عملیات لایروبی اسکله قدیم بندرخمیر به منظور ارتقای ضریب ایمنی ترددهای دریایی و تحقق مطالبات مردمی و شناورداران سنتی درحال انجام است.
به گزارش راد، حسین عباسنژاد در این باره گفت: به دنبال کاهش چشمگیر عمق اسکله گمرک بندرخمیر که در گذشته نقش مهمی در تجارت دریایی منطقه داشته، کار لایروبی اسکله قدیم بندرخمیر در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفته است.
حسین عباسنژاد افزود: تغییرات اقلیمی منجر به رسوب لای ناشی از سیلابهای سهمگین از یک سو و نیز رعایت نکردن حریم لازم از سازههای موثر بر رسوبگذاری مجاور از سوی دیگر دلایل کاهش عمق اسکله قدیمی بندر خمیر است.
وی با اشاره به لایروبی اسکله قدیم بندرخمیر را از ۲۷ اسفندماه سال گذشته گفت: این اقدام اداره کل بنادر استان در راستای تحقق خواستههای مردمی و مسئولان شهرستان خمیر و با هدف افزایش ظرفیت پهلوگیری شناورهای سنتی و ارتقای ضریب ایمنی ترددهای دریایی در این اسکله آغاز شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان رونق تخلیه و بارگیری شناورهای سنتی (لنجها) و امکان ماندگاری شناورهای سنتی در ساعات مختلف شبانهروز و در شرایط جزر و مد را از دیگر اهداف عملیات لایروبی اسکله قدیم بندرخمیر برشمرد.
عباسنژاد افزود: مطالعات لازم از جمله هیدروگرافی و شناخت توپولوژی منطقه، بررسی جنس بستر و ارزیابی، هماهنگی شیوه برداشت و تعیین محل لایریزی از ابتدای سال گذشته با هماهنگی سازمانهای مربوطه انجام و پیمانکار مورد اعتماد در این مورد نیز مشخص شد.
به گفته وی؛ در مرحله نخست با استفاده از یک بیل مکانیکی دوزیست دارای دکل ۱۸ متری انجام لایروبی پای اسکله به میزان ۱۶ هزار متر مکعب و حمل لای به خشکی آغاز و در مرحله نهایی نیز تا میزان ۲۵ هزار متر مکعب لایروبی از طریق افزایش ظرفیت و توان بیل مکانیکی دارای دکل ۲۴ متری برای اطمینان از ترابری ایمن شناورها برنامهریزی شده است.