آزادراه بندر جاسک ـ مشهد؛ احیا کننده سفرهای تفریحی به نیمه شرقی و سواحل مکران

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر با تاکید بر اینکه ساخت آزادراه بندر جاسک ـ مشهد؛ احیا کننده سفرهای تفریحی به نیمه شرقی و سواحل مکران است تصریح کرد: توسعه گردشگری بدون راه­‌های جاده­‌ای مناسب فقط یک رویاست!

آزادراه-بندر-جاسک-مشهد

به گزارش مارین‌پرس، حلقه مفقوده و گلوگاه اصلی اینست که سفرهای تفریحی مردم ایران به سمت سواحل جنوب شرقی کشور (مکران) تقریبا وجود ندارد چراکه راه‌­های جاده‌ه­ای این مناطق، کم عرض، غیرایمن، طولانی و بدون خدمات جاده‌­ای مناسب هستند.

وقتی ما طرح توسعه یک منطقه را می­‌نویسیم ولی از تاثیرات گردشگری و زیرساخت‌های مورد نیاز آن غفلت کنیم، نتیجه‌ه­ای بغیر از شرایط حاضر نخواهیم داشت.

مزیت عمده توسعه گردشگری این است که اشتغال گسترده، متنوع، با سرمایه‌­های کوچک و مطابق با توانایی‌­های بخش خصوصی کوچک و حتی خانواده‌­های روستایی ایجاد می‌­کند. توسعه همه جانبه و عادلانه مناطق شرقی و جنوب شرق کشور بدون یک آزادراه که شمال و جنوب را بهم متصل کند، یک رویای تعبیر ناشدنی است.

آزادراه جاسک ـ مشهد، با رفع این معضلات و ایجاد رونق گردشگری و جذب مسیرهای سفر استان‌های شرقی کشور و همچنین دسترسی جاده­ای به کشورهای همسایه، باعث احیای نیمه شرقی کشور و پرجمعیت­‌تر شدن شهرها و روستاهای این مناطق می­‌شود.

آیا تحول در مناطق ساحلی مکران و نیمه شرقی صرفا با تکیه بر طرح‌­های صنعتی و بندری امکان پذیر است؟

محمد مونسان عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر و کارشناس معماری می‌گوید: امروزه شاهد ایجاد طرح‌­های صنعتی بزرگی نظیر توسعه بنادر، پالایشگاه­‌ها و صنایع پتروشیمی، شیلات و غیره در این مناطق هستیم ولی اینچنین طرح­‌هایی به دو دلیل نمی‌توانند در آینده نزدیک، تحولات اساسی و اشتغال فراگیری را در این مناطق ایجاد کنند.

وی می‌افزاید: دلیل اول، هریک ازاین طرح‌­ها نیازمند صدها یا هزاران میلیارد تومان سرمایه‌­گذاری هستند که عمدتا از توان بخش خصوصی خارج است و بخش دولتی نیز با مشکلات عدیده تامین اعتبارات مواجه هست و جذب سرمایه­‌گذار خارجی نیز بدلیل تحریم‌­ها دشوار است لذا طرح‌­ها عمدتا با تاخیر­های طولانی یا تعطیلی مواجه می­شوند و دلیل دوم هریک از این طرح­ها عمدتا اشتغالی در حد چند ده یا چند صد نفر ایجاد می­کنند که در مجموع اشتغال چند هزار نفری را میتوانند باعث شوند درحالیکه برای اسکان 5 میلیون نفر در این سواحل باید اشتغال میلیونی ایجاد کرد.

 این کارشناس تصریح می‌کند: طبق نظر کارشناسان صنعت نفت و پتروشیمی، یک مگاپروژه‌ی پتروشیمی با ظرفیت سالانه یک میلیون و 600 هزارتن، درنهایت بین 2000 تا 2500 نفر را می‌تواند در محل پروژه و حداکثر 1000 نفر را در دفتر مرکزی و بخش اداری به خدمت بگیرد و حداقل 9 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد! ساخت یک مجتمع پتروشیمی نیز در بهترین حالت و بدون مشکلات خاص، بین 3 تا 4 سال طول می‌کشد. صنعت توریسم و هدایت سفرها و گردشگری خانواده­‌های ایرانی به سمت این سواحل، دقیقا همان حلقه مفقوده­ای است که کمتر بدان توجه میشود.

وی ادامه می‌دهد: برای ایجاد هر یک شغل در صنایع مختلف بطور متوسط باید 400 میلیون تومان هزینه کرد و البته برای صنایع سطح بالاتر مانند پتروشیمی، برای ایجاد هرشغل باید 3 میلیارد تومان و برای صنایع فولاد 1 میلیارد تومان هزینه کرد. حالا تصور می­کنید برای ایجاد هرشغل در بخش گردشگری چقدر باید سرمایه­‌گذاری کرد؟ این عدد برابر 30-70 میلیون تومان برای ایجاد هرشغل است و اینست معنی معجزه و جادوی گردشگری در اشتغالزایی. گردشگری از نظر کسب در آمد نیز بعد از صنعت خودروسازی و نفت قرار دارد اما این دو صنعت مثل صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال غیر مستقیم نقش ندارد و از طرفی دیگر نیمه شرقی کشور سهم بسیار ناچیزی از سبد گردشگری کشور دارند. وقتی صحبت از گردشگری می­کنیم عمدتا نگاه­‌ها به سمت گردشگر خارجی می‌رود که این اشتباه است و بخش مهمی از این درآمد مربوطبه سفر خود خانواده­های ایرانی به شهرهای دیگر است که میتواند انبوهی از جمعیت را روانه شهرهای دیگر کند.

توسعه گردشگری بدون راه‌­های جاده‌­ای مناسب فقط یک رویاست!

مونسان تصریح می‌کند: فرض کنید هم اکنون فردی بخواهد از مشهد به سمت سواحل مکران (مثلا جاسک) برود و یک مسافرت خانوادگی با اتومبیل شخصی داشته باشد. سه مسیر مختلف از جاسک (در میانه طول سواحل مکران) به سمت مشهد وجود دارد که طولی در حدود 1600-1700 کیلومتر دارد و بدلیل نامناسب و پرپیچ و خم بودن این مسیر، طول مسافرت در حدود 22 ساعت می­باشد که خاطره یک سفر پرمشقت، پرخطر و خسته­‌کننده را تداعی می­کند که هرگز تکرار و به دیگران توصیه نخواهد شد!

آزادراه بندر جاسک ـ مشهد احیا کننده سفرهای تفریحی به نیمه شرقی و سواحل مکران

وی ادامه می‌دهد: این در حالیست که اگر یک آزادراه از جاسک تا مشهد احداث شود، مسیر دسترسی به 1200 کیلومتر خواهد رسید و با توجه به سرعت حرکت بیشتر در آزادراه، مدت زمان مسافرت به 10-12 ساعت کاهش خواهد یافت.

آزادراه بندر جاسک ـ مشهد احیا کننده سفرهای تفریحی به نیمه شرقی و سواحل مکران

وی می‌گوید: اگر آزادراه حرم تا حرم (قم تا مشهد) اجرایی شود، این آزادراه می‌تواند از جاسک تا یکی ازشهرهای نزدیک مشهد و مجاور این آزادراه مانند نیشابور یا سبزوار ادامه یابد که هم منجر به کاهش طول آزادراه و کاهش سرمایه­ مورد نیاز می­گردد و هم میتواند راه دسترسی مسافران عبوری از شمال به سمت جنوب کشور (یا برعکس) را تسهیل کند.

مونسان می‌گوید: مسیر آزادراه شمال – جنوب (جاسک – مشهد) در نیمه شرقی کشور میتواند یک مسیر پرترافیک و پرسود باشد چراکه دو قطب مهم را در شمال و جنوب خود دارد: 1(وجود سواحل مکران (در جنوب این مناطق) با جاذبه­‌های خاص گردشگری ساحلی و دریایی و اهمیت خاص ترانزیتی 2) وجود شهر مشهد (در شمال این منطقه) به عنوان قطب بزرگ گردشگری کشور (با 25 میلیون نفر مسافر و گردشگر در سال) که اگر صرفا مسافرت‌های نیمه شرقی کشور (استانهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی- با 20 میلیون نفر جمعیت) از طریق این محور انجام شود، باعث احیای اقتصادی شهرهای موجود در این مسیر خواهد شد. ضمن اینکه خود شهر مشهد به تنهایی 3 میلیون نفر جمعیت دارد.

کارشناس معماری می‌گوید: از مزایای احداث آزادراه در این مسیر اینست که اغلب زمین­‌های این مناطق بلامعارض بوده و برای تملک آنها نیاز به خرید زمین از مالکان حقیقی و حقوقی نیست. همچنین با اتصال این آزادراه به بندر چابهار و برخی شهرهای مرزی از قبیل دوغارون، سرخس و باجگیران، اهمیت بین­‌المللی وترانزینی این آزادراه افزایش چشمگیری یافته و توجیه اقتصادی آن را افزایش می­دهد به گونه­ای که میتوان انتظار داشت بازگشت سرمایه از طریق دریافت عوارض تردد در مدت کمتر از 10 سال محقق شود. در واقع این آزادراه، مسیر مسافرتهای توریستی و تجاری از کشورهای افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان را به سمت سواحل مکران را تسهیل می­کند. هرگز نمیتوان شعار توسعه یک منطقه را سر داد در حالیکه جاده‌­های دسترسی به آن منطقه بسیار ناهموار، طولانی، پرخطر و غیر امن و بدون پشتیبانی و ارائه خدمات مناسب هستند.

 چرا شهر جاسک؟

این کارشناس تاکید می‌کند: نباید کل تمرکز توسعه و سرمایه­‌گذاری در سواحل مکران صرفا بر چابهار باشد چون قطعا باعث آبادانی یک نقطه و رهایی طول سواحل مکران می‌­شود. در حد فاصل وسط بین بندرعباس و چابهار باید حتما یک شهر بزرگ دیگری با امکانات کامل و دسترسی جاده­ای مناسب و سریع ایجاد شود. جایی مانند جاسک. نباید فاصله 800 کیلومتری بین بندرعباس و چابهار بدون حتی یک شهر آباد و بزرگ رها شود. دلایل زیر را می­توان برای ضرورت این امر برشمرد: 1(دسترسی به سواحل مکران برای کسانیکه قصد سفر به این مناطق را داشته باشند نزدیکتر و راحت­تر خواهد شد. چابهار در منتهی الیه شرقی سواحل مکران بوده و دورتر از مرکز ایران است (نسبت به جاسک). 2) چابهار بدلیل مجاورت با مرز پاکستان، همچنان از برخی تهدیدات امنیتی رنج می­برد. ایجاد یک شهر در وسط سواحل مکران با فاصله حدود 400 کیلومتری از مرز پاکستان، امنیت بیشتری رابه ارمغان می­آورد. 3) چابهار بدلیل احداث طرح­‌های توسعه­‌های عظیم مانند بندر شهید بهشتی و طرح‌­های متعدد پتروشیمی و شیلات به اندازه کافی توسعه خواهد یافت و نگرانی از این جهت وجود ندارد. 4 مسیر راه آهن در دست احداث چابهار- مشهد- سرخس به اندازه کافی در احیای مناطق اطراف چابهار موثر خواهد بود و لذا فرصت آزادراه را باید برای شهرهای دیگر نیز در نظر گرفت. ضمن اینکه امکان اتصال این آزادراه به چابهار نیز وجود دارد.

آزادراه بندر جاسک ـ مشهد احیا کننده سفرهای تفریحی به نیمه شرقی و سواحل مکران

وی خاطرنشان می‌کند: لذا امید است اهمیت و ضرورت چنین طرحی از هم­‌اکنون درک شده و این پروژه از زبان نخبگان استانی، نمایندگان محلی در مجلس، مسئولین محلی و استانی مطرح شود تا انشاء الله در برنامه­‌های وزارت راه گنجانده شده و ظرف ده سال آینده شاهد اجرای آن باشیم. تغییر تقسیمات استانی جنوب کشور و تشکیل استان مکران شرقی و استان مکران غربی می­تواند کمکی به تسریع اجرای چنین طرح­‌هایی باشد.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

2 دیدگاه برای “آزادراه بندر جاسک ـ مشهد؛ احیا کننده سفرهای تفریحی به نیمه شرقی و سواحل مکران

  1. چطور چنین چیزی ممکن هست وقتی بودجه این مناطق کفاف امور روزمره را هم نمیده؟
    الان آسفالتهای داخل شهری داغون هست اونوقت بیان جاده سه بانده بزنن آخه

  2. اینجور طرح ها نیاز به بودجه ملی داره مثلا صندوق توسعه ملی که باید توجیه نمایندگان مجلس و دولت رو داشته باشه و سپس دستور رهبری.
    اگر قرار به بودجه های معمولی استانی باشه تا 100 سال دیگه هم نمیشه خب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تولید قایق گشتی خودران با توانمندی‌های استثنایی

س مهر 2 , 1398
بعد از تولید یدک کش خودران دریایی حالا نوبت به تولید قایق گشتی خودران با سرعت و چابکی بالا رسیده است.
تولید قایق گشتی خودران با توانمندی‌های استثنایی

شاید برای شما جالب باشد