سازمان صنایع دریایی قطب تحقیق و طراحی سامانه‌های رانش است

رئیس سازمان صنایع دریایی عنوان کرد: امروز سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع قطب تحقیق و طراحی در حوزه انواع سامانه‌های رانش است و موتور BMD900 و موتور برون‌نصب دریایی 200 اسب بخار تولید کردیم و موتور 1300 اسب بخار تولید داخل را دریایی خواهیم کرد.

امیر دریادار امیر رستگاری - رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع

به گزارش مارین‌پرس، امیردریادار مهندس رستگاری، با بیان اینکه از زمان ساخت ناوشکن جماران، سازمان صنایع‌دریایی به حوزه پیشرانه‌ها ورود کرد ابراز کرد: در زمان ساخت ناوشکن جماران با مشکل سیستم رانش مواجه شدیم زیرا فروشنده، شیطنت کرد و موتور ناقص برای ما فرستاد. آن زمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، در بهمن سال 88 دستور دادند که سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع روی مقوله سامانه رانش کار کند تا بتوانیم از این گلوگاه عبور کنیم.

رئیس سازمان صنایع دریایی اضافه کرد: بنابراین بدون فوت وقت، 4 طرح در وزارت دفاع تعریف شد و سازمان صنایع دریای به‌عنوان متولی این حوزه به مقوله ورود کرد و اکنون به‌عنوان پیشروترین سازمان در کشور روی موتورها کار می‎کند به صورتی که موتور BMD900 و موتور برون‌نصب دریایی 200 اسب بخار را تولید کردیم. موتور 1300 اسب بخار تولید داخل را دریایی خواهیم کرد. در حال تولید موتور واترجت هستیم و اکنون روی تیپ‌های دیگر موتورها کار می‌کنیم که هم درحوزه نظامی و هم غیرنظامی کاربرد دارد. همچنین با شورای عالی صنایع دریایی در راستای تولید موتور برون‎نصب 55 اسب بخار برای قایق‎های تفریحی در حال مذاکره هستیم. در نهایت تولید موتورهای آلومینیومی در برنامه‎های آتی ما قرار دارد.

وی با تاکید براینکه علاوه بر موتورهای احتراقی و درون‌سوز که نام‎برده شد، در حوزه موتورهای الکتریکی هم کار کرده‎ایم گفت: به‌صورتی‌که از سرریز دانش موتورهای زیردریایی که موتورهای DC الکتریکی هستند به طراحی و توانمندی دیزل‌های BLDC رسیدیم که تکنیک روز دنیا است و در زیردریایی استفاده می‌کنیم. همچنین از سرریز این دانش 3 الکتروموتور الکتریکی برای موتورسیکلت برقی، دوچرخه برقی و کولر آبی تولید کردیم.

رستگاری در پایان تصریح کرد: خوشبختانه امروز سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع قطب تحقیق و طراحی در حوزه انواع سامانه‌های رانش است و پروژه‌های بزرگی را یک به یک اجرا می‎کند. البته موتور را از صفر نمی‎سازیم که زمانبر شود بلکه موتورهایی را که در داخل بومی‎سازی شده است می‎گیریم و دریایی می‎کنیم.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

به آب انداخته شدن اولین کشتی با سوخت هیدروژنی

د خرداد 6 , 1398
شرکت ABB نیرو محرکه‌ای را برای کشتی جدیدی که به رودخانه Rhône در فرانسه انداخته شده فراهم کرده است.

شاید برای شما جالب باشد