تشریح مزایای فوق‌العاده شناورهای رو-رو/ ایجاد بیشترین نفع اقتصادی در زمینه حمل و نقل/ ضرورت خرید شناورهای رو-رو توسط خطوط کشتیرانی

زمان مطالعه: 4 دقیقه



مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران مزایای متعدد شناورهای رو-رو را تشریح کرد و گفت: این نوع شناورها می‌توانند بیشترین نفع اقتصادی را در زمینه حمل و نقل برای کشورها رقم بزنند.

محمد تقی انزان پور در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در رابطه با مزیت های شناورهای رو-رو و نیاز بنادر شمالی کشور به ویژه بنادر مازندران به این نوع شناورها و نیز تاثیر آن بر توسعه حمل و نقل دریایی حوزه دریای خزر، اظهار داشت: کشتی های رو-رو را می توان به عنوان پل ارتباطی میان کشورها به حساب آورد و با توجه به موقعیت جغرافیایی بنادر شمالی، این نوع کشتی ها بیشترین منفعت اقتصادی را در زمینه حمل و نقل دارد و حمل بار از کریدور شمال جنوب را اقتصادی تر می کند.

ویژگی های مثبت شناورهای رو-رو

وی ادامه داد: یکی از جنبه‌های مثبت استفاده از کشتی‌های رو-رو،‌ بهره‌مندی از ظرفیت های بندر در جهت ارائه خدمات تخصصی به کالاهای رو-رو و کانتینری است و از دیگر ویژگی های آن با توجه به چشم انداز توسعه کریدور شمال-جنوب، زمان تحویل کالا از چین و سایر کشورهای آسیایی به اروپا است که به شدت کاهش می‌یابد و می تواند ظرفیت استفاده از کریدور شمال و جنوب را افزایش دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به اینکه پذیرش کالاهای رو-رو، راهی برای افزایش تجارت محصولات کشاورزی، خودرو از روسیه با کشورهای حوزه خلیج فارس و هند از طریق ایران و همین طورکالاهای چینی به مقصد اروپا است، گفت: انتظار می‌رود بیشتر بار ترافیکی رو-رو از هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس از مسیر بنادر شمالی منتقل شود.

 

شناورهای رو-رو چه شرایطی دارند؟

انزان پور افزود: کشتی های رو-رو؛ کشتی‌های باری هستند که برای حمل محموله‌های چرخ‌دار شامل اتومبیل، کامیون، کامیون نیمه تریلر، اتوبوس و…طراحی شده‌اند و منحصرا برای حمل و نقل اتومبیل‌ها و کامیون‌ها در اقیانوس‌ها استفاده می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه این نوع حمل و نقل، معمولا کم هزینه ترین روش حمل و نقل است، اظهار داشت: در مقایسه با روش های مختلف حمل و نقل کانتینری استفاده از کشتی‌های رو-رو کم هزینه‌تر است.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با بیان اینکه کشتی های رو-رو مدرن، شاهکارهای بسیار پیچیده مهندسی مدرن هستند، خاطرنشان کرد: برخی از بزرگترین کشتی‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند بیش از 860 فوت طول و 9 عرشه داخلی دارند و قادر به حمل 6000 اتومبیل در هر دریانوردی هستند.

وی با اشاره به اینکه سرعتی که یک کشتی رو-رو می تواند به آن برسد حدود 20 گره است، گفت: انواع مختلفی از کشتی‌های رو-رو وجود دارد که شامل کشتی، کشتی‌های کروز، کشتی‌های باری و بارج می شود.

سرعت تخلیه بالا

انزان پور در مورد برخی از مزایای کشتی‌های رو-رو، توضیح داد: سرعت تخلیه یکی از مزایای این کشتی ها است و از آن‌ جا که ماشین‌ها و کامیون‌ها می‌توانند مستقیم به سمت کشتی در یک بندر حرکت کنند، بارگیری شوند و سپس در چند دقیقه پس از پهلوگیری کشتی به سمت بندر دیگر حرکت کرده و در آن محل تخلیه شوند، بنابراین در زمان حمل‌کردن صرفه‌جویی بسیاری صورت می گیرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران افزود: علاوه بر این محصولات به صورت پکیج و کانتیری قابلیت تخلیه و بارگیری مستقیم دارند و به دلیل داشتن رامپ شرایط آسان است و تخلیه و بارگیری به سرعت و با ایمنی انجام می شود.

انزان پور با اشاره به اینکه مقوله تصادفات، نیاز کم به تجهیزات قدرتمند و استراتژیک تخلیه و بارگیری و انبارداری و کاهش هزینه حمل و نقل ریلی و جاده ای از دیگر مزایای کشتی‌های رو-رو است، گفت: شناورهای رو-رو می‌توانند به خوبی با سایر روش های حمل و نقل مانند کانتینرها ادغام شوند و استفاده از واحدهای پلمب شده گمرکی امکان عبور از مرزها را با حداقل تاخیر فراهم می‌کند و باعث افزایش سرعت و کارایی فرستنده می شود.

 

تطبیق پذیری مناسب

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به اینکه تطبیق پذیری کشتی های رو-رو برای حمل و نقل محموله های متنوع و اقامت کوتاه در بندر نشان دهنده کارایی این کشتی ها است، اظهار داشت: ظرفیت حمل بار هر کشتی باعث افزایش کارایی کشتی ها می شود و استفاده بهینه از فضای بار که ذاتا با مفهوم Ro-Ro مشکل‌ساز بوده است، به منظور ایجاد نقشه‌های انبار بهینه بسیار مهم است.

انزان پور با تاکید بر اینکه در قالب تفاهم نامه ها باید فرایند استفاده از شناورهای رو-رو فراهم شود و ارایه تعرفه های مناسب مانند حقوق، عوارض و هزینه های بندری، برای این کشتی ها مدنظر قرار گیرد، گفت: خطوط کشتیرانی به ویژه کشتیرانی دریای خزر باید پیشگام در خرید شناورهای رو-رو باشند هرچند که اقتصادی بودن استفاده از کشتی های رو-رو مستلزم داشتن بار در دو طرف مسیر است.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اعلام عملکرد ۸ ماهه بندرلنگه و بنادر غرب هرمزگان/ رشد ۱۱۸ درصدی تخلیه و بارگیری و ۲۸۰ درصدی صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی

ی آذر 14 , 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه مدیربنادر و دریانوردی غرب هرمزگان گفت: طی 8 ماهه سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میزان تخلیه وبارگیری کالا در بندر لنگه و بنادر غرب هرمزگان 118 درصد افزایش یافته است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و […]
قاسم عسکری نسب،مدیربنادر و دریانوردی غرب هرمزگان،سازمان بنادر و دریانوردی

همچنین بخوانید: