تصاویر جدید از ناو بندر مکران

با انتشار عکس‌های جدید از شناور جدید نیروی دریایی راهبردی ارتش، ناو بندر مکران، به تشریح آخرین وضعیت این کشتی جنگی پرداخته شده است.

ناو بندر مکران نیروی دریایی ارتش در غروب آفتاب دریا

به گزارش مارین‌پرس، کانال قدرت دفاعی ایرانیان نوشت: در روزهای اخیر تصاویری جدیدی از «ناوبندر مکران» منتشر شده است که در این تصاویر چند نکته قابل توجه مشاهده می‌شود:

نخست اینکه بر روی روسازه ناو، در جهت امکان نشست و برخاست بالگرد، سازه جدیدی ایجاد شده است. از لحاظ طولی این سازه و پد تقریبا ۳۰-۴۰ درصد از طول ناوبندر را شامل می‌شود، این به معنای طول حدودی ۸۰-۹۰ متری این پد و سازه است. از آنجایی که عرض این سازه برابر با عرض بدنه ناوبندر است، بنابر این عدد نیز حدود ۴۲ متر می‌باشد.

مساله بعدی عدم وجود آشیانه بالگرد است که احتمال دارد در ادامه پروژه تکمیل شود، چرا که از نظر فضای در دسترس برای ایجاد آشیانه محدودیتی وجود ندارد؛ از طرفی هم ماموریت های احتمالی این ناو وجود آشیانه برای بالگرد را الزام‌آور می‌کند.

رونمایی از ناو بندر مکران در رزمایش دریایی اقتدار

شماره بدنه ناو مکران احتمالا 441 خواهد بود

همچنین مشاهده می‌شود که این ناوبندر احتمالا با شماره بدنه 441 به خدمت گرفته خواهد شد. نزدیک‌ترین شماره بدنه به این ناو، ناو خارک با شماره بدنه 431 است.

تجهیزات پدافندی و آفندی احتمالی نیز هنوز نصب نشده‌اند یا بر روی ناو دیده نمی‌شوند‌.

جدیدترین تصاویر ماهواره‌ای منتشرشده از «ناوبندر مکران» نشان می‌دهد که این شناور در نیمه دوم آذرماه به آب انداخته شده و از آن زمان، در حال گذراندن آزمایش‌های دریایی می‌باشد.

اینفوگرافیک شماتیک ناوبندر مکران
منبع عکس: hisutton

همچنین تصویر گرافیکی شبیه‌سازی شده از «ناوبندر مکران» را مشاهده می‌کنید؛ در رابطه با تجهیزات موجود و سازه ناو در تصویر تا اینجا فقط می‌توان با اطمینان از پد بالگرد سخن گفت، چرا که بدلیل عدم‌وجود تصاویر مناسب از تجهیزات و تسلیحات احتمالی ناو اطلاعاتی در دسترس نیست.

پیش از این در مطلبی با عنوان آشنایی با ناوبندر مکران (خلیج فارس) در خصوص این ناو مطالبی گفته شده بود. همچنین در آذر ماه سال جاری نیروی دریایی سپاه نیز از ناو شهید عبدالله رودکی رونمایی کرده بود که این ناو نیز یک ناو لجستیک و یک پایگاه دریایی برای عملیات ویژه آبی خاکی محسوب می‌شود. جهت آشنایی با این ناو نیز می‌توانید ویدئوهای مربوط به این ناو را مشاهده کنید.

اولین تصاویر از عملیاتی شدن ناو بندر مکران

اینفوگرافیک معرفی ناوبندر مکران

ناوبندر مکران با نام پیشین ناو بندر خلیج فارس یک نفتکش ساخت سال 2010 با طول 228 متر، عرض 42 متر، سطح آبخور 14.7 متر و وزن 106 هزارتن است که در دی ماه سال 1399 شمسی (ژانویه 2021 میلادی) با تغییر کاربری و تبدیل به یک ESB class تبدیل به یک کشتی لجستیک، پشتیبانی و تدارکاتی نیروی دریایی ارتش با کد بدنه 441 شده‌است.

حمل و عملیاتی کردن انواع بالگرد و پهپاد، حمل و عملیاتی کردن انواع سامانه‌های موشکی و راداری، تبادل عمودی/افقی تجهیزات سوخت، آب و نیروی انسانی، عملیات تجسس و نجات در دریا، اعزام تیم‌های واکنش سریع جهت عملیات‌های ویژه، امکان پهلودهی به انواع شناورها، ارائه خدمات پشتیبانی و سوخت‌رسانی به شناورها، فرماندهی و کنترل عملیات دریایی از جمله ماموریت‌های ناو بندر مکران است.

تایم لپس به آب اندازی ناوبندر مکران

همچنین در زیر کاربردهای این ناو بندر فهرست شده است:

  • ارائه خدمات مردم‌یاری بشردوستانه به سایر شناورها در دریا
  • پایگاه کوچک هوادریا در عمل برای بالگرد استقرار یافته
  • پایگاه استقراری شناورهای تندرو هجومی
  • بلند پرواز و ایستگاه کنترل برای پهپادهای استقراری
  • تامین کننده نیازهای تعمیراتی فنی سایر یگان‌های شناور
  • تامین کننده نیازمندی‌های درمانی و بیمارستانی برای سایر یگان‌ها
  • تامین کننده نیازمندی‌های لجستیکی سایر یگان‌ها
  • اجرای عملیات مبارزه با دزدی دریایی
  • اجرای عملیات اورژانس و آمبولانس دریایی با بهره گیری از بالگرد
  • اجرای عملیات‌های مختلف ویژه دریایی
  • عملیات ضد زیردریایی با بهره‌گیری از بالگردهای SH
  • عملیات مین‌روبی و شکار مین با بهره‌گیری از بالگردهای RH
  • اجرای عملیات گشت و شناسایی هوایی با بهره‌گیری از پهپاد و بالگرد

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

برگزاری دومین کنفرانس ملی صنعت،تجارت و علوم دریایی

س دی 2 , 1399
دومین کنفرانس ملی صنعت،تجارت و علوم دریایی" توسط دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و سازمان صنعت،معدن و تجارت خوزستان برگزار شد.
دومین کنفرانس صنعت تجارت و علوم دریایی

شاید برای شما جالب باشد