صنعت جلبک با ظرفیت‌های دانش‌بنیانی توسعه می‌یابد

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری در صدد است به واسطه دانش محققان شرکتهای دانش بنیان، صنعت جلبک را توسعه دهد.

جلبک دریایی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، ایران کشوری است که با معضل کم‌آبی و خشکسالی دست به گریبان است. چالشی که تنها با کمک زیست‌بوم فناوری و نوآوری حل شدنی است. استفاده از طبیعت با چاشنی فناوری راهی است که می‌تواند راه‌گشا باشد. یکی از این روش‌ها توسعه فناوری‌های تولید محصولات مبتنی بر جلبک است.

 جلبک‌ها موجوداتی هستند که نیاز به آب شیرین ندارند و در محیطی با آب شور و لب شور نیز رشد می‌کنند و راندمان تولید بالایی دارند، به همین دلیل صنعتی مناسب برای کشور ایران محسوب می شود که با معضل خشکسالی دست به گریبان است.

طبق آمار موجود در گزارشات جهانی، در حال حاضر بازار جهانی ماکرو جلبکها (با نرخ رشد مرکب سالانه ۸.۵ درصد) معادل ۲۰ میلیارد دلار (USD) و بازار جهانی میکرو جلبکها (با نرخ رشد مرکب سالانه ۵.۲ درصد) معادل ۳۲ میلیارد دلار (USD) است که ایران توانسته حدود ۲۶۰ میلیارد تومان (معادل کمتر از ۶۲ میلیون دلار) از این بازار را نصیب خود کند. سهمی که می‌تواند با کمک بازیگران دانش‌بنیانی کشور بیشتر و دریچه‌ای جدید و ثروت‌زا در اقتصاد کشور باز کند.

البته که فعالیت بیش از ۶۰ شرکت در زمینه جلبک یکی از افتخاراتی است که زیست‌بوم فناوری و نوآوری برای کشور به ارمغان آورده است اما این عددها کافی نیست و باید با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی و واقعی کشور به این حوزه ورود کنیم. ظرفیت‌های علمی که می‌تواند همه نیاز جامعه را پاسخ دهد.

بازار این حوزه در کشور به دلیل نوپا بودن، بازار حداقلی است، اما با توجه به وجود ۱۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی برای تولید جلبک و ظرفیت‌های مختلف ایجاد شده پتانسیل رشد این حوزه بسیار بالا است و امید است با تکمیل طرح‌های در دست ساخت و شروع تولید انبوه آنها بازار داخلی رشد بیشتری بیابد.

بر اساس آمارهای موجود، سهم واردات از این بازار ۲۴۴ میلیارد تومان (معادل ۵۸ میلیون دلار) و سهم تولید داخل از این بازار ۱۵.۲ میلیارد تومان (معادل ۳.۶ میلیون دلار) است.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه این صنعت پربازده و اقتصادی با اتکا به داشته‌های علمی کشور، اقدام به تدوین نقشه راه عملیاتی توسعه فناوری‌های تولید جلبک در کشور کرده است. این هدف با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان محقق می‌شود.

ایران می‌تواند با اتکا به این فناوری کاربردی در کشور پاسخی علمی و درست به چالش‌هایی مانند «تغییرات اقلیمی آب‌وهوایی»، «خشکسالی و عدم دسترسی به منابع آب شیرین کافی»، «وجود آب‌های لب‌شور و شور» و «گستره وسیع بیابان و خاک‌های غیرقابل کشت در کشور» دهد.

ستاد در این حوزه در تلاش است تا با توسعه صنعت جلبک نیاز بازار داخلی و حتی کشورهای همسایه را هم پاسخ دهد. ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بنا بر سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، به دنبال افزایش سهم اقتصاد زیستی در اقتصاد کشور است.

شناسایی چالش‌ها و ظرفیت‌های تولید جلبک

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این‌باره گفت: ظرفیت‌ها و فرصت‌های مختلف صنعت جلبک را شناسایی کرده‌ایم و به دنبال راه‌کارهای توسعه آن هستیم. سال‌های گذشته بخش‌های خصوصی و دولتی به صورت پراکنده در زمینه تولید جلبک کار کرده‌اند، اما با وجود ظرفیت بالای این صنعت در کشور هنوز در این زمینه به تولید انبوه نرسیده‌ایم.

قانعی داد: ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطالعات زیادی درباره ظرفیت‌ها و چالش‌های تولید جلبک مانند میکروجلبک‌ها و جلبک های دریایی با همکاری بخش خصوصی انجام داده است.

به گفته وی، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ستاد در سال جاری توسعه صنعت جلبک در کشور است که این مهم، با همکاری همه بازیگران این عرصه صورت خواهد گرفت.جلبک‌های دریایی در صنایع مختلفی چون تولید کود طبیعی، غذای دام، تامین غذای انسان، تهیه داروها، تصفیه فاضلاب ها، تولید محصولات آرایشی و بهداشتی و غیره کاربرد دارند.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بندر چند منظوره خمیر با ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی به بهره برداری می رسد

د تیر 16 , 1399
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بندر چند منظوره خمیر با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی پایان سال جاری مورد بهره برداری قرار می گیرد.
اسکله چند منظوره بندر خمیر

شاید برای شما جالب باشد