چشم انداز بازار جهانی آبزیان و غذاهای دریایی تا سال 2030 ؛ انتظار رشد سالانه 8.9 درصدی مصرف آبزیان در دنیا

زمان مطالعه: 7 دقیقه

در سال 2021 ارزش بازار غذاهای دریایی ،  310.75 میلیارد دلار ارزش گذاری شد و در انتظار رشد از 338.47 میلیارد دلار در سال 2022 به 730.28 میلیارد دلار تا سال 2030 وجود دارد و رشد سالانه (CAGR)* 8.92 درصدی در این دوره پیش بینی شده  است. (2030-2023)

غذاهای آبزی و دریایی به طور کلی شامل غذاهایی است که از صید در دریا و آبزی پروری به دست می آیند و در سه گروه ماهی، سخت پوستان و نرم تنان دسته بندی می شوند. افزایش آگاهی و تغییر سبک زندگی، مردم را وادار کرده است که بر روی سلامتی خود تمرکز کنند و غذاهای دریایی مزایای سلامتی مختلفی را ارائه می دهد که به رشد بازار این نوع غذاها در سراسر جهان منتج می شود. سبک زندگی مردم به تدریج به سمت غذاهایی رفته که از گیاهان تغذیه نکرده باشند و ترکیبی از غذاهای دریایی با غذاهای گیاهی به استثنای گوشت گاو، مرغ، گوشت خوک و غیره که به آفت‌خواری معروف هستند. گوشت گاو و خوک حاوی مواد مضر و انواع آنابولیک است که در مراحل پرورش و یا برای برای درمان مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند بر سلامت مصرف کننده تأثیر بگذارد. اینها برخی از دلایلی است که امروزه مصرف کنندگان، غذاهای دریایی را ترجیح می دهند زیرا برای پرورش این موجودات از مواد آنابولیک و شیمیایی مضر استفاده نمی شود. افزایش آگاهی مردم در مورد شرایط زندگی حیوانات پرورشی مانند طیور، گاو گوشتی و خوک در مزارع باعث شده است که مردم ترجیحات غذایی خود را  تغییر دهند که به نوبه خود باعث افزایش تقاضا برای غذاهای دریایی در سال های آینده خواهد شد.

بازار غذاهای دریایی ایالات متحده در انتظار توسعه با رشد سالیانه پایدار در سال های آینده است

تجزیه و تحلیل بازار جهانی غذاهای دریایی

بازار جهانی غذاهای دریایی بر اساس نوع، دسته بندی، کانال توزیع و منطقه تقسیم شده است.

بر اساس نوع، بازار غذاهای دریایی به ماهی (ماهی آزاد، ماهی تون، پولاک)، سخت پوستان (خرچنگ، میگو)، نرم تنان (صدف ، اسکالوپ) و غیره تقسیم می شود.

بر اساس دسته بندی، بازار غذاهای دریایی به غذاهای دریایی خشک، شور، دودی، غذاهای دریایی منجمد و غیره تقسیم می شود.

بر اساس کانال توزیع، بازار غذاهای دریایی به سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها، مغازه های کوچک، فروشگاه های اختصاصی، خرده فروشی ها و فروش آنلاین و موارد دیگر تقسیم می شود.

بر اساس منطقه، بازار جهانی غذاهای دریایی به آمریکای شمالی، اروپا، آسیا-اقیانوسیه، آمریکای جنوبی و MEA ( خاورمیانه و آفریقا) تقسیم شده است.

تجزیه و تحلیل بازار غذاهای دریایی بر اساس نوع

در سال 2021، بر اساس نوع غذاهای دریایی، بخش ماهی (ماهی سالمون، ماهی تون، پولاک) سهم عمده بازار را به خود اختصاص داده است و انتظار می رود تا سال 2028 در صنعت غذاهای دریایی جهانیبا رشد سالانه  2.9 درصد رشد کند. انواع دیگر بازارهای غذاهای دریایی را می توان به سخت پوستان (خرچنگ، میگو)، نرم تنان (اسکالوپ، صدف) و غیره دسته بندی کرد. برخورداری از پروتئین بالا و وجود زنجیره‌ اسیدهای چرب فراوان در ماهی‌های چرب به رشد بازار بخش ماهیان دریایی در سال‌های اخیر کمک کرده است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده نیز با همین سرعت رشد کند. با این حال، بخش نرم تنان نیز با نرخ مناسبی در حال رشد است و انتظار می رود در طول دوره تجزیه و تحلیل CAGR 2.3 درصد رشد کند.

تجزیه و تحلیل بازار غذاهای دریایی بر اساس دسته بندی

بر این اساس ، بازار غذاهای دریایی به غذاهای دریایی خشک، غذاهای دریایی شور، غذاهای دریایی دودی، غذاهای دریایی منجمد و غیره تقسیم می شود. بخش غذاهای دریایی منجمد و تازه بیشترین سهم بازار را در سال 2021 به خود اختصاص داده است. تحولات در این بخش یکی از عوامل مهمی است که صنعت غذاهای دریایی را در سرتاسر جهان راهبری می کند.

بازار جهانی غذاهای دریایی بر اساس نوع، 2021 (%)

از نظر درآمد، آسیا – اقیانوسیه بیشترین سهم را در بازارهای غذاهای دریایی در سال 2021 داشته است. وجود تعداد زیادی رستوران خدماتی غذاهای دریایی و فرصت های رو به رشد در اقتصادهای بزرگی مانند چین و هند، این بخش را قادر به رونق بیشتر در منطقه کرده است. افزایش نفوذ فروش آنلاین و ترویج فرهنگ ماهی در منطقه توسط دستگاه های مختلف اداری نیز به رشد این صنعت نسبت داده می شود. خط ساحلی عظیم هند و چین آنها را قادر می سازد تا یک صنعت بزرگ غذاهای دریایی و صادرات مقادیر فراوان غذاهای دریایی تازه را در سطح جهانی توسعه دهند که باعث رشد این صنعت در طول دوره پیش بینی می شود.

بازار جهانی غذاهای دریایی بر اساس جغرافیا (منطقه) ، 2021-2028، 2023-2030

پویایی بازار جهانی غذاهای آبزیان

افزایش آگاهی در مورد سلامت و رفاه مصرف ماهی و سایر آبزیان و افزایش درآمد قابل تصرف، رشد بازار غذاهای دریایی را تسهیل کرده است. از آنجایی که ماهی های چرب حاوی مقدار مناسبی از زنجیره اسیدهای چرب امگا 3 متشکل از EPA و DHA هستند، آن را به یک انتخاب فوق العاده در میان افراد مبتلا به مشکلات قلبی تبدیل می کند، برخی از مطالعات ارتباط مستقیم مصرف ماهی های چرب و بیماری های قلبی را نشان داده اند. این فواید سلامتی از غذاهای دریایی باعث پیشروی صنعت غذاهای دریایی در سطح جهان شده است.

با نگاهی به تقاضای فزاینده برای غذاهای دریایی، نهادهای مختلف اداری شکل گرفته که طرح هایی را برای تولیدکنندگان غذاهای دریایی و کسانی که محصولات فرآوری شده صادر می کنند ارائه می کنند که موجب افزایش جلب مشارکت های جدید در این صنعت شده است و این یک دلیل کلیدی برای رهبری بازار آبزیان است.

مهار بازار غذاهای دریایی

افزایش تقاضا منجر به افزایش فعالیت های ماهیگیری در سراسر جهان شده است که بر تعادل اکولوژیکی در اقیانوس ها تأثیر گذاشته است. این چالش های زیست محیطی عامل اصلی بازدارنده برای رشد بازار غذاهای دریایی هستند زیرا ماهیگیری بیش از حد بر حیات دریا تأثیر می گذارد و تأثیری منفی در جهان دارد.

چشم انداز رقابتی بازار جهانی آبزیان

بازار جهانی غذاهای آبزی نسبتاً پراکنده است و سطح رقابت بالایی دارد. تعداد کمی از فعالان بزرگ مانند  شرکت های Amalgam Enterprises، Austevoll Seafood ASA و Cooke Aquaculture Inc، اکنون بازار را از نظر سهم بازار کنترل می کنند. این رهبران صنعت در حال گسترش پایگاه مشتریان خود در چندین حوزه هستند و بسیاری از شرکت ها در حال ایجاد ابتکارات استراتژیک و مشارکتی با سایر شرکت های نوپا برای افزایش سهم بازار و سودآوری خود هستند.

چند شرکت فعال برتر در بازار غذاهای دریایی:

  • Austevoll Seafood ASA
  • Trident Seafoods Corp.
  • شرکت های آمالگام
  • گروه Thai Union
  • شرکت Maruha Nichiro
  • Nippon Suisan Kaisha, Ltd.
  • صنایع Dongwon
  • Marine Harvest ASA
  • غذاهای دریایی Clearwater
  • غذاهای High Liner
  • AquaChile
  • Mowi ASA
  • Grupo Pescanova
  • Greenland Royal
  • PanaPesca
  • Thai Union کانادا
  • Cooke Aquaculture
  • Bakkafrost
  • Tassal Group Limited
  • Kverva AS
  • گروه غذاهای دریایی Lerøy

تحولات اخیر بازار غذاهای دریایی

در ژانویه 2022، در ایالات متحده، یک شرکت ماهیگیری به نام Wanchese Fish Company مدل جدید کشتی ترال میگوی خود را برای بهره برداری در جنوب دریای آرژانتین راه اندازی کرد.

در دسامبر 2021، شرکت Pacific seafood یک محصول غذاهای دریایی فرآوری شده را برای سایت تجارت الکترونیک آمازون راه اندازی کرد و آمازون با این شرکت شریک شد تا حدود 20 غذای دریایی فرآوری شده را برای پلتفرم خود عرضه کند.

روندهای کلیدی بازار جهانی غذاهای دریایی

مصرف سرانه بالا واردات غذاهای دریایی را افزایش می دهد و حضور فزاینده و سازمان یافته فعالان خرده فروشی در صنایع غذایی یک روند کلیدی بازار است که در سراسر جهان مشاهده می شود. افزایش قیمت هر بشقاب غذای شیلاتی از عوامل بازدارنده رشد بازار غذاهای دریایی است. گسترش آفت خواری (pescetarianism) توسط افراد مختلف در سراسر جهان نیز یکی از دلایل اصلی رشد مصرف غذاهای دریایی در دوره پیش‌بینی شده است.

پذیرش گسترده آفت خواری به دلیل اثرات منفی گوشت و غذاهای مبتنی بر گوشت خوک نیز به رشد بازار در طول دوره تجزیه و تحلیل کمک کرده است. با مزایای مختلفی که برای قلب از طریق مصرف آبزیان ارائه شده و تحقیقاتی که مشروعیت آن را اثبات می‌کند، مصرف ماهی‌های چرب با افزایش شدید تقاضا در سطح جهانی مواجه شده است و همین امر باعث رشد بازار غذاهای دریایی در سطح جهان می‌شود.

تعداد بازدید: ۱

لینک کوتاه: کپی کن!

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پیشنهادات ایران به سازمان بین المللی دریانوردی

ی اسفند 13 , 1402
زمان مطالعه: 7 دقیقه نمایندگان ایران در یازدهمین اجلاس کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا در “IMO” پیشنهادات خود را ارائه نمودند.   به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، یازدهمین اجلاس کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا(PPR۱۱) از […]

همچنین بخوانید: