استفاده از ظرفیت‌های دریایی، طی یک دهه، ۷ برابر شد

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حسن بیک‌محمدلو عضو هیات عامل و معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادرودریانوردی با بیان اینکه ۶ اَبَر روند جهانی باعث توجه ویژه جهان نسبت به دریا و ظرفیت‌های دریایی شده است، تاکید کرد: اَبَر روندهایی مثل پیشرفت فناوری، افزایش مصرف، موضوعات ژئوپلیتیک، کاهش منابع خشکی، مسائل رشد جمعیت و تغییرات اقلیمی مهم‌ترین عوامل حرکت کشورها به سمت استفاده از دریا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه طی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۱۳، استفاده از ظرفیت‌ها و منابع دریایی در بیشتر کشورهای پیشرفته صاحب دریا، ۷ برابر شده است، اظهار داشت: طبق آمار، سهم ایران از اقتصاد دریا کمی بیشتر از ۲ درصد است که نشان می‌دهد ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت فزاینده به درستی بهره ببریم.

عضو هیات عامل سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر برنامه‌ریزی و مدیریت اقتصاد دریامحور در برنامه‌های کلان اقتصادی کشور در ادوار مختلف، خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در بیانه گام دوم انقلاب و همچنین در بند ۱۱ سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم، بر بهره‌مندی کامل از همه ظرفیت‌های دریایی و اقتصاد مبتنی بر دریا و توسعه پایدار بر اساس اقتصاد آبی تاکیدات موکد داشته‌اند.

بیک محمدلو با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه برخی از موضوعات و پیشران‌های کلیدی درج شده است که یکی از آنها اقتصاد دریامحور است، گفت: محور بودن دریا در اقتصاد به معنی تغییر نگاه در برنامه‌ریزی ‌اقتصادی کشور و جبران غفلت تاریخی در استقرار صنایع مختلف در پسکرانه دریا است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت و منابع با بیان اینکه اجرای بی‌کم‌وکاست راهبرد اقتصاد دریا پایه به یک نهاد فرابخشی و فرادستگاهی نیاز دارد؛ چراکه موضوع اقتصاد دریایی با مشارکت همه بخش‌های ذیربط معنا پیدا می‌کند و منحصر در یک سازمان یا یک وزارتخانه نیست.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، بیک‌محمدلو در خصوص اقدمات دولت سیزدهم در خصوص اجرایی سازی راهبرد اقتصاد دریامحور، اظهار داشت: هم‌اکنون در رویکرد حمل‌ونقلی کشور، مفهوم لجستیک، بروز و ظهور جدی‌تری پیدا کرده است و بندر به عنوان قطب اصلی در کنار سایر پشیبان‌ها قرار دارد.

وی افزود: نگاه ما به دریا به عنوان عنصر راهبردی برای تبدیل شدن به قدرت باید تغییر کند. در این فرایند، به جز تغییر نگاه به تعاملات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه، نباید از مشارکت مردم ساحل‌نشین در پیشبرد طرح‌های اقتصادی و پروژه‌های توسعه‌ای غافل شویم.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ایجاد طولانی‌ترین کریدور کشتیرانی سبز و دیجیتالی بین سنگاپور و بندر روتردام

د آذر ۱۴ , ۱۴۰۱
به گزارش مرین‌پرس به نقل از خبرگزاری بلومبرگ؛ «Allard Castelein» مدیر‌عامل بندر روتردام در این نشست با اشاره به اینکه توافق بر سر ایجاد این کریدور در ماه اوت ۲۰۲۲ میلادی حاصل شده خاطر نشان ساخت: ایجاد این کریدور با تمرکز بر فعالیت‌های کارآمد، تبادل داده‌های اطلاعاتی و تولید سوخت […]