لایحه ساماندهی تجارت مرزی‎؛ چوب حراج بر لنجداری

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ترابران، مصوبه جدید کالای همراه ملوان که به ته‌لنجی بین لنج‌داران مشهور است، با اعمال محدودیت در اقلام وارداتی و همچنین میزان واردات کالاها، معضلات جدیدی برای ساحل‌نشینان و ملوانان ایجاد کرده است.

عباس حلافی، لنجدار بندر لنگه در توصیف وضعیتی که محدودیت ته‌لنجی برای آنان به وجود آورده است‏، به خبرنگار پایگاه خبری ترابران گفت: «محدودیت جدیدی که برای ته‌لنجی وضع کرده‌اند روی درآمد همه ما مردم بندر تأثیر می‌گذارد. ما در جنوب تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم آن هم به برکت دریا همین ملوانی است. کار ملوانی یعنی کار مردم کل جنوب و اگر این کار تعطیل شود، کل جنوب تعطیل می‌شود.»

او افزود: «اخیراً واردات کالای همراه ملوان یا همان ته‌لنجی را ممنوع کرده‌اند و نمی‌گذارند کالایی بیاوریم و بندر گناوه را بسته‌اند. الان کلاً در استان بوشهر کار نیست و بازار فعلاً تعطیل شده‌است. در برخی بنادر سمت هرمزگان کم و بیش اجازه سفر هست و لنج‌داران می‌توانند یکی دو ماشین ته‌لنجی بیاورند که آن هم شاید خرج خود و خانواده‌هایشان را بتوانند دربیاورند.»

حلافی با بیان اینکه این محدودیت برای همه ما به معضل بزرگی تبدیل شده‌است، گفت: «درآمد ما از این راه بوده و از این طریق امرار معاش می‌کردیم اما الان کار تعطیل شده و همه لنج‌داران لنج‌هایشان را روی اسکله گذاشته‌اند.»

این لنجدار بندر لنگه با انتقاد از محدودیت‌های وضع شده برای بارهای ته‌لنجی گفت: «حدود چند ماه است که این محدودیت‌ها آغاز شده‌است. اگر قبلاً روزانه ۱۰ لنج در اسکله بارگیری می‌کردند الان به یک لنج رسیده است. قبلاً ملوانان هر لنجی اجازه داشتند ۱۰ تا ۱۵ ماشین سایپا که حدود ۲۵۰ تن بار می‌شد ته‌لنجی بیاورند و از این راه امرارمعاش می‌کردند که چیزی حدود ۶ تا ۷ میلیون تومان برای ملوانان عایدی در ماه داشت که به‌اندازه حقوق یک کارمند بود. اما متأسفانه الان همین عایدی محدود و ناچیز را هم از ما گرفته‌اند که مشکلات بسیاری برایمان ایجاد کرده است.»

به گفته او؛ در بندرعباس به‌صورت مستقیم ۸۰۰ نفر زندگیشان با این کار گره خورده است و ۸۰۰ خانواده از این راه روزگار می‌گذرانند.

حلافی با بیان این موضوع از مسئولان خواست به فکر این افراد باشند و از آنان پرسید با محدودیت‌های جدید وضع شده مسئولان به آنان بگویند ۸۰۰ خانواده از کجا هزینه‌هایشان را تأمین کنند؟

این لنج‌دار بندر لنگه در ادامه به هزینه‌های نگهداری لنج‌ها اشاره کرد و گفت: «هر لنج در سال ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان هزینه نگهداری می‌خواهد. این به‌جز هزینه‌هایی ناگهانی مثل خرابی موتور است که اگر این اتفاق برای لنج داری بیفتد باید میلیاردی هزینه کند. بنابراین لنج باید کار کند که بتواند از پس این هزینه‌ها برآید.»

او در پایان خبر داد: «با این محدودیت و ممنوعیتی که الان ایجاد کرده‌اند اکثر لنج‌داران، لنج‌هایشان را برای فروش گذاشته‌اند. زمانی در اسکله ما چیزی حدود ۹۰ تا ۹۵ لنج رفت‌وآمد داشت اما الان کمتر از ۳۰ لنج باقی مانده است و بقیه لنج‌هایشان را فروخته‌اند چون اوضاع اصلاً خوب نیست.»

The post لایحه ساماندهی تجارت مرزی‎؛ چوب حراج بر لنجداری appeared first on ترابران.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

خشکسالی در کانال پاناما حمل‌و‌نقل را مختل می‌کند

ش آذر ۲۵ , ۱۴۰۲
خشکسالی در کانال پاناما، باعث کاهش ظرفیت عبور کشتی‌ها از این کانال شده است. به عقیده متخصصان لجستیک، این امر تأخیرهای طولانی‌مدت را برای حمل‌و‌نقل کالاهای تجاری به همراه خواهد داشت. به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از شیپینگ واچ، شرکت‌های Kuehne + Nagel،Flexport  و DHL تأکید دارند که […]
خشکسالی در کانال پاناما حمل‌و‌نقل را مختل می‌کند