تدوین سند راهگشای اقتصاد دریا محور| علت کُندی توسعه بندر چابهار چیست؟

بازار؛ گروه راه و مسکن: چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت ماه جاری با حضور نمایندگان کشورهایی خارجی از جمله ژاپن، کانادا و هند برگزار می‌شود.

این همایش از این منظر دارای اهمیت است که قرار است توانایی ایران را در ساخت سازه های دریایی به کشورهای حاضر در همایش نشان دهد.

به گفته علی فتحی، معاون مهندسی و توسعه آموزش زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است: در تولید تجهیزات و تأمین قطعات اقدامات خوبی صورت گرفته است و به برخی فناوری‌ها ورود کرده‌ایم و در این مسیر از پتانسیل داخلی استفاده خواهیم کرد. در تجهیزات استراتژیک بخشی از تولید توسط تولیدکنندگان داخلی انجام می‌شود و در بخش دیگری با شرکت‌هایی مذاکره کرده‌ایم تا با ورود فناوری‌های نوین این بخش عملیاتی شود.

او می گوید: سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی همکاری با همه طرف‌های خارجی را ـ چه چین یا هر کشور دیگری چه در منطقه و خارج از منطقه ـ دارد، هر طرفی که پیشنهاد مطرح شود بلافاصله کارگروه فنی آن تشکیل می‌شود و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد.

تدوین سند راهگشای اقتصاد دریا محور| علت کُندی توسعه بندر چابهار چیست؟

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری بازار با علی فتحی، معاون مهندسی و توسعه آموزش زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی را با هم می خوانیم:

* برای ورود به بحث بفرمایید که همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی از چه سالی آغاز به کار کرد؟ و قرار است چه اهدافی را دنبال کند؟

همایش بین المللی سواحل و سازه های دریایی با قدمت طولانی از سال ۶۹ در کشور آغاز به کار کرد. چهاردهمین دوره این همایش با حضور اساتید ، جامعه دانشگاهی و دست اندرکاران و متخصصان دریایی ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت ماه در سالن همایش صدا و سیما برگزار خواهد شد. در بخش اول تلاش شده است تا از حضور سفرا و کشورهایی که در بخش دریا هستند حضور بیابند. در شروع همایش معاون اول رئیس جمهوری حضور خواهند داشت. از پیام رئیس انجمن بین المللی دریایی نیز استفاده خواهد شد. تلاش شده است که دست اندرکاران ساخت و سازه دریایی و جامعه فرهنگی در این همایش حضور داشته باشند. از دستاوردهای این همایش که از سال ۶۹ آغاز شد این است که طراحی سازه دریایی کاملا توسط شرکتهای داخلی انجام و از پتانسیل ظرفیت داخلی استفاده می شود. به همت و تلاش جوانان و دلسوزان و خبرگان می توانیم ادعا کنیم که تمام طراحی و اجرای سازه های دریایی در داخل انجام می شود.

بهره برداری فاز سوم بندر شهید رجایی بودیم که در نوع خود این اسکله بی نظیر بود و تماما طراحی و اجرا توسط دست اندرکاران داخلی انجام شد

* نمونه اخیر این خودکفایی و این طراحی سازه را در کدام پروژه می توان دید؟

در سال گذشته شاهد بهره برداری فاز سوم بندر شهید رجایی بودیم که در نوع خود این اسکله بی نظیر بود و تماما طراحی و اجرا توسط دست اندرکاران داخلی انجام شد و از آن می توان به عنوان یک موفقیت یاد کرد. در این پروژه توانستیم در رقابت با خارجی ها این اسکله را طراحی کنیم. در بخش تجهیزات نهضتی را از سالهای گذشته دنبال می‌کنیم که امروز توان تولید ۸۵۰ قطعه در بخش تجهیزات در کشور وجود دارد و توانستیم جلوی ارزبری را بگیریم.

* بنادر ایران از لحاظ فیزیکی شرایط خوبی دارند اما به بهترین شکل از نقش تجاری آن استفاده نمی شود؟

در چند سال اخیر رشد مسیر بار و اقتصاد را داشتیم هم در صادرات و هم در بخش واردات. یعنی الان آماری که ما از سازمان بنادر اخذ می کنیم ما در صادرات رشد داشته ایم. این نشان می دهد که عملا این ظرفیت ها به درستی تهیه شده است و الان جوابگو است و اگر توسعه پیدا کند ظرفیت پاسخگو خواهد بود.

کارگروه تخصصی برای اقتصاد دریا محور تشکیل شد که برگرفته از این مطالعات بتواند سندی را به عنوان سند توسعه دریا محور انجام دهند که در حین این مطالعات هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک نتیجه این مطالعات حاصل شود و تبدیل به یک سندی شود که این سند راهگشای توسعه دریا شود

* در برنامه هفتم توسعه به نظر می رسد به اقتصاد دریا محور توجه ویژه ای شده است. نمایندگان مجلس نیز به این موضوع توجه خاصی پیدا کرده و در مورد آن حساس شده اند؟ آیا سازمان بنادر نیز در این خصوص اقداماتی انجام داده است؟

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان پیشرو از سال ۸۰ مطالعات یکپارچه نواحی سواحل را داشته است. این نشان می دهد که روی موضوع اقتصاد دریا محور توجه نشان داده است. ایران کشوری است که با برخورداری از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار سواحل طبیعتا نیازمند این است که بتوانیم نواحی را مدیریت یکپارچه داشته باشیم و نسبت به ظرفیتهایی که در واقع در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و امنیتی وجود دارد داشته باشیم. این اقدام شروع شده است و در ادامه الان کارگروهی در حال فعالیت است و این سند به عنوان سند بالا دستی مراجع شورای عالی شهرسازی و مصوباتی که مصوب شده و تایید شده است. در حال حاضر به عنوان سند بالا دستی برای کمیته های راهبری و ساماندهی سواحل در حال استفاده است. در ادامه کارگروه تخصصی برای اقتصاد دریا محور تشکیل شد که برگرفته از این مطالعات بتواند سندی را به عنوان سند توسعه دریا محور انجام دهند که در حین این مطالعات هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک نتیجه این مطالعات حاصل شود و تبدیل به یک سندی شود که این سند راهگشای توسعه دریا شود.

بندر چابهار یک نقطه استراتژیک است و کشورهای مختلف مذاکره می کنند و علاقمند هستند که از این ظرفیت استفاده کنند ما نیز در حال رایزنی و تبادل هستیم تا بتوانیم هر چه سریعتر این بهره گیری انجام و بندر چابهار تجهیز و تکمیل شود

* در مورد توسعه بندر چابهار گفته می شود که اختلاف چین و هند باعث کُندی این توسعه شده است؟ آیا قبول دارید؟

زمینه های توسعه زیربنا و زیر ساخت های بندر چابهار را فراهم کردیم. در حال حاضر در سال گذشته اسکله ها و توسعه های زیر ساخت و تکمیل این موضوع را به عنوان سیاست راهبردی داشتیم و الان هم در بحث بهره گیری از آن هستیم. به هر حال طبیعی است که بندر چابهار یک نقطه استراتژیک است و کشورهای مختلف مذاکره می کنند و علاقمند هستند که از این ظرفیت استفاده کنند ما نیز در حال رایزنی و تبادل هستیم تا بتوانیم هر چه سریعتر این بهره گیری انجام و بندر چابهار تجهیز و تکمیل شود.

سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی همکاری با همه طرف‌های خارجی را ـ چه چین یا هر کشور دیگری چه در منطقه و خارج از منطقه ـ دارد، هر طرفی که پیشنهاد مطرح شود بلافاصله کارگروه فنی آن تشکیل می‌شود و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد.

* اپراتور هندی اجازه استفاده تجهیزات وارد شده به بندر چابهار از جمله ۶ جرثقیل را نمی‌دهد و شرط اجازه از این جرثقیل‌ها را انعقاد قرارداد ١٠ ساله اعلام کرده‌ است؟

باید باری وجود داشته باشد که از این تجهیزات استفاده شود اما انعقاد قرارداد نهایی با هندی‌ها در مرحله نهایی است و با تکمیل قرارداد همه مشکلات برطرف می‌شود. با دیپلماسی‌های اخیر، بحث قرارداد با هندی‌ها در مرحله نهایی قرار دارد و با تکمیل و نهایی شدن آن مشکلات قرارداد برطرف خواهد شد.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پهلوگیری اولین کشتی پهن پیکر با ظرفیت ۱۲۰ هزار تُن در بندر شهید بهشتی چابهار

د اردیبهشت ۱۸ , ۱۴۰۲
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از پهلوگیری اولین کشتی پهن پیکر حامل بیش از ۱۰۰ هزار تُن کالای اساسی گندم برای اولین‌با‌ر در سال جاری در بندر چابهار خبر داد. به گزارش راد، قاسم عسکری نسب از پهلوگیری اولین کشتی پهن پیکر حامل بیش از ۱۰۰ هزار تُن […]