دریانوردی؛ شیرینی‌های خود را دارد/ دریانوردی؛ صبر زیادی می‌‌طلبد

زمان مطالعه: 4 دقیقه



بسیاری از شغل‌ها به دلیل سختی‌هایی که دارد، مناسب مردان است و کمتر تصور می‌شود که در این کارها زنان پابه‌پای مردان کار کنند و ابایی از سختی‌های این شغل نداشته باشند، اما هستند زنانی که توانسته‌اند در بسیاری از مشاغل وارد شده و انحصار این مشاغل را هم بشکنند. در میان این زنان موفق می‌توان به مهکیا(کوثر) صادقی‌منفرد اشاره کرد، بانویی که توانسته است وارد شغل دریانوردی شده و به عنوان یک بانوی موفق در این حرفه مشغول فعالیت شود.

با “مهکیا صادقی‌منفرد” نخستین زن دریانورد ایرانی گفت‌و‌گویی انجام دادیم که مشروح آن در ادامه می آید:

چرا رشته دریانوردی را انتخاب کردید؟

به خاطر علاقه‌ای که به این رشته داشتم انتخاب کردم و دنبال آن رفتم و خواستم یک تابو‌شکنی کنم  و راهی برای بانوانی که به این رشته علاقه‌مند هستند را باز کنم.

هدف‌تان چیست؟

درست است که دانشگاه‌های کشور ما رشته‌های خوب و کارآمدی دارند اما من رشته‌ای را انتخاب کردم که تعداد پذیرش در این رشته خیلی کم است و هدفم علاوه‌ بر تابوشکنی رسیدن به کاپیتانی اقیانوسی پیما است.

وقتی برای اولین بار روی کشتی قرار گرفتین چه حسی داشتید؟

من در بوشهر کشتی‌هایی را دیده بودم که در مقایسه با این کشتی که در حال حاضر در آن فعالیت می‌کنم؛ تناژ بالاتری داشتند. در آن زمان حس و حال عجیب و غریبی داشتم، چون تا آن روز فقط در فیلم‌ها دیده بودم، اما وقتی به این کشتی ملحق شدم و کابین خودم را دیدم به یک باور قلبی رسیدم و در آن لحظه بود که با خودم گفتم به آن چیزی که می‌خواستم رسیدم و خیلی حس خاصی داشتم.

از سختی‌های دریانوردی برایمان بگویید؟

من همه سختی‌ها را پذیرفته‌ام و تنها موردی که برایم  جدیدتر است، رولینگ کشتی است، اینکه کشتی مدام تکان می‌خورد و مدام تعادل‌ام را باید حفظ کنم و با این شرایط چند ماه بر روی آب زندگی کردن که همه چیز در حال حرکت می‌باشد خاص و سخت است اما همچنان دریانوردی؛ شیرینی‌های خود را نیز دارد.

در حال حاضر در کشتی به چه شغلی مشغول هستید؟

مدرک من اقیانوس پیما است و در حال حاضر به عنوان ملوان روی کشتی فعالیت‌هایی از جمله لنگر‌اندازی، رنگ‌آمیزی، زنگ‌زدایی، سکان‌ گرفتن و… را انجام می‌دهم و به عنوان اولین بانوی ایرانی بر روی کشتی‌های تجاری سفرهای بین‌الملی دارم.

ویژگی یک ملوان و دریانورد از نظر شما چیست؟

براساس تجربه‌ای که در این مدت کسب کردم، دریانوردی صبر زیادی می‌‌خواهد و جدای از صبور بودن باید فرد بتواند به طور سریع در هر شرایطی عکس‌العمل نشان دهد یعنی یک دریانورد باید بتواند، در هر موقعیتی بهترین تصمیم را بگیرد.

چه توصیه‌ای به کسانی که می‌خواهند وارد این رشته بشوند دارید؟

این رشته صبر و علاقه‌ی زیادی می‌خواهد و جدای از این دو مورد، زبان یکی از مهمترین عوامل برای فعالیت در رشته دریانوردی است، به فرض کسی که می‌خواهد روی دریای خزر فعالیت کند حتما باید زبان روسی را بداند و همین‌طور دانستن زبان فرانسوی ضروری است والبته زبان انگلیسی که پایه‌ همه زبان‌هاست، باید افراد به این زبان تسلط کافی داشته باشند و به همه کسانی که دوست دارند وارد این رشته شوند توصیه می‌کنم که نه فقط برای دریا، بلکه برای هر شغلی که می‌خواهند داشته باشند بجنگند.

خانواده با رشته دریانوردی شما موافق بودند؟

خانواده‌ام بیشتر مشوقم بودند تا اینکه بخواهند مخالفتی کنند. 

در سفرهای طولانی دلتنگ خانوده نمی‌شوید؟

بانوان زیادی در دنیا دریانورد هستند و زندگی شخصی‌شان را هم دارند، به هر حال دریانوردی شغلی با شرایط خاص خودش است و کسی که وارد آن می‌شود به همه آن‌ها فکر کرده است.

اولین سفری که رفتید کجا بود و باری که حمل کردید چه بود؟

من در این مدت سه بار سفر کردم دو مورد به بندر آکتائو( قزاقستان) و یک مورد آن سفر داخلی بود. اولین سفر به بندر آکتائو بود و باری هم که حمل کردیم، جو بود.

از علاقه بانوان به دریانوردی خبر دارید؟

بله. به ویژه در فضای مجازی دختران زیادی پیام می‌دهند و از من درباره این شغل می‌پرسند، خیلی‌ها هم می‌گویند که دریانوردی را دوست دارند، اما به خاطر نگاه‌های موجود در جامعه سراغش نمی‌روند. برای هر چیزی که می‌خواهید تلاش کنید، من خودم به این جمله که « یا راهی خواهم یافت یا راهی خواهم ساخت» اعتقاد زیادی دارم و کسی که بگوید نمی‌شود به نظر من به اندازه کافی تلاش نکرده است.

 

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

چین ۱۵۰ فروند جنگنده رادارگریز در تنگه تایوان مستقر می‌کند

ش تیر 5 , 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه «سَوث چاینا مورنینیگ پست»، چین ۱۵۰ فروند جنگنده را در تنگه تایوان واقع در دریای چین شرقی در قلمرو این کشور مستقر خواهد کرد. بر اساس اعلام این روزنامه، جنگنده‌های رادارگریز چین قرار است به پایگاهی در «هبی» […]

همچنین بخوانید: