دلیل برگزاری مانور مشترک ایران و روسیه در دریای عمان چیست؟

روزنامه الاخبار در گزارشی تحلیلی به بررسی چرایی و دلایل برگزاری مانور مشترک ایران و روسیه در دریای عمان پرداخته‌است.

مانور مشترک دریایی ایران و روسیه در دریای عمان و اقیانوس هند
زمان مطالعه: 4 دقیقه

 به گزارش مارین‌پرس الاخبار نوشت: ایران مدتی پیش از مقدمه چینی برای برگزاری مانور مشترک نیروی دریایی ایران و روسیه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان خبر داد. این موضوع را محمد جواد ظریف در جریان سفر به مسکو اعلام کرد. حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران که اخیرا برای شرکت در مراسم روز نیروی دریایی ارتش روسیه به شهر سن پترزبورگ این کشور سفر کرده بود نیز در این باره گفت: «بر سر برگزاری مانور دریایی میان دو کشور به توافق رسیدیم».

الاخبار همچنین نوشت: خانزادی افزود که امیدواریم این مانورها در اواخر سال جاری شمسی برگزار شود. او همچنین گفت که جلسات هماهنگی و برنامه ریزی برای برگزاری این مانورها به زودی آغاز خواهد شد.

این روزنامه با اشاره به اینکه همکاری نظامی میان ایران و روسیه جدید نیست و بخشی از آن در زمینه معاملات تسلیحاتی است و بخشی دیگر به همکاری میان دو کشور در پرونده های منطقه نظیر سوریه و همچنین مانورهای مشترک صورت می گیرد، افزود: کشتی های ناوگان نظامی روسیه به صورت منظم در اقیانوس هند حضور دارند هرچند که این حضور اخیرا به دلیل افزایش تهدیدهای ناشی از دزدان دریایی در آب های بین المللی کاهش یافته است. انگیزه اصلی حضور ناوگان نظامی روسیه در آب های جنوبی بیشتر به دلیل اجرای مانورهای نظامی مشترک با هند و همچنین اقیانوس آرام است. ناوگان نظامی روسیه در دریای خزر نیز پتانسیل های راهبردی خود را در جریان درگیری های نظامی دایر در سوریه به وضوح نشان داد و بارها پایگاههای تروریست ها در سوریه را بمباران کرد که همه آن عملیات ها با هماهنگی و همکاری ایران صورت می گرفت.

اهمیت سیاسی این مانور بیشتر از اهمیت نظامی آن است

این روزنامه در ادامه با بیان اینکه با وجود اینکه ارتش ایران اعلام کرده است که مانورهای مشترک ایران وروسیه در آب های خلیج فارس برگزار نمی شود اما بدیهی است که اقیانوس آرام و دریای عمان در کنار تنگه هرمز و خلیج فارس قرار دارند و از نظر ژئوپلتیکی وژئواستراتژیکی با این منطقه در ارتباط هستند، ادامه داد: اهمیت سیاسی این مانور بیشتر از اهمیت نظامی آن است و حاوی اشارات و سیگنال هایی مشخص برای آمریکا و متحدانش و به طور کلی رقبای استراتژیک روسیه و ایران است. این موضوع را اروپایی ها متوجه شدند که تاثیر آن را در اظهارات «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشان داد؛ جایی که وی نسبت به برگزاری این مانورها ابراز نگرانی کرد و گفت: «این مسئله آشکارا موجب نگرانی است چراکه خاورمیانه به تنها چیزی که نیاز ندارد، اضافه شدن تهدیدگران جدید به بازی شطرنج گروه‌های نیابتی است. ما قطعا نمی‌خواهیم که بر تعداد این بازیکنان افزوده شود».

نویسنده خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی و به توجه به اقدامات تنشزای آمریکا در منطقه خلیج(فارس) و همچنین طرح های کشورهای غربی تحت رهبری واشنگتن و لندن برای تشکیل ائتلاف های امنیتی و نظامی، موضوع همکاری نظامی ایران و روسیه تحت عنوان مانور و تمرینات نظامی، اهمیت ویژه ای به خود می گیرد بنابراین این اقدام دو طرفه، جهت بررسی و مناقشه میان مسکو و تهران آشکار گشت که از همکاری پیشین میان آنها علیه تشدید اوضاع حکایت دارد برنابراین، چنین همکاری بویژه در اب های جنوبی ایران، واکنشی علیه طرح های کشورهای غربی برای تشکیل ائتلاف امنیتی در منطقه محسوب می شود. به عبارتی دیگر، ایران این پیام را به طرف غربی می فرستد که از گزینه هایی برای تشکیل ائتلاف مقابل جهت فشار بر واشنگتن برخوردار است که این موضوع به نوبه خود باعث تجدید نظر در محاسبات آمریکا مبنی بر ضرورت آرام کردن اوضاع می شود علاوه بر این روس ها به نوبه خود به این طریق به کشورهای غربی می فهمانند که اگر خواهان تشدید تنش ها باشند، این پتانسیل را دارند که نقش رقابتی ایفا کنند. و با این رویکرد، همکاری میان تهران و مسکو می تواند به دنبال ایجاد تعادل قدرت در خلیج(فارس) در مقابل تشکیل ائتلاف های جدید به رهبری آمریکا باشد.

الاخبار در ادامه با اشاره به اینکه همکاری ایران و روسیه می تواند پس از عدم موفقیت ائتلاف ها و سازکارهای رایج، فضای جدیدی ایجاد کند، در ادامه نوشت: وزارت امور خارجه روسیه چندی پیش در ارتباط با مسائل امنیتی در خلیج(فارس) سندی منتشر کرد که نشان می دهد روسیه  به دنبال حضور نظامی صرف در منطقه نیست بلکه به دنبال ایجاد سازوکارهایی جهت تقویت امنیت نیز هست. آنچه طرح روسیه را از بقیه متمایزمی کند، این است که مسکو روی «ایجاد امنیت از داخل»(یعنی تحقق امنیت توسط خود کشورهای منطقه) تمرکز کرده است و این خلاف طرح های اعلام شده از سوی کشورهای غربی است که امنیت کشورهای منطقه را به حضور و نفوذ نظامی خود ربط می دهند؛ از سوی دیگر ایران سالهای متمادی است که مکررا می گوید که چالش اصلی منطقه، حضور آمریکایی ها و مداخله آنهاست و بهترین نمونه تقویت امنیت، مشارکت دادن کشورهای مطنقه در این زمینه است که این موضوع به معنای درک ایده های ایران توسط روسیه است.

الاخبار در پایان نوشت: همکاری نظامی میان تهران و مسکو در آب های جنوبی ایران  و در مجاورت خلیج فارس، صفحه جدیدی را در روابط میان دو کشور می گشاید که نه تنها روی روابط دوجانبه آتی میان دو طرف بلکه روی معادلات منطقه ای نیز تاثیر می گذارد.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ضریب موفقیت اکتشاف چاه‌های نفت و گاز چقدر است؟

چ شهریور 27 , 1398
در یک‌ سال اخیر ضریب موفقیت چاه‌های اکتشافی افزایش یافته، به‌طوری که در سال‌های ۹۷ و ۹۸، عملیات حفاری هشت حلقه چاه اکتشافی به پایان رسیده و از زمستان سال گذشته تاکنون، هر فصل با یک کشف همراه بوده است که با توجه به اعلام کشف نفت در جزیره مینو در زمستان سال 97، باید حداقل در انتظار دو خبر خوب اکتشافی دیگر باشیم.
ضریب موفقیت اکتشاف چاه‌های نفت و گاز چقدر است؟

شاید برای شما جالب باشد