بر اساس اعلام معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی قرار است تا ۲ ماه آینده بنادر کوچک به بخش خصوصی واگذار شوند.
به گزارش ماریننیوز، محمدعلی حسنزاده، معاون سازمان بنادر و دریانوردی، از آغاز واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی تا ۲ ماه دیگر خبر داد و گفت: ۴۸ بندر کوچک در ایران داریم که از دو ماه دیگر واگذاری آنها به بخش خصوصی برای سرمایهگذاری آغاز میشود.
وی افزود: پایش بنادر کوچک از نظر فنی و زیرساختهای موردنیاز آنها را آغاز شده که بهزودی به پایان میرسد و پس از آن، میتوان اعلام کرد هریک از بنادر کوچک به چه زیرساختها و الزامات فنی برای تبدیل شدن به بنادر اقتصادی کوچک نیاز دارند.
به گفته حسن زاده، طرح پایش دیگری را در دستور کار قرار دادیم تا از طریق مشاوران مختلف بتوانیم مسائل و مشکلات فنی بنادر را از نظر زیرساختهای مختلف استخراج کنیم که مشخص شود کدام بنادر برای واگذاری به بخش خصوصی مناسب است و کدامیک از آنها را بخش دولتی و سازمان بنادر باید بر عهده بگیرد.
بر اساس این گزارش، ۴۸ بندر کوچک در ایران وجود دارد که به غیر از چند بندر، بقیه آنها در سواحل جنوبی هستند که باید بهزودی تکلیف واگذاری آنها به بخش خصوصی برای سرمایهگذاری و توسعه بنادر روشن شود. طرح جامع مطالعات بنادر کوچک کشور اخیراً به پایان رسید و هماکنون تعداد دقیق بنادر و نیازمندیهای آنها برای تبدیل شدن به بنادر اقتصادی مشخص شده است.
بر این اساس، سازمان بنادر و دریانوردی در حال تدوین و اکران قرارداد واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی است. به نظر میرسد با توجه به پایان یافتن طرح جامع مطالعات بنادر کوچک کشور و پس از استحصال مشخصات و نیازمندیهای فنی و زیرساختی آنها، واگذاری بنادر به بخش خصوصی برای سرمایهگذاری آغاز میشود که به نظر میرسد مراحل اجرایی آن تا حدود دو ماه آینده آغاز شود.
برای واگذاری بنادر کوچک شرایطی عنوان شده است؛ از جمله اینکه متقاضی نباید از بخش دولتی باشد. برای واگذاری بنادر کوچک به بخشخصوصی در مراحل اولیه اهلیت سرمایهگذار از جهات مختلف مورد بررسی قرار میگیرد و پسازآن با ارزیابی پارامترهای مختلف، بنادر کوچک به ارائهکننده بهترین طرح از نظر میزان سرمایهگذاری، میزان درآمدزایی و میزان اشتغالزایی و دیگر پارامترها واگذار میشود.
بنادر کوچک، بنادری هستند که امکان پهلودهی شناورهای بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تنی را دارند. این بنادر مجهز به موج شکن، محوطه نگهداری کالا و مواردی از این دست بوده و مجموعه عوامل حاکمیتی از جمله سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک در آنجا مستقرند.
طبق بررسی آماری سال ۱۳۹۴، بنادر کوچک از نظر وزنی حدود ۷،۵ درصد از کل مبادلات تجاری کشور را به خود اختصاص داده اند. از نظر ارزشی نیز این رقم نیز بیش از ۹ درصد بوده و این بدان معناست که بیش از ۹ درصد از ارزش کل کالاهای تجاری کشور به بنادر کوچک اختصاص دارد.
منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی تهران
احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویتسازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی میتواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد
احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.
امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعههای اداری و تجاری، رستورانها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل میشود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعهیافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کردهاند که این نوید داده میشود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرینپرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاکپشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به استفاده از کشتی غولپیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…