صنعت کشتیرانی جهان در برابر تهدیدات سایبری آسیب‌پذیر است

صنعت کشتیرانی جهان در برابر تهدیدات سایبری آسیب‌پذیر است

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ سایت container-news به بررسی آخرین یافته‌های تحقیقی، پژوهشی و نظر‌سنجی شرکت فنّاوری دریایی Thetius پرداخته و هشدار داده است دست‌اندرکاران صنعت کشتیرانی باید همواره خود را در معرض آسیب‌های وارده از سوی هکر‌ها بدانند و راه‌های مقابله با آن را فرا گیرند.

در ادامه این گزارش آمده است: به طور متوسط در هر حمله سایبری صنعت کشتیرانی متحمل ۳.۲ میلیون دلار خسارت می‌شود که این هزینه ها‌ی وارده بر این صنعت نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی به شدت بالا رفته است.  

در این راستا به استناد گزارش‌هایی که توسط شرکت حقوقی جهانی HFW و شرکت امنیت سایبری دریای CyberOwl تهیه شده، میانگین خسارت وارده بر کشتی‌ها از طریق حملات سایبری در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۵۵۰ هزار دلار برای هر سازمانِ تهدید شده هزینه دارد که این رقم در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱۸۲ هزار دلار بود.

از سوی دیگر تقاضا برای باج گرفتن از صنعت کشتیرانی ۳۵۰ درصد افزایش یافته است. همانگونه که اشاره شد میانگین پرداختی باج برای هکر‌ها حدود ۳.۲ میلیون دلار ارزیابی می‌شود.  

در ادامه این گزارش آمده است: نظر‌سنجی از ۱۵۰ متخصص صنعت دریایی، کشتیرانی، کارشناسان امنیت سایبری، مدیران ساحلی و تأمین کنندگان تجهیزات کشتی نشان می‌دهد متأسفانه مدیریت ریسک سایبری در شرکت‌های کشتیرانی و زنجیرۀ تأمین دارای شکاف‌ها و روزنه‌هایی است که امکان عملیات هکری را فراهم می‌کند.

بر این اساس یافته‌های کلیدی مؤسسات پژوهشی در این رابطه موارد زیر را خاطر‌نشان می‌سازد‌:

افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه حملات سایبری نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی
تقاضای دریافت باج با افزایش ۳۵۰ درصدی در ۱۲ ماه گذشته مواجه است.  
۲۴ درصد از هکر‌هایی که از صنعت کشتیرانی وجوه دریافت می‌کنند آن را متأسفانه به سازمان‌های جنایی منتقل می‌کنند.  
اکثر سازمان‌های حمل‌و‌نقل سرمایه گذاری کمتری در زمنیه امنیت سایبری انجام می‌دهند.  
۲۵ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کرده‌اند سازمان آن‌ها بیمه‌ای برای پوشش ریسک‌های سایبری ندارد.
۸۰ درصد پاسخ دهندگان به نظر سنجی‌ها یاد‌آور شدند در صورت وقوع یک حادثه امنیتی نمی‌دانند چه اقداماتی باید انجام دهند.  
۶۴ درصد خاطر‌نشان ساخته‌اند رویه‌های مدیریت ریسک سایبری باید افزایش یابد.  
اگرچه از نظر پاسخ دهندگان امنیت سایبری دریایی تا حدودی بهبود یافته است، اما صنعت کشتیرانی همچنان یک هدف آسان برای حملات سایبری است.  

در این زمینه «تام والترز» از مدیران HFW می‌گوید: فنّاوری‌های مقابله با حملات سایبری در شبکه‌های حمل‌و‌نقلی، تأسیسات دریایی و فراساحل در حال افزایش است، اما باید بیش از پیش نسبت به بالا رفتن امنیت سایبری از سوی دست اندرکاران توجه به عمل آید.  

وی افزود: فنّاوری عملیاتی دریایی و مدیریت عملیات ناوگان کشتیرانی هم اکنون کاملاً دیجیتالی است که همین کار حمله هکر‌ها را به سیستم‌های ارتباطی بیشتر می‌کند.  

از آن جایی‌که ممکن است یک حمله سایبری یک کشتی را وادار کند تا به گِل بنشیند به همین جهت صنعت کشتیرانی باید برای محافظت از خود در مقابل حملات سایبری بیشتر تلاش کند.  

«دانیل نگ»، مدیر‌عامل CyberOwl در این زمینه گفت: کسانی‌که دارای دانش تخصصی امنیت سایبری هستند باید برای به اشتراک گذاشتن دانش خود در مقابل ریسک‌های سایبری با عوامل دست اندرکار صنعت کشتیرانی دانسته‌های خود را به اشتراک بگذارند و به دصورت فردی عمل نکنند.

وی در پایان گفت: همانگونه که صنعت کشتیرانی سعی می‌کند هرچه زودتر به فنّاوری‌های مقابله با حملات سایبری دست یابد مجرمان سایبری در حال تکامل یافته‌های خود هستند که در این ارتباط مقابله با عملیات سایبری به یک عزم جهانی نیاز دارد و باید آموزش در زمینه مقابله با حملات سایبری در همه بخش‌های دریایی جدی گرفته شود.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

۱۱۸ دریانورد از خطر غرق‌شدگی در خلیج‌فارس نجات یافتند

چ مهر ۲۶ , ۱۴۰۲
به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر محمد شکیبی نسب با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی مرکز جستجو و نجات دریایی در نوار ساحلی استان بوشهر اظهار داشت: اکنون در بنادر استان بوشهر هشت ایستگاه رادیویی و شش مرکز جستجو و نجات دریایی به منظور تامین ایمنی تردد‌ها و امدادرسانی به صورت […]