روز نیروی دریایی؛ نگاهی به راهبردهای نداجا

علی کولیوند در یادداشتی به رشادت‌های دلاورمردان نداجا در سالروز نیروی دریایی راهبردی ارتش پرداخته است.

بازگشت ناوگروه 69 نداجا از خلیج عدن
زمان مطالعه: 7 دقیقه

علی کولیوند


روز نیروی دریایی، روزی است که دلاور مردان شجاع نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با کمترین امکانات و با ایثار جان، بزرگ­ترین ضربه را بر پیکر نیروی دریایی ارتش بعث عراق وارد ساختند و شجاعانه از حقانیت و یک پارچگی سرزمینی ایران اسلامی دفاع کردند. آن‌ها با اهدای خون خود در آب های خروشان خلیج فارس، به ندای حق لبیک گفتند و با افتخار شربت شهادت نوشیدند.

به مناسبت رشادت­‌ها و دلاورمردی‌­های نیروی دریایی ارتش و دفاع از جزایر، بنادر، سواحل و دریاهای کشور در دوران جنگ تحمیلی، هفتم آذر، روز نیروی دریایی ارتش نام گرفت تا همه ساله حماسه پرشکوه دریادلان و یاد شهدان والا مقام­شان گرامی داشته­ شود.

کارورزی افسران نیروی دریایی ارتش بر روی ناو لجستیک بوشهر در کشورهای جنوب شرق آسیا اندونزی و مالزی

ماموریت اصلی نیروی دریایی

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، وظیفه مهم حفاظت از سواحلی به طول بیش از سه هزار کیلومتر در شمال و جنوب و همچنین منابع حیاتی کشور را به عهده دارد. این نیرو با یگان­‌های شناور دریایی، تفنگداران و تکاوران، اسکادران­‌های هواناو و هوادریا، واحد های پروازی و با غواصان ماهر، بر خلیج فارس، دریای عمان و دریای کاسپین تسلط کامل دارد و هر نوع فعالیتی را از سوی دشمن در محدوده قانونی خود خنثی می­‌کند.

زیردریایی فاتح در رزمایش ذوالفقار 99 نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی با توجه به حضور دریایی قدرت­‌های جهانی در اقیانوس هند و دریای عمان، در طول جنگ تحمیلی و پس از آن، دست به تدابیر امنیتی زده و با نظارت کامل بر حضور کشتی‌­های بیگانه، آمادگی خود را برای مقابله با تهدید­های احتمالی آن‌­ها حفظ کرده‌­است. اجرای مانور­های متعدد و به نمایش گذاشتن توان رزمی – عملیاتی درمنطقه حساس خلیج فارس، در مقاطع حساس دوران دفاع مقدس و پس از آن، نشان دهنده حضور قدرت­مندانه ایران در منطقه و حاکمیت آن بر آب‌­های خلیج فارس و دریای عمان بوده و هست.

شلیک موشک ساحل به دریا قادر

نقش نیروی دریایی در دفاع مقدس

تلاش­‌های نیروی دریایی در آب­‌های خلیج فارس و مرزهای آبی کشور در عرصه دفاع مقدس از کشور اسلامی مان ستودنی است. این نیرو، هنوز بر عرشه کشتی افتخار و صلابت خود استوار ایستاده است. رویارویی آن­‌ها با نیروی دریایی دشمن و آن ­همه افتخارها و نیز کنترل و بازرسی کشتی­‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز و مهم‌­تر از همه، نبرد قهرمانانه آنان در برابر آمریکای متجاوز در 29 فروردین ماه سال1367 و حضور جدی در آب­‌های بین­‌المللی، نشانه اقتدار و اعتبار این نیروی بزرگ و سرافراز است و ملت ایران باید به چنین ارتش مومن و وفادار افتخارکنند. رشادت‌­ها و دلاورمرد­ های نیروی دریایی ارتش در دفاع از کیان ایران اسلامی، نام نیروی دریایی ارتش را با افتخار بر زبان­‌ها جاری کرده است.

ناوچه پیکان در عملیات مروارید

نیروی دریایی و امنیت مرزها

به طور کلی، سیاست نیروی دریایی در تأمین امنیت آب‌ها و سواحل مرزی کشور، سیاست دفاعی است. هم­ اکنون، نیروی دریایی با استفاده از برتری­‌هایی که در دریا دارد، باهمکاری نیروی دریایی سپاه و تمامی ارگان­‌های دفاعی کشور، سازمان­دهی دفاعی منسجمی را تشکیل داده است. سیاست­‌های جمهوری اسلامی از ابتدا سیاست دوری از تشنج و تنش‌­زدایی بوده است. از این رو، در جنگی که در سال­‌های اخیر در خلیج فارس اتفاق افتاده، بر همگان مشخص شد که نیروی دریایی ایران، قصد هیچگونه تجاورز یا توسعه­‌طلبی را ندارد و به عکس، تمام تلاش­‌هایش بر این بوده است که در راه رفع تنش در منطقه یاری رساند.

دستگیری دزدان دریایی سومالی توسط تکاوران و کلاه سبزهای نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی درحال حاضر با حضور مقتدرانه خود و با تکیه بر عنصر نوآوری و بهره گیری از تجهیزات، توانایی‌ها و صنایع بومی، توانسته است با تکیه بر نیروهای توانمند، متخصص و جوان خود، اقدامات مهمی را در زمینه ایجاد امنیت در مرزها و سواحل دریایی کشور به انجام رساند که نتیجه آن، برقراری آرامش در مرزها و سواحل کشورمان است.

عملیات مرواید و نقش نیروی دریایی در دفاع مقدس

در سی و یکم شهریورماه 1359، عراق با طرح ریزی، آمادگی قبلی و بررسی­‌های گوناگون در مورد نیروی مسلح خود با آشنا بودن به شرایط داخلی آن ­زمان ایران، حمله همه‌­جانبه‌­ای را بر ضد جمهوری اسلامی ایران آغار کرد. در جبهه دریا، برتری با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. در همان روزهای آغازین جنگ، نیروی دریایی برای بالا بردن روحیه ی رزمندگان در دیگر جبهه‌­ها و برای زدن چند ضربه مهلک بر پیکر اقتصادی عراق، عملیات مهم و بزرگ مروارید را اجرا کرد.

یکی از اهداف اصلی این عملیات، تسخیر دو سکوی مهم نفتی عراق یعنی البکر و الامیه و انهدام تاسیسات بسیار مهم این دو سکو بود. پس از این عملیات، عملاً این دو سکو نفتی که از نظر صادرات نفت عراق بسیار بااهمیت بودند، کاملا بی‌­استفاده ماند و افزون بر این، اهداف عراق در راه استفاده اطلاعاتی و عملیاتی از آن‌ها از بین رفت. در این عملیات، واحد­های شناور، تکاوران، تفنگداران، واحدهای هوادریا و غواصان، در عملیاتی ده ساعته، موفق به تصرف این دو سکو شدند. رزمندگان توانستند با برتری مطلق در برابر نیروی دریایی عراق، بسیاری از شناورها، بالگردها، و هواپیماهای ارتش بعثی را سرنگون کنند و همین شد که تا پایان جنگ، عراق در جبهه دریایی کاملا ضعیف باشد.

سکوی نفتی الامیه عراق بعد از عملیات دریایی شهید صفری
سکوی نفتی الامیه عراق بعد از عملیات دریایی شهید صفری

نیروی دریایی و مقابله با تهدیدهای خارجی

هم ­اکنون نیروی دریایی، با ناوگروه‌های رزمی- اطلاعاتی امنیت کشتی­رانی در تنگه هرمز، دریای عمان و آب­های آزاد را برقرار کرده و از همه تهدیدها و فرصت­‌ها آگاه است. درحال حاضر، نیروی دریایی به همت و تلاش متخصصان جوان توانسته ­است بسیاری از تجهیزات نظامی را بومی کند و به خودکفایی برسد. برای نمونه، ساخت انواع سامانه‌­های الکترونیکی و ناوها و ناوشکن­‌های نیروی دریایی و نیز انواع سامانه­‌ها، برای زیردریایی و زیرسطحی برخی از این دستاوردهاست.

اسکورت کشتی‌های تجاری ایران تا دهانه کانال سوئز توسط نیروی دریایی ارتش

از سوی دیگر، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره با انجام تمرینات و مانورهای دریایی در خلیج فارس و دریای عمان(مدار 10درجه)، آمادگی خود را برای هرگونه حمله و تجاوز خارجی حفظ کرده است و هرگونه تهدید را با واکنش جدی پاسخ می‌­دهد. استفاده از جوانان متعهد، مومن و آموزش ­دیده که با استفاده از تجهیزات بومی و ساخت داخل به امنیت ملی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خدمت می‌نمایند.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

خاطره دریادار نیروی دریایی ارتش از هفتم آذر 59

پ آذر 6 , 1399
به مناسبت هفتم آذر سالروز نیروی دریایی ارتش، امیر دریادار پیشکسوت علی اکبر اخگر به ذکر خاطره‌ای پرداخته است.
روایت امیر دریادار پیشکسوت علی اکبر اخگر از هفتم آذر

شاید برای شما جالب باشد