رتبه خلاقیت و نوآوری برای موزه فضای باز شناورهای چوبی و دریانوردی گوران قشم

موزه فضای باز شناورهای چوبی و دریانوردی گوران قشم در مراسمی که به مناسبت روز جهانی موزه ها در محل فرهنگستان هنر برگزار شد از سوی دبیرخانه ایکوم(شورای بین‌المللی موزه‌ها) موفق به کسب رتبه خلاقیت و نوآوری شد.

ثبت شناور بزرگترین لنج فایبرگلاس خلیج‌فارس ایران

به گزارش مارین‌پرس، موزه دریانوردی گوران قشم طی تفاهم نامه‌ای بین ژئوپارک جهانی منطقه آزاد قشم، سازمان جایکا، شورای اسلامی گوران و شرکت تعاونی توسعه روستایی گوران که متعلق به مردم گوران است مدیریت می شود.  موزه گوران برنامه های راهبردی خودش را از ژئوپارک جهانی قشم می گیرد و دو سال و نیم افتخار همکاری به عنوان پایلوت تیم جایکای ژاپن را در کارنامه خود دارد .

علی پوزن با بیان اینکه موزه دریانوردی گوران قشم اولین موزه قشم است که موفق به کسب رتبه در ایکوم جهانی شده است اضافه کرد: این مجموعه یک موزه زنده است و در راستای حفظ میراث لنج سازی و احیای روش های دریانوردی بادبانی ایران تاسیس شده و از این طریق ایجاد اشتغال پایدار برای مردم روستا کرده‌است.

مدیرعامل شرکت تعاونی گوران در گفت‌وگو با مارین‌پرس در خصوص فعالیت‌های “موزه باز دریانوردی سنتی گوران” گفت: این مجموعه فقط برای دیدن اشیا نیست بلکه گردشگران و بازدیدکنندگان، فرآیند ساخت لنج و تعمیرات آن را از نزدیک می‌بینند و در کنار راهنمای موزه، در خصوص ساخت لنج و دریانوردی بادبانی سنتی ایران و سفرهایی که این لنج‌ها رفته و کالاهایی که حمل می‌کرده‌اند اطلاعاتی را کسب می‌کنند.

پوزن در پایان با بیان اینکه دانش لنج‌سازی جزو ۱۳ اثر ناملموس ثبت شده ایران در یونسکو است عنوان کرد: این مجموعه توانایی ساخت شناورهای جوبی با کاربری گردشگری و تفریحی را دارا است.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نگاهی به رقابت دریایی چین و آمریکا

س اردیبهشت 31 , 1398
چین با تکیه بر توان دریایی به دنبال عرضه قدرتمندترین نیروی نظامی در سطح پاسیفیک است حال آنکه در درازمدت از تلاش برای به چالش کشیدن آمریکا فراتر از قلمرو سنتی خود نیز ابایی ندارد.
رقابت دریایی چین و آمریکا

شاید برای شما جالب باشد