دهلی نو در پی گسترش همکاری‌ها با ایران در چابهار

در پی سفر “سابرامانیام جایشانکار” وزیر امور خارجه هند به ایران، رسانه‌های هندی اعلام کردند که این سفر نشان‌دهنده علاقه دهلی نو به گسترش همکاری‌ها با ایران در چابهار است.

همکاری‌های دریایی ایران و هند در بندر چابهار

به گزارش مارین‌پرس، اولین سفر خارجی وزیر امور خارجه هند پس از آغاز بحران کووید-۱۹ است و در زمانی انجام می‌شود که هند به دنبال گسترش همکاری‌های خود با ایران برای افزایش فعالیت اقتصادی بندر چابهار است. 

بندر چابهار ایران به دلایل مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد که مهمترین آن موقعیت راهبردی آن است. هند تصمیم گرفته است تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشورهای غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان محصور در خشکی گسترش دهد.

بندر چابهار که در دریای عمان قرار دارد، دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می‌کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری یک میلیارد و پانصد میلیون دلاری برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه آهن شده است. در دو سال گذشته هند چندین محموله کالا را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. این اقدام با هدف اثبات اعتبار این مسیر و گسترش ورود محموله‌های جهانی پیش از فعال شدن کامل بندر چابهار صورت گرفت. 

همچنین وزرای دفاع هند و ایران در مورد پروژه بندر چابهار گفت و گو کرده‌اند و وزیر دفاع ایران در این دیدار اعلام کرده است که پروژه چابهار یک عامل مهم برای توسعه و رشد افغانستان است.

هند از موافقت ایران با ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در چابهار استقبال کرده است. صادرات کالا از چابهار به مناطق دیگر جهان از جمله جنوب آسیا و آسیای شرقی با وجود شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر، افزایش یافته است. 

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

۱۵ لاک‌پشت در پارک ملی دریایی نایبند عسلویه رهاسازی شدند

ی شهریور 23 , 1399
رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندر عسلویه گفت: در ۲ روز اخیر ۱۵ قطعه لاک‌پشت سبز که وارد آبگیر شرکت مبین انرژی خلیج فارس شده بودند با همکاری عوامل آن شرکت به ساحل پارک ملی دریایی نایبند منتقل و پس از بیومتری و پلاک گذاری نسبت به رهاسازی آنها در دریا اقدام شد.
رهاسازی لاک‌پشت‌های سبز در ساحل پارک ملی دریایی نایبند بندر عسلویه

شاید برای شما جالب باشد