اهمیت بندر چابهار در رونق سفر و گردشگری دریایی

بندر چابهار با توجه به موقعیت‌های راهبردی، متصل به آب‌های آزاد اقیانوس هند و هم مرزی با کشور‌های مختلف نقش مهمی در مسافرت‌های دریایی، بین المللی و گردشگری دریایی دارد و می‌تواند سبب توسعه و رونق این صنعت بزرگ گردشگری باشد.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، مسافرت و جابه جایی از طریق دریا عمری به درازای تمدن بشریت دارد، نخستین مسافرت دریایی بین المللی در سال ۱۸۱۹ بوسیله کشتی ss savannah نوعی خاص از کشتی (استفاده از نیروی محرکه ترکیبی باد و بخار) از بندر نیویورک با گذر از اقیانوس اطلس و ۲۹ روز دریانوردی تا بندر لیورپول انگلیس انجام گرفته است.

بعد از گذشت ۴۰ سال شرکت کشتیرانی وایتاستار (wsl) اقدام به ساخت کشتی و راه اندازی خط کشتی‌رانی مسافری اقیانوس‌پیما و توسعه امکانات رفاهی برای مسافران کرد.

گسترش جابجایی مسافر دریایی در دهه ۱۸۰۰ میلادی با هجوم مهاجران از اروپا به آمریکا اتفاق افتاد در این اثنی مسافران متمول نیز برای تفریح و تجارت از کشتی‌های بخار برای مسافرت استفاده می‌کردند.

این صنعت رو به رشد با ظهور حمل و نقل هوایی رو به افول گذاشت لذا شرکت‌های کشتیرانی با تغییر کسب و کار از حمل و نقل صرف به تفریح و گردشگری دریایی روی آوردند که پیدایش کشتی‌های مسافری کروز ماحصل این تغییر در حمل و نقل دریایی مسافر است.

گردشگری دریایی و جابجایی مسافر از طریق دریا یکی از صنایع رو به رشد عصر کنونی دنیاست و هر ساله شمار گردشگران دریایی و مسافران کشتی‌های کروز در حال افزایش است.

کشور‌های زیادی در تلاش هستند از ظرفیت‌های دریایی و گردشگری سواحل خویش با جذب مسافر بیشترین بهره را ببرند.

1395 ساخت و تجهیز ترمینال بین‌المللی مسافرت دریایی در سال

همزمان با توسعه بندر چابهار ساخت و تجهیز ترمینال بین‌المللی مسافرت دریایی در سال ۱۳۹۵ با زیربنای چهار هزار مترمربع و ظرفیت ورود و خروج ۶۰۰ مسافر توسط سازمان بنادر و دریانوردی با هدف گسترش حمل و نقل دریایی مسافر و توسعه سواحل مکران مورد تجهیز و بهره برداری قرار گرفت.

از آنجایی که کشور‌های عمان، پاکستان و ایران دارای مشترکات قومی، مذهبی و فرهنگی هستند جابجایی مسافر از طریق دریا کمک شایانی به تعمیق روابط، توسعه گردشگری و افزایش مراودات تجاری و فرهنگی بین سه کشور خواهد کرد.

توسعه گردشگری و انجام مسافرت‌های دریایی از نیاز‌های اصلی و اساسی شهرستان‌های ساحلی چابهار و کنارک در سواحل مَکُّران است و می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال هزینه‌های حمل بار و سفر را نیز کاهش دهد.

فراهم کردن تجهیزات برای انجام مسافرت‌های دریایی بین چابهار و کشور‌های هم مرز آبی و چابهار- کنارک و سایر بنادر منطقه از ساحل و بندر پسابندر تا منطقه زرآباد و توقف در نقاط مختلف نظیر بریس، رمین، چابهار، کنارک، کهیر و زرآباد علاوه بر کاهش ترافیک جاد‌های از حوادث ناگوار رانندگی جلوگیری می‌کند.

همچنین راه اندازی خط کشتی‌های مسافری دریایی بین کشور‌های پاکستان و عمان که فاصله نزدیکی با چابهار و کنارک (سواحل استان سیستان و بلوچستان) دارند منجر به توسعه روابط با کشور‌های همجوار می‌شود.

هم اینک جاده باریک، پرپیچ و خم و پر از دستانداز پسابندر- بریس- چابهار و جاده پرحادثه چابهار – کنارک و زرآباد در مجموع با بیش از ۳۰۰ کیلومتر طول سالانه به ده‌ها تصادف رانندگی و آتش گرفتن وسائط نقلیه منجر می‌شود.

تحول خط مسافری چابهار – مسقط با حذف روادید بین ایران و عمان

مردم بلوچستان ایران و کشور عمان روابط نزدیک خویشاوندی و اشتراکات فرهنگی و اجتماعی زیادی دارند و با حذف روادید بین دو کشور عمان و ایران و اجازه تردد خودرو‌های پلاک عمان در سطح استان سیستان و بلوچستان میتواند صنعت گردشگری و خط مسافری چابهار- مسقط را متحول کند.

با تلاش بخش خصوصی و همراهی و مساعدت دولت ترمینال مسافری دریایی در بندر شهید کلانتری چابهار شامل ۲ سالن مجزا برای مسافران ورودی و خروجی راه اندازی و در مرحله نخست در سال ۱۳۹۵ برای راه اندازی خط چابهار- مسقط با ظرفیت یک سفر در هفته و ۲۰۰ مسافر در هر سفر و در مرحله بعد توسعه خط مذکور و راه اندازی خطوط جدید به سایر کشور‌ها راه اندازی شد.

در زمان راه اندازی این خط نخستین کشتی مسافری با ۲۷ نفر مسافر از عمان وارد چابهار شد و در برگشت نیز ۲۳ نفر مسافر از چابهار به عمان عزیمت کردند.در طول فعالیت این پایانه حدود هزار مسافر جابجا شده و پس از آن تعطیل شده است.

در این پایانه برای رعایت الزامات امنیتی و رفاه حال مسافران، تجهیزات ایکس ری و کنترلی مدرن خریداری و نصب شده و یکی از مجهزترین‌ها در کشور است و باید برای جابجایی مسافر مورد استفاده قرار گیرد.

جابجایی مسافر و ورود و خروج گردشگر از طریق دریا در چابهار موجب رونق اقتصادی و افزایش سهم گردشگری دریایی می‌شود و این امر اشتغال بومیان را به همراه خواهد داشت و حل مشکلات پیش روی مسافرت دریایی بندر چابهار مرتغع و فعالیت‌ها از سر گرفته شود.

زیرساخت‌ها برای پذیرش مسافر و انجام سفر‌های دریایی از بندر چابهار فراهم است

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان  به تشریح اهمیت و جایگاه حمل و نقل مسافری دریایی پرداخت و اظهار داشت: زیرساخت‌ها برای پذیرش مسافر و انجام سفر‌های دریایی از بندر چابهار فراهم است و می‌توان خطوط کشتیرانی مسافری دریایی را به کشور‌های مختلف از جمله مسیر ایران- عمان فعال کرد.

حسین شهدادی افزود: چابهار با کشور عمان از طریق دریا فاصله اندکی دارد و از جمعیت ۴.۵ میلیونی کشور عمان ۴۵ درصد آن نژاد عرب، بلوچ و آفریقایی هستند که بلوچ‌های ساکن عمان با هموطنان بلوچ ما در استان سیستان و بلوچستان و منطقه چابهار قرابت‌های قومی عمیقی دارند.

وی بیان کرد: با راه اندازی خط کشتیرانی بین بندر چابهار و بنادر کشور عمان تردد و جابجایی مسافر در این مسیر از سر گرفته خواهد شد، در پاکستان نیز علاوه بر اشتراکات قومی و مذهبی سالیانه نزدیک به ۶۰ هزار زائر پاکستانی با گذر از مرز میرجاوه برای بازدید و زیارت از اماکن متبرکه شهر‌های مذهبی ایران و عتبات عالیات با قبول مخاطرات سفر زمینی وارد کشور می‌شوند.

افزایش همکاری تورهای دریایی ایران و عمان

وی ادامه داد: علاوه بر موضوعات فوق در بخش گردشگری دریایی نیز عمان مقصد بسیاری از تور‌های دریایی است و با داشتن جاذبه‌های گردشگری در ایران، توراپراتور‌های ایرانی با همکاری مشترک تورایراتور‌های عمانی می‌توانند نسبت به جذب گردشگر منطقه‌ای و بین‌المللی اقدام کنند.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: استفاده از ظرفیت‌های مذکور مستلزم تشریک مساعی و همت تمامی دستگاه‌ها در تسهیل امور و حمایت از ظرفیت‌های بخش خصوصی خواهد بود؛ که با انجام اقدامات لازم می‌توان از ظرفیت‌های موجود بهره برداری حداکثری کرد.

شهدادی از جمله اقدامات لازم را همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بخش خصوصی (توراپراتور‌های داخلی و خارجی) جهت ایجاد و معرفی تور‌های گردشگری دریایی با هدف گردشگری ترکیبی، همکاری وزارت امور خارجه در تسهیل و کاهش هزینه‌های اخذ ویزا برای مسافرت‌های دریایی با کشور‌های هدف (عمان و پاکستان)، همکاری گمرک در تسهیل ورود و خروج خودرو و بار همراه مسافر برای ایجاد جذابیت در انتخاب مسیر مسافرت دریایی، مساعدت استانداری سیستان و بلوچستان برای تغییر مسیر زمینی تردد زائران پاکستانی از طریق تفتان- میرجاوه به مسیر دریایی با توجه به درخواست و تمایل طرف پاکستان، حمایت از بخش خصوصی برای تأمین شناور و تلاش برای رفع مشکلات تأمین سوخت شناور و تلاش برای راه اندازی خط کشتیرانی بین بنادر عمان- پاکستان و ایران عنوان کرد.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سریال حوادث نفتکش‌ها / توقیف نفتکش ایرانی «گریس۱»

پ تیر 13 , 1398
تنش نفتی ایران و آمریکا همچنان ادامه دارد؛ این بار کیلومترها دورتر از خلیج فارس و تنگه هرمز در تنگه جبل‌الطارق. این تنش در آخر هفته‌ای که گذشت، با ورود بازیگران جدید بالا گرفته است تا روابط ایران و غرب وارد فاز تازه‌ای شود. توقیف نفتکش ایرانی «گریس۱» از سوی نیروهای محلی جبل‌الطارق و با همکاری تفنگداران دریایی بریتانیا (جبل‌الطارق یکی از سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا به شمار می‌رود) در روز پنج‌شنبه گذشته رقم خورد تا زنجیره حوادث نفتکشی که تا کنون در آخر هفته‌ها رقم خورده، به نقاط دورتری از خلیج‌فارس برسد.
توقیف نفتکش گریس1

شاید برای شما جالب باشد