ناو تجسسی اطلاعاتی طلائیه (شیراز) را بیشتر بشناسیم

ناو طلائیه (شیراز) در واقع یک یگان شنود و اطلاعات است که با استفاده از سامانه‌های شنود و الکترونیک که روی آن نصب می‌شود، کارآیی بسیاری خواهد داشت.

ناو اطلاعاتی و تجسسی طلائیه(شیراز)

به گزارش مرین‌پرس، این ناو در واقع یک یگان شنود و اطلاعات است که با استفاده از سامانه‌های شنود و الکترونیک که روی آن نصب می‌شود، کارآیی بسیاری خواهد داشت که این تجهیزات عمدتاً در همکاری با صنایع الکترونیک شیراز ساخته شده و برای همین هم نام این پروژه شیراز گذاشته شده است. [تسلیحات نظامی ایران]

ناو طلائیه که جزوی از پروژه شیراز است در اصل یک ناو اطلاعاتی-تجسسی است که وظیفه پوشش ناوگان و سایر ناوها را در حین عملیات دارد. جنگ الکترونیک و مقابله با جنگ الکترونیک، شناسایی اهداف دشمن و ایجاد اهداف کاذب، پوشش برای سایر ناوهای خودی، کشف اهداف و رصد دشمن از جمله موارد کار ناو طلائیه است.[تفنگداران دریایی شیردل پارس]

 ناو اطلاعتی و تجسسی طلائیه ( پروژه شیراز) در کارخانجات پایگاه یکم نیروی دریایی ارتش مستقر در تاسیسات بندری شهید باهنر در حال ساخت است.

در نیمه ابتدایی سال 1392 در تصاویر ماهواره‌ای تاسیسات شهید باهنر قطعات سازه در حال ساخت رویت شد که ابتدا تصور شد ناو بعدی از کلاس جماران باشد؛ اما در ویژه برنامه ثریا به مناسبت روز نیروی دریایی ارتش در آذر 1392 اعلام شد که این سازه مربوط به یک کشتی تحقیقاتی در ابعاد کلاس جماران است. طی سالیان بعدی به طور رسمی اعلام شد این سازه مربوط ناو اطلاعاتی «شیراز» است که ماموریت آن انجام عملیات‌های اطلاعاتی نظیر شناسایی ، شنود و موارد دیگر است. طی دو سال اخیر نام شیراز تبدیل به عنوان پروژه شده و این ناو در حال حاضر « طلائیه» نامیده می‌شود. [جنگاوران]

ناو تجسسی اطلاعاتی طلائیه (شیراز) در حال ساخت در اسکله باهنر

نام «طلائیه» متعلق به منطقه مرزی در غرب استان خوزستان (شهرستان هویزه) که از مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس است.

طراحی متفاوت ساز ناو طلائیه نسبت به کلاس جماران

سازه ناو طلائیه همان سازه کلاس جماران با روسازه‌ای متفاوت است، به همین دلیل می‌توان آن را یک زیر گروه فرعی از کلاس جماران به حساب آورد. با توجه برخی اطلاعاتی نظیر تعداد بلوک‌های یکسان با جماران و دماوند، این فرضیه وجود دارد که این سازه ابتدا ( موج 3 ) و یک ناو رزمی بوده است و قبل از عملیات مونتاژ بلوک‌ها تصمیم به تغییر کاربری گرفته می‌شود که ضمن اصلاحات در سازه (به ویژه انتهای آن)، روسازه به طور کلی تغییر می کند.

ناوهای کلاس جماران از لحاظ ابعاد تفاوتی با مبنای خود ناوهای کلاس الوند ندارند و در روسازه علی‌رغم جزئیات متفاوت، در کلیات مشابه سلف خود می باشند و تنها ناو اطلاعاتی طلائیه به عنوان یک زیرگروه فرعی روسازه ای متفاوت دارد.

سازه اصلی ناو طلائیه (شیراز) در زمان ساخت و مونتاژ
سازه اصلی ناو طلائیه (شیراز) در زمان ساخت و مونتاژ

یکی از دلایل اصلی مشکلات ناوهای کلاس جماران شامل حجم تسلیحات کمتر نسبت به دیگر ناوها مشابه و نداشتن آشیانه بالگرد، وفادار ماندن به کلیات طرح کلاس الوند یعنی وجود یک فضای خالی به طول حدود 6 متر در جلوی پل فرماندهی و فضای پشت دودکش به طول حدود 11 متر در ناوهای جماران، دماوند 2 و دنا و همین فضا به طول حدود 16 متر در ناوهای سهند و دماوند 3 است. این دو فضا و به ویژه فضای حدود شش متری جلوی پل فرماندهی به دلیل ابعاد تسلیحاتی که در اختیار داریم به خودی خود آنچنان قابل بهره برداری نیست؛ از طرفی هرچیزی در این بخش از ناو نصب شود بر روی سطح مقطع راداری ناو از رو به رو تاثیر منفی دارد.

بهترین کاری که می توان انجام داد تجمیع دو فضا با جلو کشیدن عرشه دوم و سوم است و بدین شکل فضایی در طول حدودا بیش از 20 متر در پشت دودکش بدست می آید. این اقدام در ناو طلائیه انجام گرفته است و با تجمیع فضاها در این ناو، آشیانه بالگرد تعبیه شده است تا بدین شکل ناو اطلاعاتی مذکور در بین هفت سازه شناسایی شده موج تا کنون تنها ناوی باشد که آشیانه برای حمل بالگرد دارد. البته در ناو طلائیه پد نیز جلوتر برده شده که موجب ایجاد فضای خالی بین پد و انتهای شده است. در هر صورت ناو طلائیه نشان می‌دهد که می توان فضاهای موجود در روسازه ناوهای کلاس جماران را برای استفاده بهتر باهم تجمیع نمود .

تجمیع فضای عقب و جلو ناو جهت استفاده آشیانه بالگرد
تصویر گرافیکی ساده بالا نشان می‌دهد که با تجمیع دو فضای جلو پل فرماندهی و پشت دودکش (که به رنگ قرمز مشخص شده)، موجب به پدیدار شدن چه فضایی از لحاظ طولی می شود.

اولین  استفاده ای که می توان از فضا تجیمع شده پشت دودکش کرد، تعبیه آشیانه بالگرد همانند ناو طلائیه است و به دلیل طول کافی برای پوشش طول بالگردی نظیر AB-212، دیگر نیازی به تعبیه بخشی از آشیانه به شکل جمع شونده نیست؛ البته با هدف پذیرش بالگردهای بزرگتر و یا صرفه جویی در فضای پشت دودکش به منظور استفاده از آن در کارهای دیگر می‌توان بخشی از آشیانه را همچنان جمع شونده ساخت. [جنگاوران]

بالگرد AB-212 نیروی دریایی ارتش بر روی پد عرشه ناو جماران
بالگرد AB-212 نیروی دریایی ارتش بر روی پد ناو جماران

الحاق ناو اطلاعاتی «شیراز» تا 1400 به ناوگان نداجا

فرمانده نیروی دریایی ارتش در آذر ماه 1399 از الحاق ناو اطلاعاتی «شیراز» تا سال آینده به ناوگان نداجا خبر داد.

دریادار حسین خانزادی در ادامه  با اشاره به پیشرفت مراحل ساخت ناو اطلاعاتی شیراز گفت: این شناور که از ویژگی‌های خاصی برخودار است تا سال آینده به ناوگان نداجا ملحق خواهد شد.

وی اظهار داشت: این شناور جدید دارای ویژگی‌های خاصی است که کار ساخت سازه آن به اتمام رسیده و هم‌اکنون در حال تجهیز سامانه‌های آن هستیم و برای سال آینده پیش‌بینی کرده‌ایم تا این شناور جدید را به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق کنیم.

آخرین وضعیت ناو طلائیه

تصویر ماهواره‌ای از آخرین وضعیت ناو اطلاعاتی طلائیه در بندرعباس

همانطور که در تصویر مشاهده می‌شود، این ناو که مدت‌ها به صورت شناو پهلوگرفته بود، اخیرا پس از اتمام تعمیرات یکی از زیردریایی‌های کلاس کیلو نیروی دریایی ارتش، به داک منتقل شده تا آخرین مراحل تکمیل خود را سپری کند.

پیش‌تر اعلام شده بود که این ناو اطلاعاتی تا پایان سال جاری به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق خواهد شد.

همچنین در تصویر سازه ناو کنارک که در حال بازسازی است (بالای ناو طلائیه، سمت چپ)، مشاهده می‌شود.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کشف یک ترکیب ضد قارچی از میکروبیوم جانوران دریایی

ی آذر 2 , 1399
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود توانستند یک ترکیب ضد قارچی را از میکروبیوم نوعی حیوان دریایی کشف کنند.
ترکیب دارویی ضد قارچی از جانور دریایی

شاید برای شما جالب باشد