هدف گذاری استرالیا برای تولید 50 هزارتن باراموندی در قفس های دریایی آب های گرم ویتنام

زمان مطالعه: 10 دقیقه

  • 19 June 2023
  • جاش گلدمن، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Australis، معتقد است که بخش پرورش باراموندی در حال نزدیک شدن به حجم انبوه بوده و این گونه آبزی قرار است به یک غذای اصلی دریایی در اکثر کشورها تبدیل شود.
مزرعه ماهی باراموندی استرالیایی در خلیج وان فونگ، ویتنام

Australis فعالیت خود در ویتنام را در سال 2008 آغاز کرد و در سال 2021 به اولین مزرعه ماهی دارای گواهی تجارت منصفانه[1] در آسیا تبدیل شد © Australis Aquaculture

در حال حاضر چه حجمی از باراموندی تولید می‌کنید و انتظار دارید این رقم در سال‌های آینده چگونه تغییر کند؟

ما در حال نزدیک شدن به نرخ تولید 10000 تن در سال هستیم و در حال ذخیره سازی مجدد نیز هستیم تا بتوانیم حجم برداشت را هر سال 25 درصد افزایش دهیم. انگیزه ما با موفقیتی ‌که در تمدید طولانی مدت قرارداد اجاره دریایی در مرکز ویتنام منعقد کردیم تقویت شد. در این فرآیند، ما توانستیم کارایی سرمایه‌مان را با انتخاب درست محل بسیاری از سایت‌ها، به منظور بهبود امنیت زیستی و استفاده از شبکه‌های عمیق‌تر، افزایش دهیم. به طور همزمان، ما در حال تکمیل مجوز یک منطقه کاملاً جدید تولید فراساحلی در جنوب ویتنام هستیم. روی هم رفته، ما در مسیر دست‌یابی به بیش از 50000 تن ظرفیت مجاز در ویتنام هستیم که به ما امکان می‌دهد از زیر ساخت‌ها و تجربه خود در زمینه آبزی‌پروری اقیانوسی و فراساحلی در طولانی مدت استفاده کنیم.

ماهیان ما گرمابی هستند – که این امر آن‌ها را بسیار مقاوم‌تر از سایر گونه‌ها می‌کند – اما متأسفانه زمانی که دما پایین‌ است، رشد آن‌ها متوقف می‌شود.

بزرگترین چالش‌های عمده شما از منظر تولید – هم در دریا و هم در هچری چیست؟

نرسری سیستم RAS در استرالیا

تمام جنبه‌های فرآیند تولید ما – از هچری تا برداشت – به سطحی رسیده است که چالش‌های نسبتاً کمی وجود دارد. ما می‌توانیم به‌طور قابل ‌اطمینانی بچه‌ ماهی‌ها را در تمام طول سال تولید کنیم، تا به نرخ‌های زنده مانی بالایی در نرسری سبستم مداربسته (RAS) خود برسیم و ماهی‌های واکسینه شده را در قفس‌های خود هر ماه با نتایج قابل پیش‌بینی ذخیره سازی کنیم.

قبل از ذخیره سازی در قفس‌های دریایی، بچه ماهی ها چهار ماه اول زندگی خود را در مخازن نرسری با سیستم (RAS) می‌گذرانند. © با این اوصاف، ما در حال بیرون آمدن از یک شرایط بسیار غیرمعمول سه ساله پدیده لانینا[2] هستیم، که این پدیده باعث می‌شود که در نواحی از دریا دمای آب به صورت غیر عادی کاهش یابد. با توجه به گرمابی بودن ماهیان ما و دمای پایین آب، رشد آن‌ها بسیار کند یا متوقف می‌شود. ما موفق شدیم که گروه نوآوری خود را به طور چشم‌گیری توسعه دهیم و در حال حاضر 48 قفس تحقیق و توسعه و همچنین تأسیسات پیش رفته روی زمین را راه‌اندازی کنیم، تا توانسته باشیم طیف گسترده‌ای از آزمایشات را با حمایت از پرورش انتخابی، سلامت ماهی، کاهش هزینه و ابتکارات کیفیتی انجام دهیم.

به نظر شما نصب تجهیزات جدید با الگو برداری از قفس های پرورش ماهی سالمون، چه تأثیری بر عملیات آبزی‌پروری شما داشته است و همچنین چه قطعاتی از تجهیزات کارآمد  بوده‌اند؟

ما همیشه از تجهیزاتی استفاده کرده‌ایم که در مزارع پیشرفته سالمون به کار رفته است. تغییرات تکاملی در مزارع ما تضمین کننده رشد ما هستند و در عین حال مسبب افزایش کارایی بوده و میزان کنترل و نظارت را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال، هر یک از بارج‌های تغذیه جدیدی که ما راه‌اندازی کرده‌ایم بزرگ‌تر شده‌اند، به طوری که وقتی تجهیزات فعلی ما را با آنچه پنج سال پیش استفاده می‌کردیم مقایسه کنید، یک تغییر ملموس را احساس می‌کنید.

ما به تازگی یک قایق بزرگتر و سفارشی سازی شده برداشت را با فناوری پیشرفته راه اندازی کرده‌ایم که بتواند استرس وارده را کاهش و رفاه ماهی را افزایش دهیم و در عین حال مجموع این عوامل کیفیت محصول نهایی را تا حدی بالا می‌برند. ما با همکاری سایر تیم‌ها به دنبال راه‌حل‌هایی با استفاده از هوش مصنوعی هستیم تا مدیریت خوراک را بهبود ببخشیم و با تبدیل قایق‌های سنتی به قایق‌های برقی و بهبود کارایی بارج‌های هیبریدی مشکلات آب و هوایی را حل کنیم.

برداشت باراموندی

Australis یک قایق بزرگتر و سفارشی سازی شده برداشت را با فناوری پیشرفته راه اندازی کرده‌ است که بتواند استرس وارده را کاهش و رفاه ماهی را افزایش دهد

© Australis Aquaculture

پروژه Greener Grazing (چرای سبز تر)- که هدف آن ایجاد سیستم حلقه بسته ایده‌ال[3] حیات و توسعه دانش مورد نیاز برای آبزی‌پروری تجاری Asparagopsis taxiformis، در کنار قفس‌های باراموندی است- چگونه پیش  می رود؟

پروژه Greener Grazing به خوبی در حال پیشرفت است. ما تیم‌هایی داریم که در پرتغال، هلند و ویتنام مشغول به فعالیت هستند و در حال گسترش امکانات خود برای پشتیبانی از آزمایشات اقیانوسی گسترده‌تر در محدوده جغرافیایی وسیع‌تری با هدف شناسایی نقاط مناسب آبزی‌پروری اقیانوسی هستیم. این بخش مهمی از رویکرد احیا کننده ما به آبزی‌پروری و ایجاد یک مدل جدید برای پرورش ماهی در نسل‌های آینده است.

آیا هنوز هم جلبک کاپافیکوس[4] را در کنار قفس‌های باراموندی خود پرورش می‌دهید؟ اگر پاسخ مثبت است چه تأثیری بر عواملی مانند تنوع زیستی منطقه دارد؟

ما هنوز در حال کشت جلبک دریایی Kappaphycus در مجاورت چندین سایت مزرعه خود هستیم. جلبک دریایی تعداد قابل توجهی از ماهی های گیاهخوار کوچکتر را جذب می‌کند و به نظر می‌رسد باعث افزایش تنوع زیستی در محل پرورش می‌شود. هدف اصلی ما به سمت توسعه بیشتر سیستم‌های خودکار برای برنامه‌ریزی و برداشت جلبک دریایی در مزارع اقیانوسی است، برای حمایت از افزایش مقیاس تولید و در نهایت به کارگیری جلبک‌ها بخصوص گونه بومی استرالیا (Asparagopsis) به منظور بهبود وضعیت آب و هوایی منطقه از طریق فتوسنتز و جذب کربن از جو.

جاش گلدمن:باراموندی‌های ما بسیاری از ویژگی‌های مثبت ماهی سالمون را دارند، اما با چشم انداز عرضه مطلوب‌تر، که منجر به هزینه کمتر و قیمت گذاری بسیار پایدارتر می‌شود.”

بازارهای اصلی ماهی‌های شما کجاست و آیا تقاضا در این بازارها تغییر می‌کند؟

ایالات متحده همچنان بزرگترین بازار ما است که در آن ما خرده فروشی و توزیع گسترده خدمات غذایی را گسترش داده‌ایم. به طور کلی، تقاضای ایالات متحده به شدت افزایش یافته – در طول پنج سال گذشته تقریباً سه برابر شده است _ و رشد تقاضا بیش از 30 درصد در سال است. ما همچنین در استرالیا، سنگاپور، هنگ کنگ بسیار فعال هستیم و شروع به عرضه به مشتریان عمده درکشور‌های چین و ژاپن کرده‌ایم، که در این کشور‌ها ما شاهد فرصت‌های قابل توجهی نیز هستیم.

قفس‌های دریایی استرالیالیس در آب‌های دریایی گرمسیری خلیج وان فونگ، ویتنام

همچنین، این که قیمت ماهی سالمون بسیار بالا باقی مانده است، واقعیتی است که خرده فروشان و مراکز خدمات غذایی باید روی آن مقداری تامل کنند. باراموندی‌ ما بسیاری از ویژگی‌های مثبت ماهی سالمون را دارد، اما با چشم انداز عرضه مطلوب‌تر، که به قیمت پایین‌تر و قیمت گذاری بسیار پایدارتر تبدیل می‌شود. قیمت باراموندی در دسته غذاهای دریایی ایالات متحده بسیار رقابتی است و گزینه‌ای جدید و هیجان انگیز را به منو و یا سبد خرده فروشی ارائه می‌دهد. طعم ملایم، بافت نرم، طبخ آسان و پایداری در عرضه آن به تقاضای رو به رشد آن از سوی مصرف کنندگان کمک می‌کند. ما همچنان شاهد علاقه شدید بخش‌های خرده‌فروشی و خدمات غذایی به این ماهی هستیم و انتظار داریم که با افزایش آگاهی و آزمایشات در دست اقدام، این روند ادامه یابد.

این خلیج شامل بیش از 100000 هکتار آب بکر اقیانوس است و مکان مناسبی برای آبزی‌پروری هوشمند اقیانوسی استرالیایی در مناطق استوایی دریایی است © Australis Aquaculture

همه‌گیری و افزایش قیمت نهاده‌ها چه تأثیری بر تجارت داشته است؟

اختلال در زنجیره تأمین ماهیان تازه باعث شد که بسیاری از خریداران با علاقه بیشتر به محصولات منجمد متمایل شوند. همچنین با توجه به تغییر بازارهای مصرف کننده و کارگری،از آن جا که محصول آماده مصرف باراموندی ریسک بسیار کمتر و گزینه راحت تری برای رستوران‌هایی است که به دنبال نیروی کار ارزان هستند این به یک برتری تبدیل شده است. قیمت‌ها طی دو سال گذشته کمتر از 5 درصد افزایش یافته است و با توجه به استفاده از محصولات جانبی در خوراک‌هایمان، تا حدی از نوسانات بزرگ قیمت ها دور نگه داشته شده‌ایم.

از آنجایی که خدمات غذایی در حال رشد هستند و به ارتقای جایگاهشان اهمیت می‌دهند، ما با تقاضای زیادی برای باراموندی‌ در بخش رستوران مواجه هستیم. همانطور که سرآشپزها و تیم‌های آشپزی به دنبال رواج بیشتر مصرف غذاهای دریایی هستند، آن‌ها به سرعت متوجه می شوند که باراموندی‌ یک غذای دریایی ایده آل برای رستوران‌ها است. طبخ آن بسیار آسان است، دارای اندازه ثابت حین پخت، پوشش دهی عالی بشقاب و جذابیت چشمی قوی است. از آنجا که محصول به طور پایدار با گواهینامه‌های  ASC،  BAP و Fairtrade  تولید می‌شود و به طور مداوم 52 هفته در سال در دسترس است، آن‌ها می‌توانند در انتخاب این ماهی در سبد خریدی محصولات رستورانشان کاملاً اطمینان داشته باشند.

ما از طریق بررسی هایی که انجام داده ایم دریافته‌ایم که 94 درصد از مصرف‌کنندگانی که یکبار محصول ما را امتحان می‌کنند، مشتری‌های دائمی ما می‌شوند. جاش گلدمن

یک فیله باراموندی پخته شده

باراموندی‌ به دلیل پایداری در عرضه، در دسترس بودن در طول سال و طعم ملایم و جذاب، توجه مراکز عرضه خوراک و رستوران‌ها را به خود جلب کرده است © Australis Aquaculture

به نظر شما این شرکت – و به طور کلی صنعت باراموندی – در دهه آینده چگونه تکامل می‌یابد؟

ما معتقدیم که با باراموندی در نقطه اوج قرار داریم و شرکت به رشد خود ادامه خواهد داد. استقبال خریداران و مصرف کنندگان ما واقعا چشمگیر است. ما از طریق تحقیقات دریافته‌ایم که 94 درصد از مصرف‌کنندگانی که محصول ما را یکبار امتحان می‌کنند، مشتری‌های دائمی ما می‌شوند. آگاهی بخشی و ایجاد تجارت، حوزه‌هایی هستند که ما همچنان بر روی آن تمرکز می‌کنیم تا بتوانیم پذیرش باراموندی را در بازار ایالات متحده بیشتر توسعه دهیم. باراموندی همچنین یک ماهی بسیار کاربردی است که می‌تواند انواع مختلفی از شکل محصولات را به خود تخصیص دهد – از جمله بسته‌های ماهی دودی، تازه، طعم دار شده و گوشت کامل – و به دلیل طعم ملایم و بافت نرم آن برای طیف وسیعی از مصرف کنندگان غذاهای دریایی جذابیت زیادی دارد.

منبع:

https://thefishsite.com/articles/australis-on-path-for-50-000-tonne-barramundi-target

19 June 2023


[1] گواهی تجارت منصفانه یک مدل منبع یابی پایدار برنده جوایز است که معیشت را بهبود می‌بخشد و زنجیره‌های تأمین شفاف انعطاف پذیر را ایجاد می‌کند.

[2] لا نینا یک پدیده اقیانوسی و جوی است، در طول دوره لانینا، دمای سطح دریا در سراسر بخش استوایی شرقی اقیانوس آرام مرکزی 3-5 درجه سانتیگراد (5.4-9 درجه فارنهایت) کمتر از حد طبیعی خواهد بود. ظاهر لانینیا اغلب بیش از پنج ماه ادامه دارد. ال نینو و لا نینا می‌توانند نشانگر تغییرات آب و هوا در سراسر جهان باشند. طوفان های اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام به دلیل برش باد کمتر یا بیشتر و دمای سردتر یا گرمتر سطح دریا می توانند ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند.

[3] سیستم‌های حلقه بسته ایده آل هیچ زباله ای تولید نمی‌کنند. آنها را “بسته” می‌نامند زیرا محصولات دارای چرخه زندگی دایره‌ای هستند که به عنوان مواد خام شروع می‌شود و یا به محصولات جایگزین بازیافت می‌شوند، به مواد اولیه باز می‌گردند یا به عنوان زباله‌های زیست تخریب پذیر به محیط زیست بازگردانده می‌شوند.

[4] کاپافیکوس یکی از سر رده‌های جلبک قرمز است. گونه ها در آب های شرق آفریقا، اندونزی، مالزی، جزیره هاینان، فیلیپین و میکرونزی پراکنده شده‌اند.



تعداد بازدید:
۰

لینک کوتاه: کپی کن!

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

لزوم ایجاد خط کشتیرانی بین ایران و بنگلادش

د تیر 5 , 1402
زمان مطالعه: 10 دقیقه   به گزارش خبرنگار مانا، اسدالله کرد زنگنه در نشست مشترک با رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران، قرار گرفتن بنادر خرمشهر و آبادان در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند را فرصتی مناسب برای جذب سرمایه گذاران شرکت‌های بنگلادشی در این منطقه آزاد بیان کرد […]

همچنین بخوانید: