سفر موفق زیردریایی چینی به عمیق ترین نقطه اقیانوس‌ها

گزارش ها حاکی است زیردریایی سرنشین دار چینی به نام «فن دو جه» (تلاشگر) ساعت ۸ و ۱۲ دقیقه امروز سه شنبه پس از رسیدن به عمق ۱۰ هزار و ۹۰۹ متری از سطح دریا موفق به نشستن بر روی بستر گودال ماریانا شد.

سفر به اعماق دریا جهان با زیردریایی

به گزارش مارین‌پرس، در این ماموریت سه غواص پس از چهار ساعت تلاش، یک عکس دسته جمعی را در حین سرو غذا در عمق ۱۰ هزار و ۹۰۹ متری دریا از خود منتشر کردند.

طبق گفته تیم اکتشاف، وقتی کشتی به عمیق ترین نقطه دریا رسید ۶ ساعت به جمع آوری داده ها و اکتشاف در کف دریا مشغول به کار شد.

عمق آن نقطه که به «نقطه عمیق» معروف است، تقریباً ۱۰ هزار و ۹۰۰ متر است فشار آب در این نقطه  ۱۱۰ کیلو پاسکال معادل ۲۰۰۰ فیل آفریقایی است.

پوسته کابین زیردریایی از تیتانیوم ساخته شده است ماده ای کامل با چگالی کم و مقاومت بالا که به غواصان اجازه می دهد تا نه تنها فشار آب را در ۱۰ هزار متری تحمل کنند، بلکه باعث کاهش جرم آنها نیز می شود.

زیردریایی سرنشین دار چینی به نام «فن دو جه» (تلاشگر)

تلاش چین برای کاوش عمیق در دریا با استفاده از زیردریایی سرنشین دار از سال ۱۹۸۶ آغاز شده است. ژوییه ۲۰۱۰، زیردریایی «جائو لیونگ» چین تا عمق ۳۷۵۹ متری رسید ژوئن سال ۲۰۱۶، همین زیردریایی موفق به کاوش در عمق ۷۰۶۲ متری شده بود.

به گزارش مارین‌پرس، درازگودال ماریانا ( Mariana Trench یا Marianas Trench) ژرفترین درازگودال اقیانوس‌های جهان و ژرفترین مکان پوسته کره زمین است.جایی که این گودال قرار دارد کف بخش شمال غربی اقیانوس آرام است.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مقایسه قدرت نظامی ایران با کشورهای منطقه

چ آبان 21 , 1399
در سطح منطقه، کشورهای ایران، عربستان و امارات متحده عربی به‌عنوان رقبای دیرینه مطرح هستند و همیشه در ارزیابی بودجه‌های نظامی، مورد توجه محافل مختلف بوده‌اند.
مقایسه قدرت نظامی ایران با کشورهای منطقه

شاید برای شما جالب باشد