پنج نفتکش غول آسایی که از رده خارج شدند

با پیشرفت چشمگیر صنعت کشتی‌سازی در دهه‌های اخیر، مالکان کشتی و شرکت‌های کشتیرانی، کشتی‌های بزرگتری را سفارش می‌دهند که نفتکش‌ها نیز این قاعده مستثنی نیستند. سفارش‌های جدید به معنی از رده خارج شدن کشتی‌های قدیمی‌تر هستند. در این مطلب قصد داریم به 5 نفتکش که در زمان ساخت خود رکوددار محسوب می‌شدند اما الان اوراق شده اند بپردازیم.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، این پنج نفتکش غول‌پیکر، بین اواسط تا آخر دهه هفتاد میلادی ساخته و سه فروند از آن‌ها در کمتر از یک دهه به دلایل مختلف اسقاط شدند. مابقی نیز بااینکه عمر نسبتاً طولانی‌تری داشتند اما درنهایت از رده خارج شدند.

حال، نگاهی به پنج فروند از بزرگ‌ترین نفتکش هایی که تاکنون ساخته‌شده‌اند می­‌اندازیم:

1.Seawise Giant

با طولی بیشتر از برج امپایر استیت، غول سی­وایز بزرگ‌ترین کشتی ساخته‌شده دنیا تا به الآن است. این کشتی بیشترین وزن مرده، 24.6 متر و ارتفاع جابه‌جایی 657.019 تن را دارا بوده است. به خاطر ابعاد غول­پیکرش نمی‌توانست از کانال سوئز و کانال پاناما عبور کند.

این کشتی در سال 1979 توسط صنایع سنگین سومیتومو در کشتی‌سازی اوپامای ژاپن برای صاحب ژاپنی‌اش ساخته شد.

پنج نفتکش غول آسایی که از رده خارج شدند

در طی جنگ ایران و عراق، غول سی وایز که در حال عبور از تنگه‌­ی هرمز بود موردحمله جنگنده‌های عراقی قرار گرفت و خسارت وارده به آن باعث شد که کشتی را ازدست‌رفته اعلام کنند؛ اما کشتی آسیب‌دیده توسط نورمن اینترنشنال خریداری و برای تعمیر به سنگاپور فرستاده شد.

در سال 1991 با نام Happy Giant (غول خوشحال) دوباره به دریاها بازگشت. پس از مدت کوتاهی توسط Jorgen Jahre خریداری شد و نامش به Jhare Viking تغییر پیدا کرد و در سال 2004 به تانکر انبار میدان نفتی قطر تبدیل شد و سرانجام این کشتی غول‌پیکر در سال 2010 در هند اسقاط شد.

چهار کشتی بعدی به کلاس باتیلوس تعلق دارند و همگی در کشور فرانسه ساخته‌شده‌اند که با داشتن وزن مرده میانگین 555000 تن، بزرگ‌ترین کشتی‌ها ازنظر تناژ ناخالص می‌باشند.

2.Pierre Guillaumat

این نفتکش کلاس باتیلوس در سال 1977 برای شرکت ملی کشتیرانی فرانسه ساخته و در سال 1983 از رده خارج شد. ابعاد غول‌پیکر آن اجازه­ی تردد از کانال پاناما را نمی‌داد و آبخور بالایش باعث می‌شد اجازه ورود به تعداد محدودی از بندرها را داشته باشد.

پنج نفتکش غول آسایی که از رده خارج شدند

به خاطر دلایل ذکرشده، برای صاحبانش سوددهی کافی نداشت و کمی بعد نامش توسط شرکت هیوندای تغییر پیدا کرد و برای اسقاط شدن راهی کره جنوبی شد.

3.Batillus

این نفتکش غول‌آسا برای shell oil در سال 1976 ساخته شد. شرایط بازار جهانی نفت در سال‌های بین 1977 تا 1980 پیشرفتی نکرد و در سال 1982 تنها به دو سفر بسنده کرد. باتیلوس در اواسط سال 1983 آخرین سفرش را انجام داد و دو سال بعد شرکت Shell Oil تصمیم به اسقاط کردن آن تنها با کمتر از 8 میلیون دلار گرفت. سپس باتیلوس مسیر تایوان را برای از رده خارج شدن پیش گرفت.

پنج نفتکش غول آسایی که از رده خارج شدند

4.bellamya

Bellamya یکی دیگر از کشتی‌های کلاس باتیلوس به سفارش شرکت Shell Oil است. ساخت این نفتکش یک ماه پس از به‌آب‌اندازی باتیلوس به اتمام رسید و در سال 1976 شروع به سرویس‌دهی کرد.

پنج نفتکش غول آسایی که از رده خارج شدند

در طی سال‌ها شرایط بازار جهانی نفت تغییری نکرد و مثل کشتی مشابهش، نتوانست به کشورهای زیادی سفر کند و در سال 1984 از سرویس‌دهی خارج و درنهایت در سال 1986 در یولسان کره جنوبی اسقاط شد.

5.prairial

Prairial تنها نفتکشی از سری باتیلوس بود که توانست بیشتر از یک دهه سرویس‌دهی کند و 24 سال عمر کرد. در طی عمر این کشتی، چندین بار نامش عوض شد که می‌توان به Sea Brilliance-Hellas Fos-Sea Giant اشاره کرد. او سومین کشتی غول‌آسای جهان تا به امروز بوده و از لحاظ اندازه تنها از دو کشتی اولی کوچک‌تر است.

پنج نفتکش غول آسایی که از رده خارج شدند

ساخت Prairial در سال 1971 تمام و در 1983 قرار گرفت. در سال 1985 فروخته شد و نامش به Sea Brilliance تغییر پیدا کرد و سرانجام در سال 2003 به کارگاه اسقاط کشتی گاندای در پاکستان فرستاده شد.

ترجمه از سید یاسین حسنی ضیابری

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

USNS مرسی؛ بیمارستان دریایی!

ش تیر 8 , 1398
عملکرد اصلی کشتی بیمارستانی، به همراه داشتن امکانات پزشکی و بیمارستانی به خصوص در نزدیکی مناطق جنگی برای امداد رسانی به نیروهای خودی است. گفتنی است که حمله به یک کشتی بیمارستانی، تحت عنوان جنایت جنگی شناخته می شود.
کشتی بیمارستان دریایی USNS MERCY

شاید برای شما جالب باشد