نوشهر اولین شهر ساحلی ایران که دارای نماد شهری می‌شود

شهردار نوشهر از احداث نخستین جزیره مصنوعی کشور در دریای کاسپین خبر داد و گفت: مجوز و موافقت اولیه برای احداث نخستین جزیره مصنوعی کشور در دریای کاسپین صادر شد.

نخستین جزیره مصنوعی در بندر نوشهر در دریای کاسپین
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مرین‌پرس، علی امانی شهردار نوشهر بعدازظهر امروز از نخستین جزیره مصنوعی کشور در دریای کاسپین رونمایی کرد و گفت: جانمایی این جزیره در منطقه زیبا با چشم‌انداز رویایی از جنگل و دریا در ورودی شرقی این شهرستان مقابل پارک نگین قرار دارد که طرح مطالعاتی و طراحی آن توسط شرکت طراحان بندر سازه پارس صورت گرفته است.

وی گفت: در سال جدید مقدمات برگزاری فراخوان جهت تعیین سرمایه‌گذار بخش خصوصی و شروع کار در دستور کار قرار می‌گیرد چرا که مجوز آن توسط اداره سازمان بنادر و دریانوردی و میراث فرهنگی و گردشگری مازندران صادر شد.

شهردار نوشهر با بیان اینکه طرح مطالعاتی و طراحی آن انجام شده است، ادامه داد: مقدمات برگزاری فراخوان برای تعیین سرمایه گذار بخش خصوصی و شروع کار امسال در دستور کار قرار می گیرد.

امانی افزود: در طراحی این جزیره منحصر به فرد که به شکل گل اُرکیده است، دو برج نیز برگرفته از میوه بلوط جنگل‌های هیرکانی ساخته خواهد شد.

رعایت تمام مسائل زیست محیطی در ساخت نخستین جزیره مصنوعی شمال کشور

او با بیان اینکه در ساخت این جزیره تمام مسائل محیط زیستی اعمال خواهد شد، گفت: این جزیره در فاصله یک کیلومتری ساحل در عمق چهار و نیم تا هفت متری ساخته و با یک پل و عرشه به ساحل وصل می شود.

شهردار نوشهر وسعت این جزیره را ۱۸ هکتار اعلام کرد و افزود: در طراحی آن امکانات خاص و بی نظیری همچون اسکله با قابلیت پذیرش ۳۰۰ شناور، هتل ۵ ستاره، رستوران دریایی، شهر بازی، مجموعه ورزشی و تفریحی، استخر، سالن همایش و باند فرود بالگرد در نظر گرفته شده است.

امانی با بیان اینکه برای احداث این جزیره از رسوبات و ماسه های دریایی استفاده خواهد شد، افزود: حوضچه آرامش جزیره قابلیت پذیرش کشتی تفریحی تا طول ۴۰ متر را خواهد داشت و از مزایای آن می توان به تحول صنعت توریسم، جذب گردشگران داخلی و خارجی، اشتغالزایی و کمک به اقتصاد پایدار شهر اشاره کرد.

ویدئو منتشر شده از اولین جزیره مصنوعی دریای کاسپین توسط شهرداری نوشهر | مشاهده در کانال

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

یک دیدگاه برای “نوشهر اولین شهر ساحلی ایران که دارای نماد شهری می‌شود

  1. “وعده‌ی جزیره‌ای”؛ آخرین پل تاکتیکی شورا و شهرداری پنجم نوشهر به دوره ششم!!

    رمزگشایی علل طرح وعده‌ی احداث “جزیره مصنوعی” در آخرین روزهای عمر شورای اسلامی دوره پنجم بندر شهر نوشهر…!!

    نوشهر؛ پیمان شعبانی‌تبار:
    “وعده‌ی قرن”؛ با انتشار خبر احداث جزیره مصنوعی در آبهای دریایی نوشهر _به نقل از شهرداری و شورای اسلامی دوره پنجم این شهر بندری_، به شهروندان هدیه شد!!
    با توجه به فاصله یک کیلومتری این “وعده” از ساحل و با وسعت ۱۸ هکتار مساحت در عمق حدود ۵ متر الی ۷ متری، می‌توان با اطمینان امید داشت که این وعده‌ی (یا در حقیقت؛ “ایده”) عظیم به عنوان “وعده قرن” در کتاب “گینس” به ثبت برسد!!
    افتخار “وعده قرن” که استارت اولیه آن به عنوان “شعارِ انتخاباتی” دوره دوم شورای اسلامی شهر نوشهر کلید خورد، در دوره چهارم شورا حتی طرح اولیه مطالعاتی را تجربه کرد و در این دوره به عنوان “هدیه قرن” از سوی شهردار این شهر بندری رسانه‌ای گشت.
    انتظار می‌رود؛ شهرداری و شورای اسلامی دوره پنجم بندر شهر نوشهر؛ در کنار لیست کردن وعده‌های انتخاباتی خود که امروز به آن جامه‌ی عمل پوشانده‌اند، در خصوص فقره‌ی “هدیه‌قرن” که امروز از یک ایده فراتر نرفته است؛ نسبت به شرح هزینه‌های مطالعاتی این پروژه توضیح دهند!!
    جدا از زیبایی و عظمت با شکوه این ایده که در صورت تحقق می‌تواند به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جاذبه گردشگری نوار ساحلی شمال ایران به شمار آید، انصافاً خلاقیت قابل تاملی در آن نهفته است! خلاقیتی که کرسی مدیریت شهرداری دوره پنجم را به سکان مدیریت شهری دوره ششم شورای اسلامی بندرشهرِ نوشهر پیوند خواهد زد!! …و حتی فراتر؛ می‌تواند باورپذیر ترین امید برای تکرار موفقیت ۲ گزینه شورای فعلی در انتخابات پیشِ‌رو نیز به شمار آید!! البته در صورتی که تکنولوژی سخت‌افزاری اجرای مراسم کلنگ‌زنی این “وعده قرن” در عمق حدود ۷ متری، برای شورا و شهرداری دوره پنجم فراهم باشد!!
    ایده‌ای که در هر دوره انتخابات شوراهای ادوار پیشین، به عنوان شیرین‌ترین وعده‌ی انتخاباتی مطرح می‌شد، اینبار در بیابان وسیع وعده‌های محقق نشده، در آستانه ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی، به عنوان؛ “بزرگ‌ترین طرح قرن”، به شهروندان هدیه شد!!
    همان‌گونه که پیش‌نیازِ احداث “بزرگراه برون‌شهری”، توسعه، بهسازی و تعریض جاده‌ها و کمربندی حوزه شهری می‌باشد؛ کاش پیش از رسانه‌ای نمودن این “وعده قرن”، ابتدا طرحی جهت تعیین تکلیف حدود ۴ کیلومتر نوار ساحلی آزاد شده از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر بندری نوشهر ارائه می‌گشت تا افکار عمومی به این باور نرسند که “طرح قرن”، چیزی جز “وعده قرن” و “تاکتیک انتخاباتی” نمی‌تواند باشد!!
    تحقق وعده‌ای با مشخصه‌های اعلامی که انجام آن دست‌کم محتاج ۲ و حتی ۳ دوره عمر شوراهاست و از بُعدِ مالی، نیازمند اعتباری بالغ بر اعتبار عمرانی چند سال این استان می‌باشد؛ با چه منطق و شهامتی، به عنوان “هدیه قرن” شورا و شهرداری دوره پنجم نوشهر مطرح شد؟!
    البته پسندیده‌تر آن بود که به‌جای استفاده از واژه‌ی “هدیه قرن”، از واژه “وعده قرن” بهره می‌بردند!! وعده‌ای که عمری بالغ بر یک دهه و نیم را تا به امروز پشت سر گزارده است!!
    نظر به اندک‌زمان باقیمانده تا ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی، یقینا بزودی شاهد “وعده‌های قرن جدید” نیز خواهیم بود!!
    با توجه به پیشبینی سونامی قریب‌الوقوع وعده‌ها در روزها و هفته‌های پیشِ‌رو و از آنجایی که هیچ عضو شورایی از ادوار گذشته تاکنون، در مقامِ پاسخگویی به وعده‌های تحقق نیافته خود قرار نگرفته است؛ پیشنهاد می‌گردد؛ شهروندان عزیز، فارغ از هیجان‌زدگی طبیعی ایام انتخابات، در کنار اِشرافی که به فرصت‌ها، قابلیت‌ها و چالش‌های حوزه انتخابیه خویش دارند، در راستای شناخت شایستگی‌های کاندیداهای حوزه خود، تناسب سوابق حرفه‌ای و مدارج تحصیلی افراد با دایره وظائف مورد انتظار شوراهای اسلامی را نیز از نظر دور نگردانند تا برای یکبار هم که شده؛ شاهد حضور افرادی در کرسی شوراها باشیم که بدانند، وعده را هدیه نمی‌دهند…؛ به وعده‌ها عمل می‌کنند!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تقابل با زيردريا­‌یی‌های اسرائيلی؛ آيا ايران آماده اين تقابل در آب‌های دوردست است؟

س فروردین 10 , 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، در یک ماه اخیر چندین مرتبه کشتی‌های تجاری ایران و اسرائیل مورد حمله متقابل قرار گفته‌­اند که آخرین مورد آن، حمله به کشتی ساویز در دریای سرخ بوده است. این کشتی برای پشتیبانی کشتی‌های نظامی ایران در مقابله با دزدی دریایی برای چند […]
زیردریایی کلاس دلفین نیروی دریایی اسرائیل ساخت آلمان

شاید برای شما جالب باشد