بندر عباس در مسیر تجارت دیجیتالی

مرکز جدید TIR در ایران برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد ترانزیتی، در بندر عباس افتتاح شد.

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا؛ و به نقل از تین نیوز، عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (ICCIMA) دفتر جدید TIR را در بندر عباس افتتاح کرد. ایران در دو سال گذشته بیش از هر کشور دیگری مجوز TIR صادر کرده است.

با افزایش ۶۸ درصدی ترانزیت ایران در سال ۲۰۲۱، ICCIMA یک دفتر جدید TIR در بندر عباس افتتاح کرد که ۷۰ درصد تجارت کشور از آن محل در حال انجام است.

بندر عباس به عنوان قطب ترانزیتی در منطقه نقش محوری دارد و به ویژه کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی را به آسیای جنوبی و جنوب شرقی و همچنین کشورهای همسایه متصل می کند.

اومبرتو دو پرتو، دبیر کل IRU در یک سخنرانی ویدئویی ضبط شده برای مراسم افتتاحیه دفتر جدید TIR گفت: «ما به خوبی از نقش محوری بندرعباس به عنوان یک مرکز ترانزیتی در منطقه آگاه هستیم».

به هر حال ما نباید در این جا متوقف شویم. همیشه جای پیشرفت هست. پتانسیل ترانزیت ایران هنوز به طور کامل آزاد نشده است. همه ما باید برای رسیدن به هدف جابجایی ۱۵ میلیون تن از طریق کریدور شمال – جنوب (INSTC) با یکدیگر همکاری کنیم.

اومبرتو دی پرتو همچنین بر اهمیت بنادر برای کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و مزایای TIR به عنوان تنها سیستم ترانزیت جهانی و چند وجهی برای تسهیل وایمن کردن کریدورهای تجاری عبوری از ایران به ویژه کریدور INSTC تاکید کرد.

بازگشایی اخیر مرزهای ترکمنستان فرصت بزرگ دیگری برای منطقه جهت تقویت بیشتر حمل و نقل در امتداد کریدورهای شمال به جنوب با بهره مندی از پتانسیل بندر عباس و استفاده از سامانه TIR و ابزارهای فناوری اطلاعات آن است.

 

تجارت دیجیتالی در ایران
ایران نیز به سمت تجارت دیجیتالی پیش می رود. به دنبال عملیات آزمایشی eTIR با ترکیه (۲۰۱۵) و آذربایجان (۲۰۱۹)، IRU یک پروژه آزمایشی TIR دیجیتال بین ایران و هند را در سپتامبر ۲۰۲۲ به پایان رساند و اولین جابجایی کانتینر چند وجهی دیجیتال با مجوز TIR را با موفقیت آزمایش کرد.

به عنوان امن ترین و شفاف ترین سیستم حمل و نقل بین المللی، TIR می تواند مزایای بیشتری برای گمرکات و بخش خصوصی فراهم کند.

با اجرای راهکارهای تسهیل کننده دیگر از جمله ایجاد خطوط سبز TIR در مرزهای زمینی و بنادر و همچنین انتقال ترخیص و تشریفات گمرکی از مرزها به گمرکات داخلی می توان به افزایش تجارت و ترانزیت در ایران کمک بیشتری کرد.

در این زمینه، مقامات بندری نقش اصلی را ایفا می کنند. همکاری نزدیک و هماهنگی بین مقامات بندری و گمرک به طور قابل توجهی باعث تسریع آزادسازی کانتینرها می شود که این امر ازدحام بنادر ایران را کاهش می دهد و تجارت را تقویت می کند. IRU آماده ارائه هر گونه پشتیبانی فنی لازم برای ایجاد چنین هماهنگی بین مقامات بندری و گمرکی برای اجرای TIR است.

پی نوشت:

۱- TIR سندی گمرکی است که برای ترانزیت بین‌ المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر “TIR” در کشور مبدا صادر می‌ شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده‌ ای به‌طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌ کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود.

۲- اتحادیه بین‌ المللی حمل و نقل جاده‌ ای

 

 

درباره اخبار بنادر بیشتر بخوانید:

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تشریح لایحه دو فوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی

س دی ۲۷ , ۱۴۰۱
لایحه دو فوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی(کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان به مجلس ارائه شد   به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا؛ و به نقل از مانا، هفته گذشته معاون رئیس جمهور در امور مجلس، از ارائه لایحه دو فوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت […]
تشریح لایحه دو فوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی