بررسی سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در مجمع تشخیص مصلحت

به گزارش بازار به نقل از مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این جلسه، پیشنهاد در خصوص «ایجاد مرکز دریایی دولت یا تعیین پایتخت اقتصادی کشور در سواحل مکران» که در جلسه پیشین صحن مجمع تشخیص مصلحت، ارائه شده بود، مجدداً مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه، محمد باقر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به بحث‌های کارشناسی صورت گرفته و بررسی همه جانبه این طرح در جلسات گذشته کمیسیون زیربنایی و تولیدی، گفت: از آنجایی که تشکیل یک ساختار مرکزی چابک برای هماهنگی و مدیریت جهت پیشبرد اهداف توسعه دریامحور، مورد اتفاق نظر همه اعضا است و با توجه به این که سواحل مکران مابین استان‌های کمتر توسعه یافته و ضعیف کشور واقع شده، پیشنهاد می‌شود: برای هدایت و پیگیری روند سیاست گذاری ها، تقسیم کار و نقش دهی به استان‌های کشور، مرکزی در سطح ملی شکل بگیرد تا از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور برای «توسعه دریا محور» استفاده شود.

در ادامه جلسه، دیگر اعضای کمیسیون نیز بر ضرورت اهتمام و پشتیبانی کامل دولت از این طرح اشاره داشتند و با تاکید بر پرهیز از ایجاد تشکیلات جدید سازمانی، تاکید کردند که اگر تدبیر و اراده‌ی دولت برای این بُعد از توسعه کشور کم رنگ دیده شود، توسعه مطلوب و مورد نظر، محقق نخواهد شد. از اینرو «توسعه دریا محور» باید برای همه ارکان نظام و مخصوصاً وزارتخانه‌های مربوطه تبیین و ابلاغ شود تا همه دستگاه‌ها با انجام وظایف ذاتی خود، راه را برای پیشبرد آن، فراهم سازند.

در این جلسه، اعضای کمیسیون با اشاره به موانع موجود در تحقق اهداف تشکیل «سازمان توسعه مکران»، بند دوم پیش نویس سیاست‌های کلی توسعه دریامحور را به این صورت اصلاح و تصویب کردند: «سیاستگذاری یکپارچه و مدیریت منسجم و هم افزای توسعه دریامحور همراه با تقسیم کار ملی برای بهره گیری موثر و بهینه از ظرفیت ها، منابع و ذخایر مناطق ساحلی و دریایی با ایجاد یک ساختار مرکزی با سازوکار مناسب و اختیارات لازم».

همچنین در ادامه این جلسه، اعضای کمیسیون در موضوع «بازنگری در آمایش (تقسیمات) مناطق ساحلی جنوب»، با پیشنهاد «همپیوندی استان‌های کشور با توسعه دریا محور» موافقت کردند.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نقش آفرینی کریدور شمال- جنوب در ترانزیت کالاهای بشردوستانه/ احیاء ترانزیت کالاهای اساسی به افغانستان از طریق چابهار توسط ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

ی خرداد ۲۱ , ۱۴۰۲
  به گزارش مانا به نقل از روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، براساس توافق چندجانبه صورت گرفته میان ایران و کشورهای دوست، مقرر گردید با به کارگیری ظرفیت‌های موجود در بنادر چابهار، کمک‌های بشر‌دوستانه جامعۀ بین‌الملل از این طریق به مقصد کشور افغانستان ارسال شود.در این راستا و […]