اقتصاد دریا محور افق تازه ای برای برون از اقتصاد متکی به نفت

کامران آتین، فعال سیاسی اجتماعی هرمزگان و سخنگوی اتحادیه صیادان کشور در یادداشتی با عنوان “اقتصاد دریا محور افق تازه ای برای برون از اقتصاد متکی به نفت” به بررسی توسعه دریامحور پرداخته است.

منطقه ویژه اقتصادی، صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس

کامران آتین


سرزمین ایران با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک خود در منطقه و جهان دارای نقشی کلیدی و حساس است، از همین رو و با توجه به دارا بودن بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر خطوط ساحلی، دسترسی به دریا در شمال و جنوب، دسترسی به آب‌های آزاد (اقیانوس هند)، مجاورت با منطقه استراتژیک خلیج‌فارس و تنگه هرمز و قرار گرفتن در کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی بایستی به دنبال توسعه پایدار با رویکرد دریایی باشد، تعبیری که تحت عنوان «توسعه دریا محور» به آن اشاره می‌شود.

از منظر بررسی‌های تاریخی، اجتماعی و جذابیت‌ سکونتی، مناطق ساحلی از جذاب‌ترین مناطق دنیا و بستر فعالیت‌های عظیم اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌روند به‌گونه‌ای که حدود دوسوم جمعیت جهان در محدوده ۶۰ کیلومتری حاشیه دریاها استقراریافته‌اند و بیش از ۸۰ درصد از شهرهای بزرگ جهان که امروزه به‌عنوان قطب‌های تجاری شناخته می‌شوند، در مناطق ساحلی قرارگرفته‌اند و این مهم بیانگر جایگاه توسعه دریا محور است.

کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه استفاده‌های گسترده‌ای درزمینهٔ گردشگری، استحصال انرژی، حمل‌ونقل ارزان و شیلات از دریا و سواحل دارند، به‌طوری‌که به ازای ایجاد یک شغل در بخش اقتصاد دریایی، ۴ شغل جانبی هم ایجاد می‌شود.

بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که سهم دریا از تولید ناخالص داخلی در کشورهای ساحلی پیشرفته مانند اتحادیه اروپا ۵۰ درصد است، اما این رقم در کشور ایران، باوجود قریب به ۶ هزار کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب و جزایر، فقط ۲ درصد است.

از همین رو لازم است نمایندگان در مجلس شورای اسلامی بجای گفتاردرمانی و وعده و وعیدهای نافرجام، باعزمی راسخ ، تدابیری عملی جهت توسعه کشور و مهار روند روزافزون گرانی‌های سرسام‌وار اندیشیده و با ارائه طرح و برنامه برای برون رفت از عقب گرد کشور و رفع مشکلات و نابسامانی‌های بی سابقه و تاریخی در مسیر رفاه و امنیت اقتصادی و معیشتی مردم اقدامات عملی به سرانجام رسانند.

وکلای ملت بدانند در این شرایط سخت و دشوار اقتصادی کشور و چالش معیشتی مردم ، اقتصاددریامحور با ظرفیت‌های شیلاتی، کشاورزی، گردشگری، ذخیره انرژی، بندری و تجاری می‌تواند جهت رونق اقتصادی، توسعه اشتغال و معیشت مردم نقش آفرین باشد.

بجاست نمایندگان محترم بجای گفتار درمانی و وعده و عیدهای بی سرانجام از ظرفیت، نظرات و راهکار نخبگان ملت استفاده و با طرح و برنامه به سوی اجرای برنامه‌های فوری برای مهار فشار اقتصادی بر مردم و مهار افت ارزش پول ملی اقدام کنند.


فعال سیاسی و اجتماعی هرمزگان و سخنگوی اتحادیه صیادان کشور

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بخش دریایی پارس جنوبی به نتیجه رسیده است

چ مهر 9 , 1399
وزیر نفت گفت: بخش دریایی پارس جنوبی به نتیجه رسیده است.
سکوی شماره هشت پارس جنوبی

شاید برای شما جالب باشد