرانسه، یونان و ایتالیا 67 درصد از کل تولید اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دادند. بسته به محصولات پرورشی، رتبه بندی کشورهای عضو از نظر ارزش تولید ممکن است با رتبه بندی آن‌ها از نظر حجم تولید متفاوت باشد، که برای این مورد می‌توان کشور‌های فرانسه و اسپانیا را نام برد.

 

شکل 4 – تولیدکنندگان اصلی آبزی پروری اتحادیه اروپا، 2020

 

تعداد بازدید: ۰

لینک کوتاه: کپی کن!

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تدارک 115 فروند شناور به منظور جابجایی مسافران در نوروز 1403

ش اسفند 5 , 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه مکی زاده گفت: ۱۱۵ شناور با ظرفیت پنج هزار و ۶۲۸ مسافر و دو هزار و۴۶۰ خودرو در هر بار سفر، جابه‌جایی مسافر و خودرو را به جزایر هرمزگان برعهده دارند.   به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، اسماعیل مکی‌زاده، در جمع خبرنگاران، با اشاره به […]

همچنین بخوانید: