امکان تولید اقتصادی جلبک سارگاسوم در خلیج فارس وجود دارد

زمان مطالعه: 1 دقیقه

رضا ربیعی در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح جلبک سارگاسوم(Sargassum Sp) بیان داشت: جلبک سارگاسوم از شاخه جلبک‌های قهوه‌ای (phaeophyta) و از خانواده Sargassaceae است که در آب‌های گرم و شور دریایی رویش می‌یابد و دارای گونه‌های مختلفی در دنیا است. در فلور جلبکی خلیج فارس و دریای عمان حدود ۳۰ گونه سارگاسوم شناسایی و گزارش شده است.

ربیعی تشریح کرد: جلبک سارگاسوم از گونه‌های مختلف تشکیل شده است که این گونه‌ها دارای ماده پلی ساکاریدی آلژینات در ماتریس بین سلولی و دیواره سلولی هستند که این ترکیب باعث افزایش انعطاف پذیری جلبک‌ها، ممانعت از خشک شدن در جزر دریا و کمک به تبادل یونی با آب دریا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آلژین ها به صورت ترکیبات اسید آلژینیک و نمک‌های آلژینات سدیم و آلژینات کلسیم از جلبک‌های قهوه‌ای قابل استخراج هستند. امروزه علاوه بر برداشت طبیعی، گونه‌های مختلفی از جلبک قهوه‌ای سارگاسوم برای تولید و تأمین آلژینات صنایع کشت داده می‌شوند.

وی افزود: آلژین ها و نمک‌های آن با توجه به خواص امولسیون کننده و تغلیظ کننده، تثبیت کننده یا امولسیفایر دارای کاربرد گسترده در صنایع غذایی، نساجی، کاغذسازی، دارویی و بهداشتی هستند.

محقق بخش منابع طبیعی مرکز اظهار داشت: با توجه به وجود گونه‌های مختلفی از گونه‌های آلژینوفیت در فلور جلبکی سواحل خلیج فارس و دریای عمان و قابلیت کشت آنها در آب‌های دریایی منطقه، زمینه تولید مواد اولیه جلبکی و استخراج آلژین ها در کشور وجود دارد، ولی در حال حاضر نیاز صنایع کشور به آلژین ها به صورت وارداتی تأمین می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: برای بهره برداری از این پتانسیل ضروری است علاوه بر کشت و پرورش جلبک‌های آلژینوفیت، باید از لحاظ زیست محیطی و اکولوژیک رویشگاه‌های طبیعی این جلبک‌های آلژینوفیت به طور مستمر پایش شود.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

چرا باید یک "کشتی پوسیده" نماد زیباترین جزیره گردشگری ایران باشد؟

پ تیر 10 , 1400
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر: جزیره کیش به عنوان معروفترین و مدرن ترین مرکز گردشگری ایران شناخته می شود که متاسفانه علیرغم درآمد سرشار این جزیره از محل فعالیت های گردشگری، این جزیره دارای هیچگونه نماد شهری مدرن و فاخری نیست و تنها نماد معروف آن، یک کشتی پوسیده قدیمی یونانی است.

همچنین بخوانید: