صورتجلسه سی‌اٌمین جلسه کمیته ماهی در قفس اتحادیه

زمان مطالعه: 6 دقیقه

با حضور آقایان خدایی، نیری، نوروزی، شاهرخی، گلپور، لطفی و محمدزاد کارشناس محترم دفتر طرح‌های شیلاتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل دفتر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان سی‌اٌمین جلسه کمیته ماهی در قفس از ساعت 15.30 تا 17:30روز سه‌شنبه تشکیل شد.

در ابتدای جلسه آقای خدایی ضمن تبریک سال نو و عید سعید فطر و تشکر از پذیرش دعوت اتحادیه توسط آقای دکتر محمدزاد فرمودند که تأکید سازمان شیلات طی آخرین جلسه‌ای که با آن‌ها داشته‌ایم این است که در ترتیب کمیته نقص‌هایی وجود دارد که بایستی تغییراتی در آن لحاظ گردد و با توجه به سوابق گذشته تغییراتی در اعضا صورت گرفته اما بهتر است با توجه به فراگیر بودن کمیته، از پرورش دهندگان و دیگر بخش‌ها نیز در کمیته حاضر باشند. سپس از حاضرین درخواست کردند ضمن بیان آخرین وضعیت صنعت قفس در زمینه ترمیم کمیته نیز اعلام نظر نمایند.

آقای شاهرخی : تعداد شرکت‌هایی که در حال تولید هستند کمتر شده، درست است که فروش تعداد بچه ماهی افزایش پیدا کرده اما فقط چند شرکت خاص خرید انجام می‌دهند؛ طی سال ۱۴۰۱ در استان بوشهر ۱۱ شرکت معادل ۲.۵ میلیون قطه بچه ماهی تهیه کردند و در سال ۱۴۰۲ این تعداد به حدود 3.5 میلیون قطعه بچه ماهی افزایش یافت اما تعداد شرکت ها کاهش داشت و این یعنی حذف شرکت های فعال قبلی . استان هرمزگان آهسته و پیوسته حرکت می‌کند یعنی در سال 1401 ۶ شرکت فعالیت داشته اما امسال به ۴ شرکت رسیده است.

آقای نیری: برخلاف تصوراتی که داشتیم در سال گذشته پیشرفت‌ خاصی حاصل نشد، شاید ۵ الی ۶ مزرعه جدید احداث گردید و ما به ازای آن دو برابر مزرعه تعطیل شد. ایشان اضافه کردند:

  • بچه ماهی: با ورود چند شرکت‌ و تأمین بچه ماهی، دیگر نمی‌توان اسم آن را مشکل گذاشت فقط با کمبود مواجه هستیم، آنچه در این حیطه مشکل محسوب می‌شود بحث تنوع گونه‌ای است که وظیفه ذاتی دولت و سازمان تحقیقات است.
  • خوراک: با وجود تمام مشکلات و گرانی‌ها کماکان خوراک در دسترس بوده و تولید انجام می‌شود.
  • مدیریت: نبود مدیریت صحیح گرفتاری‌های زیادی به بار آورده که بیشتر آن‌ها از نبود آموزش صحیح نشأت می‌گیرند.
  • فرآوری: هزینه‌های هنگفتی که در بخش فرآوری وجود دارد به دلیل نبود رقابت است.
  • بازار: نکته آخر و مهم‌ترین موضوع فروش است که اگر حل نشود گویی هیچ کاری انجام نشده‌ ، صنعت باید محصولی تولید کند که توانایی فروش آن را داشته باشد، صنعت الان عرضه محور شده یعنی محصولی تولید می‌کند که باید در بازار به دنبال مشتری برایش بگردد در حالی بلعکس باید تقاضا محور باشد.

آقای گلپور : به طور کلی ما دو بحث از سال گذشته داریم:

  1. چالش‌های حل نشده
  2. اهدافی که تعیین شده

در گذشته همانند جنوب یک هیاهو در شمال برپا شد و تا ۸۰ الی ۹۰ قفس هم احداث گردید ولی در سال‌های بعد یکباره همه راکد شدند دلیل اصلی آن هم نبود بازار بود. سال پیش مجدداً با تحریک سازمان شیلات یک تکاپو در شمال ایجاد شد و با همکاری تعاونی‌های صید پره و اجاره قفس‌های راکد کم کم صنعت جان دوباره گرفت، به طوری که حداکثر برداشت عملیاتی سال جاری حدودا ۱۲۰ الی ۱۳۰ تن خواهد بود. بزرگترین دغدغه شمال که به ما ضربه‌های بزرگی وارد کرده “بحث بازار” است دقیقاً ماهی ما زمانی به بازار می‌رسد که علاقه‌ای در بازار داخلی وجود ندارد و رقیب بزرگی به نام land base بر سر راه وجود دارد. تنها راه برون رفت از مشکلات موجود تشکیل زنجیره و کار جمعی است که با تجمیع ظرفیت‌های کوچک که بهای تمام شده آن‌ها خیلی کمتر است بتوانیم ظرفیت‌های بزرگ ایجاد کنیم.

طبق مصوبات سال گذشته “هدفگذاری‌های استانی” قدمی بود که ما بتوانیم به هدف اصلی برسیم و قرار بر این شد که در صنعت قفس تمام حلقه‌های مرتبط حداقل یک کرسی در کمیته داشته باشند و پرورش دهندگان به واسطه وسعت بیشترشان کرسی بیشتری داشته باشند ما می‌توانیم از همین اعضا استفاده کنیم و تشکل‌های با ساختار استانی ایجاد کنیم و به هر یک از اعضا یک ماموریت بدهیم تا به جمع کردن اطلاعات، شناسایی و  برقراری ارتباط با پرورش دهندگان از هر استان بپردازند. این کمیته برای تعمیم، سیاست گذاری و پیگیری مشکلات استانی تشکیل شده است و با انتخاب نماینده از هر استان می‌توانیم صدای آ‌ن‌ها را بهتر بشنویم.

آقای خدایی: ماموریت معاونت علمی سر و سامان دادن به همین زنجیره‌ها و پر کردن خلاها می‌باشد، بحث زنجیره در شمال کشور به خوبی در حال پیشروی است، در جنوب هم تفاهم‌نامه‌ها امضا شده و باید یک شرکت مشترک تأسیس گردد. در بحث رهگیری و تمایز محصولات دریایی با خشکی می‌توانیم از بحث تگ زنی استفاده کنیم و همانطور که قبلاً پیگیری‌های آن انجام شده می‌توانیم به راحتی این طرح را اجرایی کنیم.

آقای شاهرخی: یکی از اهداف ما تحکیم جایگاه اتحادیه و کمیته است و از طرفی معاونت علمی هم تمام قد برای رونق آبزی‌پروری ساحلی و فرا ساحلی از ما حمایت می‌کند. یک سری از خواسته‌های کل صنعت پول خیلی زیادی می‌طلبد اما اوضاع مالی دولت هم، چندان مناسب نیست . امروز بیشتر معضل ما فروش است و با حل شدن بحث بازار مابقی مشکلات به نوعی حل می‌شوند ارگان‌های دولتی می‌توانند با اعطای بسته‌های حمایتی به اعضای پرسنلشان به بحث فروش کمک کنند.

آقای محمد زاد: ما هم می‌توانیم به عنوان محصول دانش بنیان زنجیره این حمایت را انجام دهیم و در غالب بسته‌های حمایتی از صنعت قفس حمایت کنیم، چه بسا این حرکت تمام گزینه‌های توسعه آبزی مصرفی را نیز دارد‌. معاونت دو ماموریت در حیطه قفس دارد و به دنبال این هستیم که افراد محلی دهک ۱ تا ۵ را در کسب و کار آبزی و پروری دخیل کرده و از آن‌ها حمایت کنیم؛ هم می‌توانیم بازار شما را حمایت کنیم و هم با هزینه کمتر امنیت غذایی این دهک‌ها را تأمین کنیم. معاونت می‌تواند با پیاده کردن بعضی از طرح‌ها به مشکل بازار کمک کند، خواهشی که از شما دارم این است که تا فرصت هست طرح‌های معلق‌ زنجیره را سرانجام داده و طرح‌های نهایی شده را به دست من برسانید.

آقای گلپور: اگر توسعه‌ای در میگو اتفاق افتاده به کمک پیشران‌ها بوده اگر گره‌ای از کار آقای شاهرخی، یوسفی و دیگر بزرگان و واحدهای پیشران باز شود مطمئناً افراد بعدی به راحتی این مسیر را طی خواهند کرد و تا زمانی که مشکلات این پیشران‌ها حل نشده باشد نباید توسعه رخ دهد. تمام روزمرگی سازمان ها شده حل مشکل جواز واحد‌های خرد، اما اگر پیشران‌ها از این معضلات عبور کنند دیگران با الگو برداری به راحتی در مسیری هموار حرکت خواهند کرد.

پس از انجام گفتگوهای مفصل موارد ذیل مورد تصویب واقع گردید:

  1. برگزاری سمیناری به منظور ارائه گزارش فعالیت‌ها، چالش‌های موجود، چشم انداز آینده و ترمیم کمیته و جذب فعالان منتخب از هر بخش صنعت به‌عنوان عضو کمیته.
  2. در هر یک از استان‌های ساحلی یک نماینده انتخاب شده و به صورت دوره‌ای در یکی از استان‌های ساحلی جلسه‌ای داشته باشیم.
  3. پیگیری بحث تگ‌زنی ماهیان با محوریت آقای گلپور.

 

جلسه با ذکر صلوات در ساعت 17:30 خاتمه یافت.

تعداد بازدید: ۳

لینک کوتاه: کپی کن!

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اتحادیه تولید و تجارت آبزیان

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دستورالعمل جدید اتحادیه حفاظت از محیط زیست بر لزوم توجه به “عامل انسانی” تاکید می کند

ی اردیبهشت 2 , 1403
زمان مطالعه: 6 دقیقه یک سازمان بین المللی پیشرو (Conservation Alliance for Seafood Solutions) در دستورالعملی ، راهنمایی در مورد بهترین عملکرد اخلاقی برای شرکت های غذاهای دریایی را منتشر کرده است که بر اهمیت حقوق بشر و همچنین حفاظت از آن تاکید می کند. این اتحاد  یک نهاد غیرانتفاعی […]

همچنین بخوانید: